för sent att rida in?

A

anonym78

en nära vän har ett varmblod, han är kanske runt 6 år..
han blev inkörd som yngre, men endast lite körd och aldrig startad.
sen dess har han mest stått pga. ointresset hos ägaren.
nu funderar dock jag på om jag kanske kan ta honom och försöka få han till skogsmulle. men han har aldrig ens haft en sadel på sig..
det jag undrar nu är spelar det någon roll om man rider in en häst som 3åring eller som äldre? nu när han är såpass gammal är det svårare då?
känns lite som att lära en gammal hund sitta :p
medtanke på att han bara står och inte är världens mest hanterade häst..
obs jag vill bara ha han som skogsmulle inget märkvärdigt :)

Sv: för sent att rida in?

nu funderar dock jag på om jag kanske kan ta honom och försöka få han till skogsmulle. men han har aldrig ens haft en sadel på sig..
det jag undrar nu är spelar det någon roll om man rider in en häst som 3åring eller som äldre? nu när han är såpass gammal är det svårare då?

Det ska inte vara några problem att rida in en 6-åring. Jag hade nyligen ett sto för inridning hos mig, som var 9 år gammalt. Det är den äldsta häst som jag har ridit in hittills (och jag har ridit in ganska många), men det var inga som helst problem med henne.

Det man får tänka på är bara att ta träningen minst lika stegvis som med en unghäst, och att bygga upp hästen långsamt. Eftersom hästen redan är färdigväxt kan den ju inte anpassa sig till träningen på samma sätt som en unghäst som fortfarande växer.

Sedan är det också bra att "börja från början" och repetera grunderna även om den redan "kan" dem, t ex att leda vid hand, kommandoord, longera, vänja vid sadel och träns, så att man är säker på att hästen har lärt sig det på rätt sätt. Då har man också tillfälla att korrigera ev ovanor eller missförstånd, som kan ha uppkommit tidigare.

Högre ålder ger ofta lättare inridning. Hästen har mognat och varit med om en del som inte unghästar har hunnit.

Äldsta hästen jag ridit in var 13 år, det gick som en dans och han tyckte inte det var ett dugg underligt att jag från att ha gått bredvid eller bakom nu satt på.

Många Vbl travare rids ju in efter sin travkarriär och det kan ju handla om 10-13 år. Jag har ridit in en hel del travare i varierande ålder och faktiskt aldrig stött på patrull. Tycker de brukar vara de mest okomplicerade när det gäller acceptans

Som redan skrivits börjar många travare sin ridkarriär senare i livet.

Jag har ridit in travare i varierande ålder, dock har jag aldrig vänjt vid sadel osv, utan bara slängt på en sadel och sen hoppat upp, brukar inte vara några problem.

Travare är hanterade från tidig ålder och varit med om mycket mer än ex ett halvblod vid tre års ålder.

Har två travare, dock travtränas dessa, men ena rider jag lite på ibland, och var lika där, på med en sadel och upp. Någon gång kan jag ha hoppat upp barbacka medans någon hållt i för att kolla av lite.

Mitt arabsto var fem år när jag red in henne. Hon har iof alltid varit lugn och hetsar aldrig upp sig i onödan.
Jag sadlade henne och kravlade mig upp. Hon såg lite förvånad ut först men sen tog vi en tur i skogen.

Syrran red in sitt arabsto som var 8 år då. Tror inte det var några problem. Hästen hade knappt haft sadel eller träns på sig innan.

Nu rids hästen av syrrans tös också.

Prova du. Det borde inte vara några problem.

Eftersom han är travare så kan jag aldrig tänka mig att det skulle uppstå problem. Min förra travarvallack köpte jag som 5 åring och han var visst inte inriden vilket varken jag eller förra ägaren visste. Hon trodde han blivit riden när han stod i travträning nämligen. :eek: Så jag slängde på sadeln, satt upp och red. Otroligt snäll häst måste jag säga eftersom han bara accepterade att jag var där uppe.
Min kompis red in sin travare som 13 åring (alltså hästen var 13).
Så jag säger bara Lycka till. Han kommer säkert bli en kanontrevlig skogsmulle

Ett arabsto i mitt stall blev inriden som 20-åring, så det är nog aldrig försent! Kör hårt!:idea:

Det är nog inga problem ! det är bara att köra på :) ända skillnaden som jag kan se med en lite äldre häst är att den är starkare i psyket och ger sig inte lika lätt.. men det är ju såklart individuellt.

Det ska inte vara några problem, gör precis som du skulle gjort med en treåring bara!
Finns flera gamla trådar i detta ämne, om du använder sökfunktionen kan du hitta mer info :idea:

Jag har ridit in en ohanterad sjuåring så det ska inte vara några problem. Lägg in viloperioder och se till att inte stressa bara

Jag har en f.d. travare som gått på trav och monté, och mest travat i en skog innan vi köpte honom. Han var 12 år och vi fick hjälp av duktiga människor som hjälpte oss med honom, hade inte gått utan de :') men innan vi fick honom så var det bara roligt att springa fort med högt huvud. Ett år senare kan han arbeta i form och hoppar banor.
Tycker inte det är sent, då många varmblod rids in efter sin travkarriär. Dessutom är de ju redan riktigt välhanterade och varit med om alla grundläggande saker. De flesta är väldigt snälla och försöker alltid göra det man ber de om. Lycka till! :)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar