För sent för avmaskning?

lillebror

Trådstartare
Jag fick avmaskning utskrivet i våras för betessläpp och höstavmaskning (efter maskprov i våras)
Höstavmaskningen tyckte hon att jag skulle ta när frosten kommit för att ta styngflugan med om det var mycket.
Men eftersom det har varit en sån "varm" höst har jag inte avmaskat än men nu har det varit kallt några dagar MEN undrar om det är för sent att avmaska nu?

Tack på förhand!

Vet inte var du bor men här där jag bor fick jag nya ägg på en av hästarna så sent som för fem dagar sedan. Vi har inte heller haft någon riktig frost ännu, så jag är inte säker på att alla flugor är borta.

Jag bor i Göteborg. oj fortfarande =/
Jag har hört att om man avmaskar på vintern kan det blii massuppvakning av larver stämmer det?

lånar tråden lite.

Är det för sen att skicka in träckprov ev avmaska nu? Blir det "rätt" svar och tar avmaskningen som den ska? Tänker främst på blodmask och ev massuppvak..

lånar tråden lite.

Är det för sen att skicka in träckprov ev avmaska nu? Blir det "rätt" svar och tar avmaskningen som den ska? Tänker främst på blodmask och ev massuppvak..
Är det positivt finns det ju aktiva vuxna maskar. Frågan är snarast varför du vill göra prov nu. Även om det kommer ut smitta så dör den på frusen mark. Det är sällan lilla blodmasken ger problem så den håller vi i schack under grässäsongen när den smittar. Stora blodmasken kan du odla för efter nyår, feb/mars brukar vara lagom.

@Madick,
Jag har precis fått en ny häst o vet kommenterade häromdan att hon var lite tunn o föreslog avmaskning. Hann inte fråga vidare. Vi ska dessutom byta stall där de är noga med maskstatusen, men då kan jag avvakta nån månad till för den saken skull. (Jag är också noga men hade tänkt avvakta med avmaskningen till framåt våren om vi inte flyttat)

@Madick,
Jag har precis fått en ny häst o vet kommenterade häromdan att hon var lite tunn o föreslog avmaskning. Hann inte fråga vidare. Vi ska dessutom byta stall där de är noga med maskstatusen, men då kan jag avvakta nån månad till för den saken skull. (Jag är också noga men hade tänkt avvakta med avmaskningen till framåt våren om vi inte flyttat)
Vad tyckte han du skulle avmaska mot och med vad? Jag skulle skicka in prov, grund och bandmask och sen göra odling i februari/mars om du inte behöver avmaska nu.

Vad tyckte han du skulle avmaska mot och med vad? Jag skulle skicka in prov, grund och bandmask och sen göra odling i februari/mars om du inte behöver avmaska nu.

Hann inte prata med honom, var i samband med vacc och vi stod i ledet av alla skolhästar så de gick lite fort.

Men då gör jag så så vet jag nuvarande status.

trådlån...
@Madick Jag har en häst med undertemp som är väldigt orkeslös som jag funderar på om jag ska avmaska/ta träckprov på - är det någon vits att göra träckprov såhär års? Om jag ska avmaska, med vad? Hon avmaskades i höstas då jag har sett styngflugelarver på dem, går på helt nya marker - men hennes hästkompisar som flyttat hit kan ju ha tagit med något. Har inga som helst koliksymptom, veterinär har tagit blodprov men alla värden såg bra ut - hon trodde först att det var något virus.

Du kan ta träckprov men jag misstänker att OM det skulle vara parasitrelaterat så är det från stadier som inte syns på prov än, t.ex. stor blodmask (iom den långa hösten kan smittan finnas länge), stor mängd liten blodmask i tarmslemhinnan som inte går att se eller avmaska bort. Under vintern smittar sällan de maskar som kan ge sådana symtom, de behöver gräs och eventuell smitta som kommer ut på snö och frusen mark dör direkt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
448
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross