För sent utfodra vid 23?

cristobal

Trådstartare
Har funderat en del kring detta med hur matsmältningen hänger ihop med dygnsrytmen.
Om man vill att hästarna ska slippa vara utan grovfoder många timmar, så kan man ju utfodra extra sent på kvällen (för att det inte ska bli så långt till frukost, och för att de ska frysa mindre om d är kallt), men så läste jag någonstans att vi människor inte fungerar så bra då vi äter på natten.
Minns inte riktigt varför, men tror det hade med att hjärnan inte skickar nödvändiga signaler till matsmältningen på natten.
Kan det alltså vara knasigt att utfodra så sent som 23, vilket jag alltså gör? (Schemat ser ut ung som så: frukost 7.30 - 8, lunch 12.30 - 13, e-middagsmål ca 17, kvällsmat ca 22-23)

Sv: För sent utfodra vid 23?

Hästar är inte som vi. Hästar äter ca 18 timmar/dygn om de kan. Så utfodra hur sent du vill du.

Det där låter helt perfekt med fodringarna. Fodrar du tidigare får de ju bara stå med tom mage en massa timmar. De är ju inte som vi att de går och lägger sig och sover 8 timmar i sträck utan de kan ha jäkligt tråkigt och vara hungriga när vi envisas med att släcka stallet klockan åtta.

Mina hästar bestämmer själv när dom vill äta. Dom är aldrig utan grovfoder. Kraftfodret kan ligga en stund i krubban innan dom äter den oavsett vilken tid dom får det. Man ska inte jämföra människor och djur.

Hästar är som sagt gjorda för att äta i stort sett dygnet runt. Mina får aldrig kvällsmat före 23. I natt var det ett :devil: skitväder så lösdriftarna fick extra käk kl 02.00 innan jag gick och la mig. Så trist att kvaliteten på årets hösilage inte tillåter fri tillgång vilket jag annars föredrar. Men jag måste kolla varenda tuss så det går inte. Har nog kasserat närmare hälften :mad: SUCK!

Ja, visst suger det! Både vädret och att det blir mögel i hösilaget - kan vi få lite kyla och ett underlag som funkar?
Alla, det låter bra, då kan jag slippa få ont i magen pga utfodringsschemat...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 575
Senast: moonstruck
·
I
Foder & Strö Det stallet som ligger vid oss blir jag galen på. Så här fodrar dem. Tycker att detta är helt fel och inte rätt mot hästarna. i...
2
Svar
33
· Visningar
3 558
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 592
Senast: svampbobbis
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare räkneuppgifter samt en logistisk fråga. Höets värden per kg foder: 8,2 MJ 61 gram smb rp 2,9 g Ca 2,5 g P 0,9 g...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023