För smal hund

TeamLundVer

Trådstartare
Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy:

Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från dag 1 samt har haft svårt för att gå upp i vikt - hålla hullet.

Vi har provat precis allt som vi kan komma på, vet inte hur många olika sorters torrfoder vi gått igenom, även BARF har provats. Som bäst har hon kunna tänka sig att hyffsat ordentligt i en vecka sen har det blivit mindre och mindre och slutligen inte alls :confused:

Gick i somras över till vuxenmat pga större smakutbud och provade då med ett för känsliga hundar med smak av älgkött och det gick ner :laugh: Hela säcken igenom väntade hon glatt på sin mat och stoppade i sig precis allt. Trots detta har vikten varit för låg (givetvis avmaskad och vet. kollad) och vi slöt oss till att hon inte fick i sig tillräckligt mycket kcal med tanke på förbränning. (Detta är en hund som dessutom rör sig extremt mycket). Vi gav henne dubbla mängden mot vad hon borde ha enligt anvisningarna men fortfarande var hon för tunn. När säcken var slut rådfrågade vi i djuraffären - visst hade vi kunnat ge ännu mer av just detta foder men samtidigt är vi rädda att hon ska tröttna och matvägra när man äntligen hittat ngt hon gillar.

Fick tipset att prova en av deras vuxenfoder för aktiva hundar (har haft juniorvariant av sådana tidigare) etersom hon då kunde äta mindre och ändå hålla vikten. 3 dagar åt hon och nu pillar hon i sig 2-3 kulor om dagen :(

Vet inte vad vi ska göra. Att fortsätta med denna maten känns inte aktuellt. Blandar vi ut den med den sorten hon gillar så finns risken att hon börjar rata även den och ska vi gå tillbaka till favoriten så måste vi nästan ge henne någon typ av tillskott. Men vad??

Hon är en ganska stor schäfer (ca 65cm hög) och egentligen ganska grov (bogbredd mm), väger nu 25kg, har varit uppe på 27. Borde hamna runt 35kg i vuxenvikt enligt vet. med tanke på sin storlek i övrigt.

och ja nu kan man räkna kotorna i ryggraden på håll :cry:
 
Sv: För smal hund

Jag säger som jag brukar, en frisk hund svälter sig inte, trotts att den är smal. Att byta foder hela tiden är inte en lösning utan bygger på problemet. Hitta ett foder med högt kcal innehåll och håll kvar vid det oavsett om hon matvägrar ena dagen. Våra hundar äter inte alltid upp sin mat. OCh ibland blir det ingen mat. Då tar vi upp skålarna om de inte äter direkt. De får mat 2 ggr/dag, vid lunch och på kvällen.
 
Sv: För smal hund

Schäfrar kan vara så där smala utan att det är något fel, så var vår schäfer när hon var unghund. Ge maten hon gillar om du tycker den är bra. Hon äter när hon är hungrig, det gör alla till slut. Tror det är sämre att du byter foder hela tiden.
 
Sv: För smal hund

Håller med dig.

Kl

Håll samma kaloririka mat, men växla med att blanda ner buljong eller rått kött i maten.
 
Sv: För smal hund

Ni har testat BARF, men har ni testat färskfoder? Jag tjatar alltid om det, men det är gott tycker de flesta och de behöver inte äta nån jättemängd.
 
Sv: För smal hund

Jag säger som jag brukar, en frisk hund svälter sig inte, trotts att den är smal. Att byta foder hela tiden är inte en lösning utan bygger på problemet. Hitta ett foder med högt kcal innehåll och håll kvar vid det oavsett om hon matvägrar ena dagen. Våra hundar äter inte alltid upp sin mat. OCh ibland blir det ingen mat. Då tar vi upp skålarna om de inte äter direkt. De får mat 2 ggr/dag, vid lunch och på kvällen.

Vi har bytt foder först när det vi köpt tagit slut. Och det är inte att hon matvägrar en dag som vi är oroliga för. Det är att hon matvägrar konstant. Det är sällan som hon ens tittar på mat som vi tappar vid spisen eller liknande. Usch en köttbulle liksom..

Vi har provat att ta upp maten efter 15min - funkade inte. Har provat att ge 1 gång om dagen, 2ggr 3..

Även provat att låta maten stå framme.

inga resultat what so ever :cool:
 
Sv: För smal hund

Jag har haft samma problem med min hund, trodde det skulle bli bättre vid kastrering, men nej..

Rådfrågade med en på djuraffären senast igår. Vi ska nu prova sam's field, jag har en kräsen hund, men detta foder tigger han efter nu i alla fall.

Hon sa att man ska unvika att ge mycket annan mat på sidan av, och man ska ej behöva ge dubbla det hunden egentligen behöver (vilket jag gjorde innan utan resultat), och inte heller en massa tillskott. Då hon sa att det tar ett tag för kroppen att "lära" sig att ta upp maten så ska man försöka hålla sig till bara den och inte en massa på sidan av.

Min hund har även ratat varje foder när man börjar komma till slutet av tunnan. Fick då tipsen att ha två tunnor och dela på fodret, för varje gång jag öppnar tunnan försvinner det lite doft.
 
Sv: För smal hund

Ni har testat BARF, men har ni testat färskfoder? Jag tjatar alltid om det, men det är gott tycker de flesta och de behöver inte äta nån jättemängd.

japp, det är testat det med och då trodde vi faktiskt att vi hittat rätt. 3 veckor höll det sen tittade hon inte ens på eländet :(
 
Sv: För smal hund

Jag skulle välja det foder som slinker ner, det med älgkött som du nämner i inlägget. Sedan skulle jag stödutfodra med t.ex. ister eller pemmikan. Ger du exempelvis ett tillskott på 50 gram av Kronchs pemmikan så får du ett tillskott på 300 kcal.

Pemmikan kan du bryta och ge som träningsgodis om det är lättare att få i henne det "godisvägen".
 
Sv: För smal hund

Jag har haft samma problem med min hund, trodde det skulle bli bättre vid kastrering, men nej..

Rådfrågade med en på djuraffären senast igår. Vi ska nu prova sam's field, jag har en kräsen hund, men detta foder tigger han efter nu i alla fall.

Hon sa att man ska unvika att ge mycket annan mat på sidan av, och man ska ej behöva ge dubbla det hunden egentligen behöver (vilket jag gjorde innan utan resultat), och inte heller en massa tillskott. Då hon sa att det tar ett tag för kroppen att "lära" sig att ta upp maten så ska man försöka hålla sig till bara den och inte en massa på sidan av.

Min hund har även ratat varje foder när man börjar komma till slutet av tunnan. Fick då tipsen att ha två tunnor och dela på fodret, för varje gång jag öppnar tunnan försvinner det lite doft.

Det där med tunnan var ett bra tips. ska börja med det sen. just nu ratar hon fodret direkt så då kan det knappast vara det, tror jag.

Hon får absolut ingenting utöver maten.
 
Sv: För smal hund

Vi har bytt foder först när det vi köpt tagit slut. Och det är inte att hon matvägrar en dag som vi är oroliga för. Det är att hon matvägrar konstant. Det är sällan som hon ens tittar på mat som vi tappar vid spisen eller liknande. Usch en köttbulle liksom..

Vi har provat att ta upp maten efter 15min - funkade inte. Har provat att ge 1 gång om dagen, 2ggr 3..

Även provat att låta maten stå framme.

inga resultat what so ever :cool:

Ta snälla inte det här som kritik eller som att jag vill vara elak på något sätt. Jag säger det i all välmening om både dig TS och hunden.

Det låter i mina öron verkligen inte normalt.. vad är det som är kollat hos veterinären? Om det var min hund så hade jag nog gått tillbaka och bett om en mer utförlig utredning. Eftersom ni har provat ALLT är det nog inte fodret det är fel på...
 
Sv: För smal hund

Jag skulle välja det foder som slinker ner, det med älgkött som du nämner i inlägget. Sedan skulle jag stödutfodra med t.ex. ister eller pemmikan. Ger du exempelvis ett tillskott på 50 gram av Kronchs pemmikan så får du ett tillskott på 300 kcal.

Pemmikan kan du bryta och ge som träningsgodis om det är lättare att få i henne det "godisvägen".

Vad är pemmikan? Var köper jag det? Eller var köper jag ister? Och vilket är bäst?

Njae godis spottas alltsom oftast ut (ett helvete på hundklubben ibland)
 
Sv: För smal hund

När jag tagit hand om matvägrande hundar har jag gjort såhär:

Först och främst har jag sett till att hunden fått röra på sig ordentligt, så att den blir hungrig.

Sedan har jag funderat på hur mycket hunden vill äta. Vill den äta ½ dl? Ja då har den fått just det. Jag ger INTE 3dl bara för att jag tycker att hunden ska äta så mycket, utan ger bara det jag vet att hunden äter. Skålen ska alltid få bli helt tom.
När jag efter några dagar vet att hunden äter ½dl varje mål, då ökar jag ½dl på kvällen eftersom hundarna brukar vara hungrigast då. När jag efter några dagar vet att hunden äter ½dl på morgonen och 1dl på kvällen så ger jag 1dl på morgonen och 1dl på kvällen. Sådär håller jag på, ökar långsamt, långsamt, ½dl i taget.

Vissa hundar tycker också att det är roligare om de får jobba lite för maten. Att tex lägga ett spår och ha matskålen som "vinst" i slutet är en grej man kan göra, sedan finns det ju aktiveringsbollar och annat man kan fixa till hunden. En hund jag känner började äta vettigt först när han fick maten i pet-flaska med hål på sidan. Då fick han kasta runt den bäst han ville tills maten var ute.
 
Sv: För smal hund

Ta snälla inte det här som kritik eller som att jag vill vara elak på något sätt. Jag säger det i all välmening om både dig TS och hunden.

Det låter i mina öron verkligen inte normalt.. vad är det som är kollat hos veterinären? Om det var min hund så hade jag nog gått tillbaka och bett om en mer utförlig utredning. Eftersom ni har provat ALLT är det nog inte fodret det är fel på...

Ingen fara, jag tar inte illa upp.

Kan faktiskt inte svara direkt på vad det var som kollades upp men det togs en massa prover och kändes och klämdes.

Man kom fram till att hon dels har en hög förbränning i sig själv och dels då att hennes aktivitetsnivå inte direkt minskar denna. Vi har ganska stor trädgård och när vädret tillåter är dörren öppen så då springer hon mest runt med sin boll där ute eller hoppar och skuttar i sin jakt efter flygfän. Till detta kommer ju promenader (oftast även löpning men det ligger nere nu när hon är såhär smal) och lite hundträning.

Hennes matvägran berodde enbart på att hon var ointresserad sa de.
 
Sv: För smal hund

Ister kan du köpa på vilken mataffär som helst. Tål hon laktos så kan du även prova att hälla på lite skirat smör på maten. Pemmikan är i allmänhet ett koncentrat av fett och torkat kött som är oerhört energitätt. Just Kronchs pemmikan består av bland annat ister och torkad lax.

Svårt att säga vad som är bäst. Kanske ister är bäst som ett tillskott till foder. Kronchs pemmikan innehåller även lite ris, glukos och andra snabba kolhydrater för att stimulera fettmetabolismen (så att hunden snabbt får ny energi att arbeta med). Detta eftersom pemmikan oftast ges när hunden behöver få energi under arbete/tävling utan att för den skull få magen full med mat.
 
Sv: För smal hund

När jag tagit hand om matvägrande hundar har jag gjort såhär:

Först och främst har jag sett till att hunden fått röra på sig ordentligt, så att den blir hungrig.

Sedan har jag funderat på hur mycket hunden vill äta. Vill den äta ½ dl? Ja då har den fått just det. Jag ger INTE 3dl bara för att jag tycker att hunden ska äta så mycket, utan ger bara det jag vet att hunden äter. Skålen ska alltid få bli helt tom.
När jag efter några dagar vet att hunden äter ½dl varje mål, då ökar jag ½dl på kvällen eftersom hundarna brukar vara hungrigast då. När jag efter några dagar vet att hunden äter ½dl på morgonen och 1dl på kvällen så ger jag 1dl på morgonen och 1dl på kvällen. Sådär håller jag på, ökar långsamt, långsamt, ½dl i taget.

Vissa hundar tycker också att det är roligare om de får jobba lite för maten. Att tex lägga ett spår och ha matskålen som "vinst" i slutet är en grej man kan göra, sedan finns det ju aktiveringsbollar och annat man kan fixa till hunden. En hund jag känner började äta vettigt först när han fick maten i pet-flaska med hål på sidan. Då fick han kasta runt den bäst han ville tills maten var ute.

Men vi kan väl inte bara lägga 2 kulor i matskålen? För det är på den nivån med detta fodret.

det där med aktivering är en bra idé. Aktivitetsboll har hon och vi har provat att lägga mat i den men då har hon bara rullat ut kulorna - luktat och sedan rullat vidare.

Hon älskar att spåra men när hon kommer till målet så kan hon mycket väl strunta i belöningen. Usch grisöra liksom. Mytcket roligare att börja följa ett annat spår i stället.
 
Sv: För smal hund

Ister kan du köpa på vilken mataffär som helst. Tål hon laktos så kan du även prova att hälla på lite skirat smör på maten. Pemmikan är i allmänhet ett koncentrat av fett och torkat kött som är oerhört energitätt. Just Kronchs pemmikan består av bland annat ister och torkad lax.

Svårt att säga vad som är bäst. Kanske ister är bäst som ett tillskott till foder. Kronchs pemmikan innehåller även lite ris, glukos och andra snabba kolhydrater för att stimulera fettmetabolismen (så att hunden snabbt får ny energi att arbeta med). Detta eftersom pemmikan oftast ges när hunden behöver få energi under arbete/tävling utan att för den skull få magen full med mat.

Tror vi börjar med ister isf. Enklast att hitta troligen. Vilken avdelning i mataffären ska jag leta på? (har nog aldrig sett ister i hela mitt liv - et inte ens vad det är :o)
 
Sv: För smal hund

När jag har tittat efter det så har det legat lite vid sidan bland matfetterna, typ invid kokosfett och dylikt. Det är paketerat i "block" precis som smör och kokosfett.
 
Sv: För smal hund

Ister är grisfett.

Har du testat olika sorters färskfoder? Finns ju tex med lax eller vilt som brukar lukta gott.
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp