För orädd.....

urkella

Trådstartare
Jag har ett litet omvänt problem med min unghäst. Han är helt orädd och för "cool" i alla situationer, eller vad man kan säga. Hade tänkt börja vänja honom vid longering och tömkörning lite smått men han står och drömmer i sin egna värld och reagera varken på kroppsspråk eller longerpisken. Kroppsspråk har han aldrig lyssnat på, varken mig eller de andra hästarna i hagen så de har till och med gett upp med att säga ifrån till honom nu mera. Så hur får man fram en häst (ifrån sig) som inte vill och reagerar inte om så jorden skulle gå under i princip ?:p
 
Sv: För orädd.....

Hur gammal är han? Vissa unghästar flyttar sig inte för döden själv fram tills att de är 2-3-4 år gamla, så en dag slår det plötsligt över och man står med ett grimskaft i handen och undrar vad tusan som hände. ;)
Det kan vara något som försvinner med tiden.
Annars skulle jag fundera på hur hans uppväxtmiljö såg ut? Är det egen uppfödning?
 
Sv: För orädd.....

Han är 2 år, ingen egen uppfödning utan fick hem honom i oktober i höstas och då var han helt ohanterad och uppväxt på lösdrift i hingstflock :p
Han är mer som en gubbe än en unghäst i sättet :p Har aldrig försökt dra när man leder honom, aldrig sparkat,bockat eller dummat sig. Reagerade heller inte när han fick täcke, presseningar... helklippas XD Lite ogillade han dock att bli duschad, men det är enda gången han visat något ^^

Så här är enda sättet för mig att få honom till att springa dvs att jag måste springa lika mycket själv :p
32931468.jpg
 
Sv: För orädd.....

Låter som om han stänger av gentemot omvärlden .... Du får kanske börja arbeta med små, små signaler och mycket positiv förstärkning, och försöka nå honom genom att tillbringa mycket tid med honom.
En del hästar reagerar genom att stänga av och kan verka supercoola, men i själva verket är de mycket osäkra och hanterar det på så sätt.
 
Sv: För orädd.....

Det är inte att han stänger av, (har haft en appis som gjorde det). Ha är översocial och väldigt kontakt sökande, vill alltid vara med. Sätter jag mig på huk i hagen så försöker han sätta sig i mitt knä eller lägga sig över mina fötter :p Tillbringar MYCKET tid med att bara umgås och bara kört positiv förstärkning, är nog därför han är så pass cool då han vet att inget "farligt" händer när jag gör något så därför bryr han sig inte om att reagera. Med de andra hästarna så har han blivit den som bestämmer just för att han bara har stått kvar när de sagt ifrån sedan gått fram efter istället vilket har fått dem att flytta sig. Rasen i sig ska vara väldigt coola, vänliga + väldigt smarta :p

Ser inte en osäker häst som stänger av utan en väldigt lugn och glad häst :)
32931799.jpg


32931797.jpg


32931826.jpg
 
Sv: För orädd.....

Tror heller inte han förstår riktigt. Men att han sedan inte bryr sig om vad som händer gör det inte lättare.

Skogstrollet: Ja han är verkligen en charmknutte :p Därför han råkat bli väldigt tiggig och ouppfostrad :angel:. Japp han är en liten Amerikanare :p
 
Sv: För orädd.....

Låter som om han stänger av gentemot omvärlden .... Du får kanske börja arbeta med små, små signaler och mycket positiv förstärkning, och försöka nå honom genom att tillbringa mycket tid med honom.
En del hästar reagerar genom att stänga av och kan verka supercoola, men i själva verket är de mycket osäkra och hanterar det på så sätt.


Jag hade nog gjort tvärtom, börjat med stora övertydliga signaler och verkligen visat vad jag menat, sedan såklart mcyket beröm. Då kan man eferhand tona ner det.

Jag tror heller inte han förstår vad du vill. Oftast är det lättare att vara 2 st vid tömkörning, longering osv. En som går bredvid och en som håller i tömmar eller lina, sedan kan man försiktigt avlägsna sig tills han är trygg.

Hur har du gjort och vilka "sätt" har du försökt?
Du skriver också att han helst vill sitta i knät, får han det? Har han respekt för ditt personliga utrymme?

Min shettis är lite likadan men inte alls så mycket som din polle. Jag har tagit det lugnt med honom, och varit övertydlig i vad jag vill och berömt massor när han gjort rätt. Det är viktigt att inte stressa.

Måste också säga att din plutt är oerhört söt :love:
 
Sv: För orädd.....

Jag hade nog gjort tvärtom, börjat med stora övertydliga signaler och verkligen visat vad jag menat, sedan såklart mcyket beröm. Då kan man eferhand tona ner det.

Håller med här. Eftersom små signaler inte funkar (än) då den lille :love: inte förstår än så hade jag kört på så tydliga signaler att de inte går att misstolka/strunta i och sedan minska dem mer och mer.
 
Sv: För orädd.....

Har testar övertydliga signaler med utan vidare framgång :p
Har tyvärr ingen möjlighet till att ha en som hjälper till. Men har testat allt från att veva med ett rep vid rumpan och som även snuddat till på honom till att vifta med en longerpisk bakom rumpan på honom. Pisken kan låta hur mycket som helst utan att han bryr sig. Inte heller hjälper det om man bonkar till spöt i rumpan på honom, och längre än en bonk går jag inte.
Han har nog 0 respekt för mitt personliga utrymme, vilket han har på alla (inklusive hästar). Men där har jag varit dålig med då han är "liten och söt" så har jag bara tyckt det är charmigt. Jag tycker det är kul att han försöker sätta sig i knät och försöker snarare lära in det som trick än att inte tillåta det :D Vilket kanske inte är det smartaste men vill ha en häst som kan sitta i knät XD
 
Sv: För orädd.....

Tyvärr har jag inga bra tips, men ligger inte detta väldigt mycket i rasen?

Vad jag har förstått ska de ju vara kanon just med barn, till och med kunna användas som service hästar och då är ju ett sådant psyke super. Men kanske inte helt praktiskt i alla situationer.:p

Jag märker själv skillnaden på min treåriga Rocky mot många andra hästar (och de ska ju också vara väldigt sociala och orädd). Hon är inte lika cool som din låter, men söker sg till människor när hon är orolig. Hos dessa hästar har man kanske kvar lite mer reaktion än hos din lilla. Vad jag förstått används många amerikanare bara används som sällskap och då blir det ju mindre viktigt att de faktiskt går att få att reagera på kroppsspråk etc...Bara de är snälla att hantera och leda.

Just det, min treååring har också dålig känsla för detta med "personlig zon" mot både folk och fä. Gamla ledarstoet har glatt fått finna sig i att lillan är i hennes zon och verkar faktiskt inte bry sig så mycket - lillan visar tydligt att hon är underlägsen ändå.

Men det blir ju ett helt annat system, du får nog tänka om hur du ska träna rejält - just för att "det vanliga/normen" inte fungerar.
 
Sv: För orädd.....

Men det var då ett härtegryn! :love:

Det verkar ju helt enkelt vara så att han är stencool som person tydligen. Jag körde nyligen in en sån, men några storlekar större. ;) Jag valde att vara övertydlig och upprepa varje moment noggrant så att jag var säker på att han verkligen förstod vad som hände, och inte vaknade upp en eftermiddag med vagn efter och undrar hur den hamnade där. Det är så mycket enklare med en häst som reagerar till en början men sedan visar att den accepterar det nya!

Min teori är sådan att man i traditionell träning av hästar framförallt använder sig av negativ förstärkning. Du sa att du hade problem att få till traven (jag förutsätter att han travar fritt i hagen) utan att dra fram honom. Ofta för att träna in trav så gör man en liten, liten triggning av flyktinstinkten - man får trav och berömmer. Eftersom hans flyktinstinkt tycks ligga djupt djupt inne så kanske man få närma sig problemet på ett annat sätt och kanske jobba mer med positiv förstärkning (nu vet jag inte hur du vanligtvis jobbar förstås!). Locka honom till att lyda ett kommando istället. (Kommandona behöver man ofta vara tydligare och konsekventare med när man jobbar med positiv förstärkning.)

Du hittar säkert knapparna så småningom. Var glad för din lugna häst! Det finns så många som är det motsatta. Men risken finns fortfarande att han vaknar en dag, så var beredd! ;)
 
Sv: För orädd.....

Jag tycker det är kul att han försöker sätta sig i knät och försöker snarare lära in det som trick än att inte tillåta det :D Vilket kanske inte är det smartaste men vill ha en häst som kan sitta i knät XD
Det har jag haft två hästar som gjort, fölis och så mamman (varmblodig travare) som inte ville vara sämre än fölis. :p Mycke häst i knät blev det,,,,,,,,, :o :D

Synd att inte jag bor i närheten för då skulle jag smyga över och lära honom allt (sattyg) :angel: jag kan. ;)
 
Sv: För orädd.....

kl och ot

Jag vet hur du kan bli av med problemet: Ge honom till mig! :angel: Han är ju bara hur söt som helst :love:
 
Sv: För orädd.....

Kan du ta me den då du tömkör en annan?
Träna uppvisning. trav-vänd-trav. Smack betyder spring o prtoo.

Den skulle jag nog hellre tömköra rakt fram på vägar. den går ju i värsta falla att knuffa framåt;).

Den är nog lite trög o när poletten har trillat ner går det fort framåt med allt.
 
Sv: För orädd.....

Kan han ha blivit mycket hanterad som riktigt liten? Imprinttränad?

Min häst (betydligt större än din) var när jag köpte honom som inriden treåring tämligen oberörd av allt vad kroppspråk och förstärkning hette. I vissa lägen tror jag att han helt enkelt stängde av och väntade tills försöken att inverka upphörde. Han har fortfarande ingen större respekt för longerpisk o dyl, men det inkl. uppmärksamheten på kroppspråk har blivit mycket bättre. När han kom till den nya flocken var han ganska oförstående till de andra hästarnas beteende också trots att han bl.a. hade gått på lösdrift som unghingst. Stoet dog när han var några timmar gammal, men han fick en fostermamma. Dock behövde han hanteras mycket de första dygnen och min teori är att det är en del av orsaken i kombination med att han är ranghög och "hård" i huvudet. Som väl är han inte dum eller "jävlig" utan en social och snäll häst. Om han förstår vad man menar och att man faktiskt menar det man ber om så vill han göra rätt.
 
Sv: För orädd.....

Det låter precis som min lilla shettis dam!:D

Hon var precis så som du beskriver din, jag fick gå på med ordenkliga och
överdrivet tydliga signaler som i princip gjorde mig jättejobbig om hon inte lyssnade:laugh:
Sen upptäckte jag att det var som om hon inte förstod meningen med det hela så varför skulle hon göra det? Vi har jobbat mycket på att hon måste lyssna och respektera mina signaler samt att hitta hennes motivation. Nu vet jag inte hur gammal din är min är 2 år i år men att jobba några dagar sen låta henne få ha tråkigt, inget mys (svårt!:crazy:) eller annat och sen börja jobba lite igen var det som löste våran gåta :idea: I dag älskar hon när jag tar fram selen eller ska longera och bjuder på sig själv, med andra ord hon vill jobba med mig i dag:love:

Hoppas du förstår vad jag menar:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 375
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 241
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp