För sent att köra igång?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare synthetisk
  • Startdatum Startdatum
S

synthetisk

Är på väg att bli med min femte travare efter att ha fått tips om ett superfint sto som annars går till slakt. Det blev kärlek vid första ögonkastet kan tilläggas.. hon blev kvalad förra året men är avställd sen dess. Har aldrig varit skadad. Och det är en superfin häst både exteriört och psykiskt, så jag är hemskt sugen på att ta henne och se vad som händer.

men mitt stora frågetecken innan jag säger ja är hennes ålder, hon är nämligen 6 år nu och eftersom hon som sagt varit avställd ett bra tag lär jag inte få henne till kval förrän tidigast vintern. Då är hon alltså 7. Så jag vill ha folks åsikter, är det för sent att köra igång, kvala och starta en så pass gammal häst? :confused:

Sv: För sent att köra igång?

Varför blev hon avställd efter kvalet? Sen så är ju hennes ålder en annan sak - men jag hade nog provat

Ägaren blev sjuk, det är av samma anledning han tänker göra sig av med henne för övrigt

synthetisk skrev:
Är på väg att bli med min femte travare efter att ha fått tips om ett superfint sto som annars går till slakt.

Men varför slaktar ägaren om den är frisk?

/A

Absolut inte!!:)
Hästen är ju tränad från början vad jag förstått? Vore en annan sak om hon aldrig hade varit tränad.
Förmodligen behövs det då bara lite finslipning på kondisen först och sen intervall/snabbjobb. Grunden finns ju isåfall från början.
Jag hade definitivt provat! Tror du kommer ångra dig annars, men testar du, har du iaf gett det en chans! Och ditt inre verkar ju säga JA ;)

malva01 skrev:
Men varför slaktar ägaren om den är frisk?

/A

Det finns det ju många som gör med sina otestade och/eller för gamla hästar för att det helt enkelt är ett snabbare sätt att bli av med dem än genom annons? Tycker inte det verkar vara nåt ovanligt alls.

Zandrah:
Jo, hon har varit tränad förut, men jag är ändå orolig för att det ska vara stört omöjligt att träna upp en häst som är "gammal" och dessutom stått så länge :o
Men du har ju rätt i att det inte skadar att prova såklart. :)

Stört omöjligt tror jag inte att det är :)
Det är väl mer en fråga om hur mkt tid man vill läga ner, och hur mkt man vill satsa. Tror man på något så ser iaf inte jag någon anledning till varför man INTE ska prova.
Säg att hon kommer till kval i höst, klarar det, då har du ändå 4 hela år att tävla på (om allt går som det ska, vilket det sällan gör :angel: ). Skulle det gå bra är det ju toppen, ni har roligt! Sen kanske det till och med är värt att ta ett föl!
Skulle det inte gå, ja, då har du iaf försökt, och förhopningsvis lärt dig en del under resans gång, samt haft skoj! :) Men det är bara min syn....

Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk inte ens gör sig "besväret" att annonsera....har stött på många som hellre slaktar oxå, för de inte vill att hästen ska lyckas hos någon annan....förtjänar inte ens en kommentar....

/Sandrah - som har en förmåga att alltid dra på sig konvalecenter som hon tycker förtjänar en andra chans :angel:

synthetisk skrev:
men jag är ändå orolig för att det ska vara stört omöjligt att träna upp en häst som är "gammal" och dessutom stått så länge :o
För det första - en häst som är 7 år är INTE gammal! Jämför med ridsporten, t.ex den tuffaste tävlingsgrenen fälttävlan där många hästar tävlas på högsta världsnivå ofta många år efter 15 års ålder! Och de kommer oftast igen även om de får stå ett år för en skada!
Det som är viktigt är om de fått en uppbyggnad under sina sista tillväxtår, så att de fått en styrka i skelett och leder.
En 7 årig ridhäst har precis lämnat unghästklasserna på tävlingsbanan...
Ur hälsosynpunkt, med en lagom igånjgsättning, finns väl inget skäl till att tveka. OM hästen dessutom är "bra" är det väl ett jättetrevligt projekt, med en häst som nog aldrig hade varit välkommen in i ett proffsstall men förmodligen kan ge en glad amatör många lyckostunder! :D

Är det ett kallblod??

Kallblodiga ston får starta tom 12 eller 13 års ålder. Eller...hur är det nu.. får dom starta till 15 som hingstar och valacker???:confused:
Ooops! Nu blev jag tveksam.:o

Senast ändrad:

Alla kallblod får väl tävla tills dom är 15, oavsett kön ? :smirk:
Vet iaf av ett som var 15 år på pricken .. :D ;)

gladys skrev:
Är det ett kallblod??
Glömde skriva, det är ett varmblod. Hade det varit ett kallblod hade jag inte tvekat en sekund :)

ameo skrev:
För det första - en häst som är 7 år är INTE gammal! Jämför med ridsporten, t.ex den tuffaste tävlingsgrenen fälttävlan där många hästar tävlas på högsta världsnivå ofta många år efter 15 års ålder! Och de kommer oftast igen även om de får stå ett år för en skada!
Mjo, men 7 år är ju på sätt och vis mycket i travvärlden. Fast i och med att den här är så pass sparsamt tagen kanske det inte gör lika mycket som om hon varit igång hela tiden?

Nu har jag i alla fall ringt och tackat ja, så i övermorgon kommer hon hem :D Visar det sig att det inte funkar får hon väl helt enkelt bli ridhäst istället.

Håller alla tummar för er!!:)
Lycka till och berätta gärna för oss hur det går!:idea:

synthetisk skrev:
men mitt stora frågetecken innan jag säger ja är hennes ålder, hon är nämligen 6 år nu och eftersom hon som sagt varit avställd ett bra tag lär jag inte få henne till kval förrän tidigast vintern.

Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mkt för hennes ålder. Naturligtvis kan jag tänka mig att det beror mkt på individen. För mig är det så att jag precis har satt igång ett 6-årigt sto på banan igen efter två sabbatsår från banan. Hon har bara gått som ridhäst då jag inte haft varken kunskap eller intresse av trav.
Vi testade att köra då hovslagaren ville prova. Hon hade toppenkondis vid första testkörningen och gick kalasfint och nu efter 10 snabbjobb (var femte dag) räknar vi med kval i augusti.
Som sagt, jag tror att hur lång tid det tar till startklar är mkt beroende på individen och vilken kondition hästen har just nu.

Håller alla tummar för er!!:)
Lycka till och berätta gärna för oss hur det går!:idea:

Jag kan uppdatera med att vi idag kört det första jobbet med henne :D Hon har känts finare än jag trott under hela träningsperioden och gick klanderfritt idag med, så planerna är att träna på och sikta på kval nu under vintern. Namn dyker upp när det blir dags för start ;)

Jag kan uppdatera med att vi idag kört det första jobbet med henne :D Hon har känts finare än jag trott under hela träningsperioden och gick klanderfritt idag med, så planerna är att träna på och sikta på kval nu under vintern. Namn dyker upp när det blir dags för start ;)

VAD KUL :)

Glöm inte att hojta innan kval/start ;)

Jättekul! Kör så det ryker. Har hästen bara skoj, trevlig hemmiljö och ett vänligt bemötande så brukar det mesta fixa sej.

Hälsar en som brukar få hand om "avställda och ickefungerande" hästar. Mitt motto: Ingenting är omöjligt - förrän motsatsen är bevisad.

Lycka till!!!:banana:

Mjo, men 7 år är ju på sätt och vis mycket i travvärlden. Fast i och med att den här är så pass sparsamt tagen kanske det inte gör lika mycket som om hon varit igång hela tiden?
Vet du varför?
Jop, för att en travare som inte kommit till start vid 5 års ålder i VÄLDIGT många fall kasseras av sina ägare och säljs/slaktas, det kostar för mycket att ha hästar i träning om de inte presterar något.
Och för att FÅ vågar prova att sätta igång hästar för att de tror att de är för gamla.
Och möjligen också pga att hästar som tävlats intensivt till 7 års ålder kanske har hunnit dra på sig en hel del förslitningsskador.

ALL heder åt dig som ger denna häst en ärlig chans!

Senast ändrad:

men mitt stora frågetecken innan jag säger ja är hennes ålder, hon är nämligen 6 år nu och eftersom hon som sagt varit avställd ett bra tag lär jag inte få henne till kval förrän tidigast vintern. Då är hon alltså 7. Så jag vill ha folks åsikter, är det för sent att köra igång, kvala och starta en så pass gammal häst? :confused:

Jag har en märr (varmblod), hon var 7 år när jag började leasa henne. Efter ett antal månaders träning så gick hon rekord. Som 8-åring! :) Jag ångrar inte en sekund att jag valde att ta mig an henne. Var 3:a i ett montélopp i somras. Kanonkul!:bump: Så, jag tycker absolut du skall ge 6åringen en chans.

min märr startade från hon va 2-4 år sen stog hon skadad i 1-2 år nånting å nu som 9-åring har hon (äntligen :p ) börjat funka igen.. travade nytt rekord i somras bl a :D å dom flesta andra hästar i stallet har oxå först börjat funka på äldre dar (8+) så de ä bara å köra på :D

Liknande trådar

I
Trav Jag undrar vad ni tycker om en sådan, är det värt att göra ett försök med? Letar häst och har hittat ett så snyggt 5-årssto med rätt...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: gulan
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 598
Senast: ellan84
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare