För snabb i galoppen!

D

Dahlgren

Köpte ett welsh-sto igår! :love: ( hon är nio år )
men det är inte därför jag skriver här såklart, utan jag har problem med ridningen.
När jag ska galoppera så går hon endast i " en växel ", bara samma snabba galopp hela tiden
Försöker jag minska så bryter hon av till trav!
Tro inte att jag är dålig på att rida, för det kan jag faktiskt inte tycka, har ridit i 10 år lite från och till så jag förstår inte vad jag gör för fel?:confused:
Min tränare tycker att jag borde träna mera på galoppen men han förklarar inte HUR.
Så hur ska jag göra ?
Hon går ju i form och så, men jag kan faktiskt inte minska ...
Tack för svar ! :D <3

Sv: För snabb i galoppen!

Det är väl samma som med min ponny, hon orkar inte korta ner galoppen för hon har inte den styrkan. Snabb galopp är lättare för dem än en långsam kort galopp.
Träna galoppfattningar, det är stärkande och pröva att korta ner galoppen bara i några steg och öka på igen och korta igen osv. Det är de råden jag har fått och det fungerar bättre och bättre på vår ponny.

Det är väl samma som med min ponny, hon orkar inte korta ner galoppen för hon har inte den styrkan. Snabb galopp är lättare för dem än en långsam kort galopp.
Träna galoppfattningar, det är stärkande och pröva att korta ner galoppen bara i några steg och öka på igen och korta igen osv. Det är de råden jag har fått och det fungerar bättre och bättre på vår ponny.

Jag hade samma problem förut med min D-ponny.
Det var bara högsta växeln som gällde.
Började träna galoppfattningar. Bröt efter 5-6 språng, och fattade galopp igen.
Ökade på sprången efterhand som han blev starkare och kunde gå i olika tempon.
Nu kan han gå i riktigt kort samlad galopp.

Har också haft det problemet. Som sagt, träna mycket fattningar. Om du inte kan korta kan du prova att rida på ännu mer och sen ta tillbaka och sen fram och tillbaka för det som är viktigt är att du kan rida galoppen. Gör bågar längs långsidorna, behöver inte vara så "skarpa" bågar men så det blir lite förvänd galopp.

Jag har nästintill samma problem, men de är när man jobbar honom, han ökar och ökar, sen tvärnitar han o kastar sig åt sidan.
Nån som kan hjälpa mig? :angel:

Ja, men det har varit mycket jobb;)
Pga hans höga tempo kunde jag inte galoppera i ridhuset eller på banan om vi inte var ensamma. Var rädd att inte kunna styra undan honom.

Jag tränade mycket galoppfattningar från halt, skritt och trav.
Bröt av efter några språng till skritt och gav lång tygel. Skrittade några steg tills han var avslappnad och fattade galopp igen.
Ute galopperade vi endast korta sträckor, och om han rivstartade bröt jag direkt, likaså om han ökade.
Bröt alltid av till skritt på lång tygel.

Detta var tips jag fick av Minna Telde som gör likadant med sina unghästar.

Senast ändrad av en moderator:

Det är samma sak med mitt troll: galopp = full fart. Jag är nästan helt säker på att det beror på musklerna. Han orkar helt enkelt inte samla sig och galoppera långsammare. Men vi tränar på det med mycket övergångar och lösgörande övningar.

Träna galoppfattningar och avsaktningar ett tag tills hon byggt lite muskler. Sen om du nyss köpt henne så tar det ju ett tag att "hitta alla knapparna" , så det kmr säkert mer och mer sen när du kmr på hur du ska rida henne :)

Va bra, just det med att skritta på lång tygel.
Min instruktör vill ju att jag ska lugna ner henne genom att skritta, prova trava igen o skritta tills hon känns lugn och det kan ju ta en stund. Det är ju klart att det är mer avslappnat med lång tygel :D. Fast det kanske inte fungerar på alla...
Nyttiga tips, tack.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat