För sent för att starta?

K

Katjana

Hej!
Jag köpte en tjej i våras som är 6 år. Hon var lovande som ung men har lite svårt för att hålla ihop. Hon har ingen märkvärdig stam (e; Mr Drew) så ägarna ville inte behålla henne som avelssto heller.

Men hon är så vacker och mysig. Kolsvart med tre vita och stjärna. Jättefin att hålla på med och när hon står på alla friska ben så märks det att hon gillar att det går fort och vill gärna rejsa med andra.

Hon gick premie som 2-åring och kvalade samma år. Efter det har hon kvalat 2 ggr. Godkänd o "vunnit" sina kvallopp men sedan har hon gått sönder och haft otur. Blev skadad i transport, fastnade i trasigt täcke osv :crazy:

När jag köpte henne i mars lät jag en vet. göra en "helrenovering" och helt frisk släpptes hon på semester i maj. Tog hem henne för ett kort tag sen och tänkte sätta igång henne lite lätt nu direkt..
Men så säger en bekant till oss att det är lönlöst att försöka få en 6-åring till start. Att det är för sent.

Men visst finns det väl hästar som har blivit fina amatörhästar och debuterat sent?
Jag fattar att hon inte blir en stärna men det vore roligt att fånga ett par matlappar i ett par år framöver :) ..högre krav har jag inte om hon ens kommer till start.
Va säger ni, ska jag lägga ner det?

Sv: För sent för att starta?

Beror ju helt på vad man har för mål.Tid och pengar kommer det i alla fall kosta.Men ett sätt att komma in i sporten och kan ge igen mycket annat bra än pengar.Men glöm inte bort risken att din häst kan bli skadad igen.

Din häst har ju grundträningen i botten vilket gör att det kan vara lönt att försöka. :idea:

Jag har ett par bekanta som körde premie med sin som tvååring och sen kom han ut som 6-åring och har kutat in 70 000, ingen stjärna men de har haft mycket kul med honom.

Sen vet jag en annan som är åtta år och bara går sönder, han försökte kvala för nionde gången häromveckan vilket inte gick så bra.

Mitt eget sorgebarn finns ju att läsa om i en annan tråd här på trav, hon är 6 år och gör sin elfte start på måndag.

/// ghost

hittade tråden om din häst nu..ojojoj, snacka om olyckskorp, precis som min har varit (vill inte skriva är ;) ).

Så underbart att du inte har gett upp!! :D
Jag önskar er all lycka i framtiden, att det är nu det vänder. På måndag smäller det, eller hur? :banana:

Klart du ska testa :banana:

Visserligen är inte Mr Drew världens "hetaste" hingst just nu, men han är trots allt en A-hingst (mycket god förärvning ). Hur ser det ut på moderslinjen ? (nyfiken ;) )

Lycka till !!!!!

/ Suzanne

Denna hästen debuterade förra året, som sjuåring. Hon har väl inte precis gått med vinst men har iallafall vunnit löp. I år har hon haft problem i halsen och jag tror att hon är opererad för slappt gomsegel nu.

Prova lite, tycker hästen det är roligt så gör ett försök. Hästen vet inte att hon är för gammal... ;)

Aldrig för sent,denna häst var 9 år o öppnade med 13 raka
se här Leosteggnu är han tyvärr död,drunknade i en isvak :cry:

Senast ändrad:

Tja, har en bekant som köpte en kallblodstravare 2002 eller 2003, då var hästen åtta år. Tror han var kvalad som unghäst, men han höll inte traven o de som ägde honom då gjorde väl försök då o då, men fick ingen ordning på honom.

Efter lite ombalanseringsexperiment så startade iaf hästen 2003 och har sedan dess startat 34 ggr och har raden 7-6-3 nu o 180 000+ insprungna.....

Kan tillägga att han som köpte var glad amatör som skolade om från islandshäst!
Men det kanske är lättare att slå sig fram bland kallbloden? Men å andra sidan finns det väl mera lopp för varmbloden att välja på.

Jag tycker inte du ska lägga ner.... En häst kostar alltid pengar, den ska ha mat och skötas oavsett om den tränas hårt eller lätt. Och om du kör för nöjes skull och den funkar eller om du kör för nöjes skull och den inte funkar så har ni säkert trevligt iaf.. Och som det var sagt tidigare, det kan ju vara ett bra sätt att komma in i sporten och du blir en erfarenhet rikare.
Lycka till med din nya stjärna!!!

Hade hoppats du inte skulle fråga det..Ett Parlay RC sto.. :o :D

Vi får väl hoppas att det smäller på rätt sätt... :crazy: :idea:

Förresten, hästens bakgrund, har du referenser på den? Kollat upp på Travsport eller att någon annan än förra ägaren berättat? Jag kom att tänka på att måååånga travhästar har en story som är lätt överdriven... :D Har du kollat med kusken som kört premie och kval? Om inte så ser du vem det är ser du på www.travsport.se.

En jag träffade en gång hade fyndat en häst med 500 000 på kontot sa han, hästen startade sedemera och då visade det sig att han hade 14 000 på kontot. :devil:

En annan (som går som ridhäst) skulle ha varit importerad som avelshingst från USA och sedan råkat ut för en olycka och skadat frambenen och därför blivit ridhäst. Den hästen är det mest bockbenta jag någonsin sett, och han är född i Hallsberg eller Flen eller nåt. Men han lyckades ändå knata in 34 000 innan han blev ridhäst.

Många travhästar får med sig en historia som inte stämmer och sen har de inte alls tränats så som det är sagt.

/// ghost

Senast ändrad:

Klart du kan. Jag kvalde min valack i juni som 12 åring :eek: ! Alla skrattade åt mig, men han sprang in 30 000 och vann ett lopp på de 6 månader han startade. Han var väl ingen stjärna men kul hade vi! Han var helt ostartad innan jag började med honom förutom ett misslyckat kval i unga år. Så nog kan du pröva allt! Lycka till!!

Jag tror att d går... med tanke på att hon har grundträning.
Jag känner en som har en häst som är nu 6 år och startade för första gången i sitt liv i år :). det funkar jätte bra!
han har oxå haft problem med skador osv. så jag tror nog att de funkar om du e försiktig :smirk: /´Carro

Har också haft en svart kille efter Mr Drew. Han lämnar verkligen lugna och fina avkommor enligt mig.

Tyvärr kom aldrig min häst till start men håller alla tummar och tår för att ni når dit ni vill..unghästloppen får Båth, Kolgjini och gubbarna ägna sig åt :D

Var det inte Scandal Play som startade rätt sent eller är jag ute och cyklar nu?

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: frittan
·
I
Trav Jag undrar vad ni tycker om en sådan, är det värt att göra ett försök med? Letar häst och har hittat ett så snyggt 5-årssto med rätt...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: gulan
·
Hästvård Någon här som haft en häst med 5 (!!!) ledinflammtioner samtidigt (höftled, knäleder bak, samt bogleder) som blivit helt återställd...
Svar
13
· Visningar
1 816
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka