för tidigt ..???

zazza girl

Trådstartare
e det för tidigt att börja hänga på min unghäst..??
han är 2 år och 3 månader ...???
han är sadel van och allt så....
:confused: :confused: :confused:
 
Sv: för tidigt ..???

Du behöver egentligen inte hänga helt och hållet. Jag började med att luta mig över ryggen med lite grann vikt på för att vänja honom,och det gjorde jag lite när som helst, för att han inte skulle tycka det var nåt konstigt med att man var lite överallt på honom. När man var ute och gick, eller hade honom bara i grimskaft ute på stallplan och man under tiden stod och pratade med nån stallkompis, när han stod och åt i krubban eller av sitt hö.
 
Sv: för tidigt ..???

Det beror lite på hur utvecklad hästen är, och om den växer mycket för tillfället.

Du behöver ju inte belasta hästen till en början, utan vänj den vid att du befinner dig ovanför ryggen osv. Jag brukar passa på att luta mig och röra mig lite över min 2-åring när jag står på en pall och t.ex. flätar manen. Då vänjer hon sig vid att jag är ovanför och bakom henne, och det blir inget konstigt när jag börjar tynga på henne.
 
Sv: för tidigt ..???

oki.. för han e van att jag luta mig mot han och så.. han är inkörd och de med .. eftersom han ha gått på träning i 3 månader innan jag köpte han ....
 
Sv: för tidigt ..???

Min är 2,5 år. Han har jag suttit på ett antal gånger och även skrittat en del. Som mest var vi ute i 15 min. Men det är olika beroende på häst, hur den växer osv. Jag "rider" honom bara 2 gånger i månaden eller något sånt just nu eftersom jag vill att han ska byggas upp mer genom körning först så att han orkar. Så kommer jag att hålla på tills i vår då det successivt kommer att bli mer ridning. Att jag sitter på honom nu och skrittar lite är för att han ska acceptera att jag är där. En 2-åring tycker att det mesta är jättekul, medan en 3-åring kan vara som en trött tonåring och inte vilja pröva på några nya saker + att dom är större och starkare. men har dom en gång accepterat att man finns där uppe på ryggen så går det oftast lättare.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp