För tidigt att klippa?

Pancakes

Trådstartare
Ponnyn har satt ganska bra med päls redan och svettas som en gris under ridpassen. Han brukar inte klippas såhär tidigt på hösten då han inte fällt klart men nu funderar jag på att göra det ändå. Frågan är dock om det blir i onödan så att det bara är dubbelt arbete?

Sv: För tidigt att klippa?

I onödan? Behövs det så behövs det.
Men jag förstår hur du tänker.
Har en ponny i stallet som helklipptes för ca 1, 5-2 månader sedan, nu är vinterpälsen tillbaka och det är inte bara att ta fram klippmaskinen då han måste ha lugnande.

Men har man en häst som står still och gör en halvklippning 1 gång per månad tycker jag det är värt det.

Dessutom har det varit bra mycket varmare väder i år än det varit de senaste åren vid samma tid så inte så konstigt att ponnyn blir varm.

Jag skulle klippa. Sen får man väl klippa när det behövs under hela säsongen.

Vi har också klippt vår ponny, blev alldeles för svettig ridningen.

Ponny nr två är skadad och där hade jag tänkt låta henne vara lurvig, men nu i helgen var det så varmt att hon var svettig bara av att gå i hagen, så nu vet jag inte längre. Men det ska tydligen bli lite svalare här så kanske håller jag mig till min ursprungliga plan.

behöver hästen klippas så behöver den det, jag tycker dock att man bör vänta tills hästen fällt klart. men har hästen redan satt vinterpäls och svettas så är det ju bara att klippa.

Det är väl inte i onödan om hästen mår dåligt av att ha för tjock päls??

Man skall klippa när det behövs helt enkelt, bry dig inte om datumet. :)

Jag har klippt min ponny två ggr och räknar med att göra det minst 2 ggr till i år. Min stora har jag inte klippt, han har fortfarande sommarpäls.

Jag har en islandshäst som sätter vinterpälsen tidigt - brukar alltid klippa honom i slutet av augusti och sedan oftast i både september och oktober, ibland även november, beroende på temperatur och hur mycket han rids. Vinterpälsen brukar växa fram till jul ungefär, så jag undviker klippning i december - vill gärna att de klippta delarna har fått växa lite innan vintern blir som kallast i januari - februari (jag helklipper aldrig, och han går utan täcke).

Jag upplever att klippningen behövs som allra mest nu när det fortfarande är varmt (min häst svettas bara av att gå i hagen...) och att det blir mindre viktigt ju längre fram på hösten man kommer. Så skulle jag bara välja ett tillfälle att klippa tror jag att jag skulle klippa i mitten/slutet av september.

*KL

Det blev klippning idag, blev lite osäker på mig själv där ett tag, men som ni säger; behöver det klippas är det bara att klippa.

Jag har omvänt mig och håller helt med.
Finns behovet så finns det och det växer ju ut om man är rädd för att klippa "för sent/för tidigt".

Tidigare har jag också tänkt att man inte ska göra det för nära pälssättning eller fällning men fick lov att göra det i våras på min mitt under fällning efter lite övertalan om att det faktiskt går bra. Gick hur bra som helst och hästen blev totalt överlycklig av att slippa sin alldeles för tjocka päls dagar när det var runt +25

De jag frågat som klipper ofta var alla av åsikten att förstörd päls är en skröna då ingen av deras hästar någonsin som klipps året om oberoende av pälssättning eller fällning har störts av det på något vis.

Trådkap....

Någon som kan komma med några bra tips inför klippning? Har verkligen ingen teknik. Vet det där med att hålla den plan med hästen och ta det lungt, men det går bara inte. Huden ligger inte still. Allt detta gör att klippningen inte blir bra.:(

Huden ligger inte still?

Det är inte skären som är slöa eller att det inte är rätt inställt, dvs att skären tuggar?

Vad jag vet så ska man med lätthet bara föra maskinen mot pälsen, typ "glida" längst med hästkroppen

På vissa ställen glider liksom huden med, förstår inte riktigt varför.

Köpte nya skär föra hösten, har gjort en eller max två halv klippningar med dem så hoppas inte de är slö. Men får prova att dra åt skruven lite mer nästa gång.

Förstår precis hur du tänker, men efter att ha frågat runt lite så har jag bestämt mig för att spårklippa min islänning den här eller nästa vecka beroende på när jag har tid :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 743
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka