För stor förändring enligt mig!

Eijya

Trådstartare
Det är så att jag sköter om två hingstar som bor hos en fodervärd. Det är fodervärden som har sökt hjälp med hingstarna pga sitt jobb. Jag motionerar och sköter stallet några gånger i veckan. Nu har fodervärden varit bortrest i 3 veckor (jobbresa) och jag har bott i deras hus några veckor och tagit om hästarna.
Ägaren kom en dag förra veckan och hälsade på (som hon brukar då o då för att kolla hästarna) , hon tyckte att ena hingsten har blivit alldeles för tunn och behöver mer mat , så hon åkte iväg till en butik och köpte müsli och lite rypsolja.
Nu tycker jag att han får allt för mycket kraftfoder , mot vad han fick förut.
Hingsten är en 14 årig connermara ponny som används i avel , enligt mig är han i bra hull , men de e ju ägaren som bestämmer. Han rids oftast 6 dagar i veckan , ibland mindre.

Förut fick han:
Morgon : 1 liter havre
Kväll: 1 liter havre + 1dl Lin pulver (vet ej om de heter så men de ska stå i varmt vatten innan man ger de till hästen) + 1dl mineraler

Nu får han:
Morgon: 1,5 liter havre + 0.5 Liter müsli
Kväll: 1.5 liter havre + 0.5 liter müsli + 1dl rypsolja + 1dl mineraler + 1dl Lin pulver

Han och en ung shettishingst delar 1 bal hö på en dag , så han får ½ bal hö.

Jag tycker att det är en för stor ändring! Är det inte så att man ska ge mera hö om man vill ha upp hullet? Inte öka drastiskt på kraftfodret.
Jag litar på att ägaren kan sin sak eftersom hon fött upp hingsten och föder upp connermaror och shettisar.

Sv: För stor förändring enligt mig!

Man ska helst öka grovfodret ja, eftersom hästen är designad att äta grovfoder och inte kraftfoder.
Sen kan det finnas olika anledningar att höja grovfodret inte är ett alternativ - höet kanske har värden som gör att det blir obalans då (låter iofs inte jättetroligt med den valda foderstaten, men), eller att hästen helt enkelt inte vill/hinne/orkar äta mer hö. Det kan också vara så att hästarna fodras ute i flock, och att ge mer hö skulle mest hamna i magen på de ranghögra och/eller mer lättfödda, och inte så mycket i den hästmage man vill.

Kraftfodergivor ska anges i gram/hekto/kilon, då liter/dl/rydmått är väligt trubbigt. En sorts musli kan väga 0,7 kg per liter och en annan musli kan väga 0,2 kg per liter. Samma med havre, ena havrepartiet kan väga 0,5 kg/liter och ett annat havreparti kan väga 0,7 kg/liter osv. Samma sak gäller med hö, för balar kan väga väldigt olika, från 5 - 20 kg i princip.

Utan att veta i kilon så är det eg omöjligt att säga om foderstaten i teorin låter 'normal' eller ej. Men det är egentligen irrelevant förutom möjligen avseende TS (torrsubstansen, dvs hur mycket strå hästen får i sig - högivan i den här hästens fall) - det viktiga är att titta på hästen.

Eftersom det är en hingst som används i avel så har den mest troligt ett högre behov än ett sto/valack av samma ras och ålder. Många hingstar går också ner sig under betäckningssäsongen, och det kan ju vara så att ägaren vet det och vet att man måste förekomma problemet genom att höja fodret och hullet INNAN det börjar rasa. Kanske har hästen gått ner sen förra månaden, och ägaren som varit med förr ser att det är första tecknet och därför väljer att redan nu (även om hingsten inte är i underhull) öka fodret. Det är enklare behålla ett hull genom tidiga insatser än det är att göda (eller banta) en häst som hamnat snett i hull.

Så, jag tycker du ska fråga hästägaren helt enkelt hur hon tänkt och varför. Mängderna som beskrivs är inget att 'oroa' sig för, det är inte överdrivet mycket mat åt en connemarahingst i avel.

tack för ditt svar :) Tror jag ska fråga ägaren om hur hon tänkt :)
Balarnas vikt vet jag inte, normal stora balar helt enkelt.
Tänkte mest på att hon så drastiskt ändrade fodret, en dag fick han de han fick förut , nästa dag fick han för det första mycket mera mat , och dessutom en ny sort. Kan väl inte va så hälsosamt? Har för mig att jag läst att man ska sakta öka maten och sakta föra in de nya sorterna.

Jo, man ska introducera ny mat sakta. Öka redan befintlig mat behöver man inte göra lika långsamt om det inte är proteinkoncentrat.

Men, efter du angett maten i liter går det inte säga om det är liten giva av nya maten. Om muslin väger 200 gr/liter så ÄR det en försiktig, långsam introducering (eftersom det inte är ett proteinkoncentrat). Så utan att veta vad muslin väger är det omöjligt säga varken bu eller bä. Man ska inte lura sig på volymen, dvs om det ser mycket eller lite ut - utan det är vikten som är det väsentliga.

Att öka från 1 liter havre till 1.5 liter havre från en dag till en annan är absolut inga problem.
Inte heller att introducera 1 dl olja till en större ponny.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30