FÖR små hagar!!

R

Raider

Jag har letat ny stallplats nu ett tag och jag blir riktigt rädd när jag åker runt och tittar på olika hästställen...

Hur har man som människa SAMVETE att låta sin häst gå i en liten yttepyttig lerig hage/fyrkant, där den bara står och trampar på stället hela dagarna, glor ner i den svarta leran och OM den nu har en kamrat så kan den iallafall sysselsätta sig med att bita i kompisens täcke... Jag kan bara inte förstå hur man kan hålla häst på detta sättet?!

Hästar (som naturligt lever på stora områden och vandrar långa sträckor varje dag) har behov av utrymme! Har man inte tillräckligt med mark själv eller om det inte går att få tag i mer, ja då är det bara att inse, då ska man inte ha häst där.

När vi som männsikor med våran högre intelligens, har bestämt att vi äger djuren och därmed har total kontroll över deras liv, då måste man vi väl ändå göra det bästa för att ge dem ett värdigt liv?!

Ställ dig där ute i leran själv en hel dag och se hur kul du eller hästarna har det.. Och kom då ihåg att de står där 7dgr i veckan, x antal veckor om året..!

Att männsikor blir så hemmablinda? Det måste vara en svag punkt i vårt djursläkte.. Det är sorgligt. Och ännu sorgligare är det med människor som försvarar sig med att: "Ja.. men min häst har iallafall det bättre än den och den..." (Bara för att de själva inte ska känna sig så usla när det kommer på tal..)

Sv: FÖR små hagar!!

Min häst hammnade i en liten hage för att hon varit i bråk med sin hagkompis. Hon blev så deperimerad att hon inte åt eller nånting, hon bara stog o hängde, gick ner flera kilo. visst finns det hästar som inte bryr sig, men det finns hästar som inte skulle klara av att gå i en sådan hage...

Håller med. men måste bara inflika med att det också är väldigt många hästar som har stort utrymme men ändå bara står och trampar i nått hörn! Men självklart ska alla hästar ha "chansen" till en lite större hage.

Ja, ibland undrar man...

Fast å andra sidan så gick väl min häst inte i världens största hage när jag gick i gymnasiet, men jag hade att välja på det eller en häst som stod hemma och var totalt nerdeppad för att jag inte var där!
Var liksom 60mil hemifrån.

Håller med!
Min häst går med 3 andra hästar och de har tillräckligt med utrymme och kan busa loss på :)
Fast endå har de trampat upp en stig (i ena halvan) de alltid använder, de är inte så mycket i den andra halvan :confused: tycker de att hagen är dålig eller?

Men de ska få tillgång till en rejäl hage att springa i :banana:

Jag håller med du! :)

Men jag känner (tyvärr) till ett släkte människor som behandlar sina hästar ännu värre: de får inte gå ut alls. De står i box hela dagarna, rids i ridhus, (som helst har anslutning direkt från stallet så man slipper gå ut, för hästen kan ju slita sig då!) de rids aldrig utomhus, och skulle de NÅN gång få komma ut i en rasthage av boxstorlek utomhus så måste det vara MINST en hage emellan varje häst så de inte når varandra. Jag är inte ute efter att hänga ut en hel inriktning inom ridning, för jag vet att det finns massor med folk som inte behandlar sina hästar så, men många som utövar den grenen (ni hajar säkert vilken) tycker inte att hästen behöver komma ut och röra på sig, utan det räcker med 40 minuter i ridhus per dag. Jag har jobbat i ett sånt stall och hört hur snacket går, och vissa dagar trodde jag att öronen skulle börja blöda! Needless to say, jag blev inte långvarig i det stallet! Men tyvärr har jag besökt fler såna stall sedan dess och jag blir lika illa berörd varje gång...

Är stolt över min hage, har den största skogshagen på hela anläggningen och skulle aldrig byta bort den frivilligt.

Håller med, Människan borde se till så att sina hästar har tillgång till så pass stor hage så dom kan röra på sig ordentligt, och det borde vara Förbjudet att låta sina hästar stå på box dag efter dag utan att få komma ut och vara häst.

Visa skrev:
Håller med. men måste bara inflika med att det också är väldigt många hästar som har stort utrymme men ändå bara står och trampar i nått hörn! Men självklart ska alla hästar ha "chansen" till en lite större hage.

Vad menar du? Att hästarna aldrig rör sej i hagen då?

Det har jag faktiskt aldrig sett eller stött på och jag är inte så ung...
däremot har jag sett alldeles förmånga "hagar" som är små, riktigt små. Egentligen är de inte hagar utan uteboxar.

Fast jag är säker på att man (tillfälligt) kan få bort det normala beteendet genom att sätta hästar i "småhagar" på en 10x20m under lång tid, det är klart att de inte riktigt fattar att de kan röra sej när de sedan kommer ut i en normal hage. Det tar ett tag.
Sen har ju hästar alltid sina favoritställen MEN de brukar normalt ta sej en sväng i hagen med jämna mellanrum.

Det finns faktiskt hästar som inte utnyttjar mer än några kvadratmeter, fast dom har relativt stora hagar. Speciellet vintertid.

Dock är det ingen ursäkt för att hålla hästar i små hagar, missförstå mig inte. :smirk:

Menade så som Nixan skrev.
Jag är inte heller emot stora hagar, tvärtom, tycker det är jättebra med stora hagar!

Det du säger, tycker jag är helt rätt.

Sen vet jag många som under "ler tiderna" har sina hästar i mindre hagar eller likande, för att spara mark, alla har inte flera hk att låta hästarna gå på i flera veckor året runt, utan låter dom värsta lerveckorna va i lite mindre och sedan när det tårkat upp släpper ut hästarna på dom stora ytorna, och låter markerna få en chans att växa och bli fina till sommaren då hästarmna ska gå på alla stor mark, men alla tycker och tänker olika, jag tycker inte hag storlekern är det viktiga utan det är att hästarna ska< ha det utrymmet dom kräver, för att kunna springa och leka, va med kompisarna och allmänt få en chans att göra det dom vill, sen ser jag endå mina pållar stå och hänga i hagens hörn uppe vid grinden, men så hä'nder det att dom leker en stund. :D

Raider skrev:
Jag har letat ny stallplats nu ett tag och jag blir riktigt rädd när jag åker runt och tittar på olika hästställen...

Hur har man som människa SAMVETE att låta sin häst gå i en liten yttepyttig lerig hage/fyrkant, där den bara står och trampar på stället hela dagarna, glor ner i den svarta leran och OM den nu har en kamrat så kan den iallafall sysselsätta sig med att bita i kompisens täcke... Jag kan bara inte förstå hur man kan hålla häst på detta sättet?!

Hästar (som naturligt lever på stora områden och vandrar långa sträckor varje dag) har behov av utrymme! Har man inte tillräckligt med mark själv eller om det inte går att få tag i mer, ja då är det bara att inse, då ska man inte ha häst där.

När vi som männsikor med våran högre intelligens, har bestämt att vi äger djuren och därmed har total kontroll över deras liv, då måste man vi väl ändå göra det bästa för att ge dem ett värdigt liv?!

Ställ dig där ute i leran själv en hel dag och se hur kul du eller hästarna har det.. Och kom då ihåg att de står där 7dgr i veckan, x antal veckor om året..!

Att männsikor blir så hemmablinda? Det måste vara en svag punkt i vårt djursläkte.. Det är sorgligt. Och ännu sorgligare är det med människor som försvarar sig med att: "Ja.. men min häst har iallafall det bättre än den och den..." (Bara för att de själva inte ska känna sig så usla när det kommer på tal..)
Håller med dig, den ända gången min häst har stått i "minihagen" var när hon var halt och skulle ha en hemmagjord utebox. Man åker ju förbi stall som har sånadär hagar som vardagshagar och är kanske ute i 1 timme om dagen. Jag förstår inte heller hur man kan göra så mot djuren.

Min häst går i en hage med, stenar, ganska mycket träd och gräs på sommaren på kanske ca 500 m2.

Hoppas du hittar ett fint hem till din häst snart!

Tack det hoppas jag också!

Men tyvärr har jag bosatt mig i helt fel del av Sverige när det gäller att hitta stora hagar - kustkanten av Skåne.. :crazy: Men jag får leta vidare!

1. Människor är okunniga och oförmögna att se världen ur en annan synvinkel än dess egen.
2. Många glömmer att hästen lever där och endast där. De upplever endast de tre timmar det tar för dem att ta hand om och rida hästen, och tänker inte på att de ytterligare 21 timmarna är mycket längre än de tror.
3. Människan är lat, ett vanedjur och tar gärna den enklaste vägen ut. De söker bekräftelse från andra människor och säger de att det är ok, så är det ok, om det inte finns någon annan enkel lösning tillgänglig.

Att man ställer en häst ensam i en liten hage är nästan lika illa som att isolera en människa. Och vi vet att en människa kan avlida av den sortens behandling. Djuren är tydligt inte lika mycket värda i våra ögon.

Nu finns det mer eller mindre dåliga sätt att hålla häst. Jag kanske tog i ovan. Men det är svårt för människor att överhuvudtaget se så långt. Och det finns de som vägrar att öppna ögonen.

Senast ändrad:

Det finns faktiskt hästar som inte utnyttjar mer än några kvadratmeter, fast dom har relativt stora hagar. Speciellet vintertid.
Detta har jag aldrig hört. Tvärt om visar undersökningar att hästar som får möjlighet att röra sig använder stora ytor och rör sig största delen av dygnet. Varifrån har du fått denna information?

Tintilar! :bump:

Det du skrev stämmer otroligt bra in på många av människosläktet. Tur att det finns fler än jag som ser "ner" på människans höga status och hur vi hanterar olika situationer.

På den ridskolan jag rider, som även sysslar med galopphästar går alla galopphästar i mindre leriga hagar dom timmar dom är ute, dom stora ridskolehästarna går tillsammans i en stor fin gräshage med massor av plats att rusa runt på, jättebra:bow: Men däremot inte lika kul för den stackars ridskolavalacken som får gå i en galopphästhage för att han bokstavligt talat slår ihjäl dom andra hästarna. Har inga invändningar mot att han går själv, däremot att leran i dessa små rasthagar är så emorn att hästarna är leriga nästan upp till knäna och hasorna, och när jag efter lektionen skulle släppa honom i hagen igen fick man nästan knuffa in honom genom grinden för att han verkligen inte ville ut i den leran och när jag väl fått stängt grinden stod han och tryckte så nära grinden som möjligt där det inte är lika lerigt. Tycker sjukt synd om hästar som ska behöva gå i sånna hagar.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 246
Senast: EZMK
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka