För sent att betäcka en 15-årig ponny??

Chima

Trådstartare
En ponny som aldrig har haft föl tidigare, kan något gå snett?? :confused:
Vill så gärna ha ett för efter henne :d

Brätta om allt om alvel :D , vad som kan gå snett m.m.

Kram Chima

Sv: För sent att betäcka en 15-årig ponny??

min polla är mamma för första gången nu och hon är 14 är så ser inga problem, hon fölade utan problem enda va att hon sprack men det läkte fint utan att vet. behävde göra nått, så visst testa ofta så om det är något fel så brukar det inte ta så dom kastar.

min kompis vamblod fick sitt första föl i år, hon är nu 16 år... allt gick nästan bra. fölet mår toppen och så, men stoet (mamman) fick sitt bäckenben vrdiet/snett, så just nu kan hon knappt gå... stackarn.. så visst finns det risker med att ta föl fö första gången så sent, men du får tänka efter på vad du värderar mest, ett ridbart sto eller ett föl som med tiden blir ridbar... förhoppningsvis blir det ju både och, men inte alltid som agt...

Vet inte om jag vill betäcka längra :crazy:

Visst vill jag heldre ha mitt sto friskt än ett föl som kanske dör...
Visst kan saken tänkast på :)

Kram Chima

Chima skrev:
En ponny som aldrig har haft föl tidigare, kan något gå snett?? :confused:
Vill så gärna ha ett för efter henne :d

Brätta om allt om alvel :D , vad som kan gå snett m.m.

Kram Chima

Köp gärna "Att bli med föl" av Monica Magnusson-Falk, Margaretha Peterson-Brodda och Stig Homstedt (ICA bokförlag)INNAN Du bestämmer Dig.
Läs på! Sök på nätet!

Vill Du fördjupa Dig än mer så kanske "Hästavel - Dräktighet-fölning-unga föl" av Peter Rossdale (Spektra)

Båda böckerna kan Du köpa (ganska bra priser!) på AdLibris.se t.ex.

Åk på besök på stuterier inom Din ras, eller till de hingstar Du har i åtanke och få goda råd där.

Är Ditt sto friskt, haft regelbundna brunster, är rastypisk för sin ras, någerlunda korrekt exteriört och i extremiteter (finsn ingen som är perfekt extrimiteterna sett) o.s.v. finns väl ingen anledning att tveka ur den synpunkten. Är det redan en korsningsponny så tag inte in ytterligare en ras, utan isåfall en hingst vars ras redan finns hos Ditt sto.
Väg upp för- och nackdelar på Ditt sto och hos den/de hingstar Du avser att ev. betäcka henne med.
Håll BRA koll på hennes brunster och notera!!!
Väg för- och nackdelar med att själv ta föl på Ditt sto, eller köpa ett färdigt föl om Ditt sto inte håller måttet inom de olika kategorierna ovan.
Hur är släkten (stona i denna) som mammor? Dräktighet? Brunst? Digivande? o.s.v.

Fall inte för första, bästa hingst på närmaste gården såvida den inte är en av de där BRA!
Kolla upp så att bet.licens och språngrullor sköts av hingstägaren.
Lägg upp en budget som håller och som t.o.m. är VÄL tilltagen, för det kostar att betäcka!

Tänk efter vad Du ska ha avkomman till med mera, med mera.....

Ja, det var vad jag kom på just nu....men köp böckerna ovan och fråga runt på stuterier och hingststationer där Du tänkt betäcka.....

Lycka till. ;)

mvh
Carina

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 502
Senast: Strandad
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka