För stort pannband?

belle

Trådstartare
Jag älskar ju alla fina pannband man kan köpa :D Brukar beställa online, då är det svårt att mäta,,, men jag brukar chansa. Köper typ alltid Full.
Det senaste pannbandet sitter inte mot pannan om man säger så,, det är alltså lite glapp imellan,,, gör detta nåt tro? Hellre för stort än för litet va?
Och så undrar jag också om alla träns brukar ha avtagbara pannband? Om inte,, hur vanligt är det att man inte kan byta pannband? Står ju dåligt info om träns på webbshopparna :/
Tack på förhand

Jag älskar ju alla fina pannband man kan köpa :D Brukar beställa online, då är det svårt att mäta,,, men jag brukar chansa. Köper typ alltid Full.
Det senaste pannbandet sitter inte mot pannan om man säger så,, det är alltså lite glapp imellan,,, gör detta nåt tro? Hellre för stort än för litet va?
Och så undrar jag också om alla träns brukar ha avtagbara pannband? Om inte,, hur vanligt är det att man inte kan byta pannband? Står ju dåligt info om träns på webbshopparna :/
Tack på förhand
Det gör inget om det glappar lite, hellre det än att det drar fram nackstycket mot öronen..
Jag tycker också att det står dåligt om pannbanden går att ta av, "förr" var alla träns sådär att det inte fanns spännen på nackstycket och då gick det ju alltid att byta, men nu verkar det kunna vara hursom...

Tycker också informationen är dålig ofta. Men det är ingen fara om det är lite stort, är så att jag får in en handflata (minst!) mellan pannband och panna på alla mina träns, och pålle har inte klagat än så...

Men gud :/ Vågar man köpa ett nytt remont-träns då online om man inte vet om man kan byta pannband? Får nog ringa till hööks och kolla innan :D

Köper du från hööks ska det nog inte vara några problem att byta pannband. Du ser ju dessutom på produktbilden om det går att ta av eller ej :)

Men varför skulle du inte kunna byta pannband?
Vilka träns har fasta pannband bortsett difference?

De med knäppen i nacken kan vara omöjliga att byta på, lite beroende på design. Men då kan pannbanden så att säga sitta fast och öglan inte gå att trä över spännena i någon ända. Beror på om själva knäppet sitter på nackdelen (då får man en slät ände att dra av pannbandet) eller om knäppet sitter på sidostycket och spännremmen i nacken. Sett kanske tre sådana modeller under alla år. Så inte vanligt.

Med många år med arab och Welsh så har man vant sig med att alltid behöva byta pannband och det är extremt sällan det inte går så jag tänker inte ens på det. Men ibland råkat ut för enstaka med knäppen i nacken där det inte gått då som sagt.

hellre för stort än för litet, har för övrigt 2 träns med knäppen i nacken och det är lätt att byta pannbandet på båda. krävs lite mer våld bara på vissa pannband :p.

har förövrigt inte heller sett ngt träns med fast pannband än dyons.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 648
Senast: Ramona
·
Utrustning Har tänkt införskaffa ett nytt träns, och har nu bestämt mig för att det blir ett Rambo Micklem multibridle (tråden om just det påminde...
Svar
3
· Visningar
1 028
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 748
Senast: IngaLena
·
T
Utrustning Hur fult är det egentligen? Har hittat ett jätte snyggt träns med tillhörande superfint pannband. Min ponny har dock väldigt konstig...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: SheridanGilfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka