För- och nackdelar i ert stall

P

piaff

Vad finns det för för- och nackdelar där er häst är uppstallad?
Har ni bra gemenskap i stallet?
Vad betalar ni i stallhyra?
Hur många hästar finns det, stort eller litet stall?
Har du stått i olika stall, vilket var i så fall bäst, föredrar du stora eller små stall?
Har ni ridbana på anläggningen?

Ja, berätta hur det är hos er, alltid roligt att höra. :) Visa gärna bilder.

Sv: För- och nackdelar i ert stall

Fördelar: Billig hyra, bra anläggning Nackdelar: lite kärringar :angel:
Överlag ja. Absolut.
1600 för utsläpp, havre, korn, halm hösilage, hö, rasthage. Extra för stor hage.
30 boxar, fllt, så det är rätt stort
Har du stått i olika stall, vilket var i så fall bäst, föredrar du stora eller små stall?
Detta är klart bäst hittills. Nämast hem och trevliga människor med olika inriktning!
Ridhus 20*60 och paddock 20*60

jag är mer än nöjd för det mesta :)

Vad finns det för för- och nackdelar där er häst är uppstallad? Själva stallbyggnaden har vi en ramp upp till i trä, den är minus. Men inne i stallet är det jättefräscht och fint och vi har alla varit stort förråd att ha mat och täcken i.
Har ni bra gemenskap i stallet? Hmm.. Just nu är vi 4 hästar, varav 3 på bete. 2 av dessa är mer eller mindre bortglömda på betet så vi räknar oss som 2 i stallet. Alla är jättetrevliga och hon som har sin häst inne nu är jättegullig och hjälpsam. Även folket i stallarna runt (5 små privatstall på stor gård) är hjälpsamma och mycket trevliga.
Vad betalar ni i stallhyra? Kallhyra 1100:-, hösilage 450:- utsläpp/morgon/lunchfodring 200:-
Hur många hästar finns det, stort eller litet stall? I vårat stall 4 st, totalt 17 inhyrda privathästar och ca 20-25 hästar som ägs av stallägaren. Privathästarna uppdelade på 5 små stall, "gårdshästarna" uppdelade i 3 stall.
Har du stått i olika stall, vilket var i så fall bäst, föredrar du stora eller små stall? Har stått i ett annat stall tidigare, men föredrar de jag står i nu.
Har ni ridbana på anläggningen? Japp, 1 paddock (60x20 tror jag), ridhus 60x20 & ridhus 40x20. Gräsbana (stooor) och en grusvolt nere vid gräsbanan.

Kan ta med lilla kameran och fota hela anläggningen i morgon :D

Fördelar: Hästkunnigt folk, låg hyra, stallägaren är hovslagare, idylliskt område osv
Nackdelar: Finns nog inga, haha

Ja, det är alltid trevligt att komma dit.

1000 kr/mån då ingår allt; utsläpp, insläpp, 4 fodringar, sommarbete, box, hage, ridbana, hösilage, spån..

Det är 5 boxar och lika många hästar.

Har inte stått med min häst i olika men har hållt till via andra kopplingar till andra stall. Föredrar mindre stall pga lugnet och gemenskapen med alla, men stora stall är ju också bra med ridhus och träningar t.ex

Japp, hinder och belysning också såklart

- Fördelar är att det är nästan som ens egna stall fast vi hyr in oss. Vi bestämmer mycket själva då stallägaren bara hyr ut och inte sköter något. Fördelar är även att stallet är fräscht och med bra möjligheter och att hagarna är bra. Nackdel är att det inte finns ridbana på gården.

- Sådär, de andra som är där rider inte så mycket så de är ofta där bara korta stunder.

- 750 kr + elavgift

- 6 boxar så det är ett lagom litet/stort stall.

- Jag föredrar ett lagom stort, 6-8 boxar. Inte fler eller färre. Har stått i både större och mindre.

- Nej men nära till ridbanor och ridhus.

Del av stallet:
8106659.jpg

Senast ändrad:

1. Vi har fritt hösilage, 4 spånbalar/månad, betfor, morötter, ut-insläpp, täckesbyten, helskötsel vid förhinder ( sjukdom ), semester, stor belyst ridbana, modernt ridhus med kafeteria. Alla i stallet har stor hästvana och sund inställning till häst. Stallet är bra utformat med bra luft. Vi har stora fina gräshagar och egna beteshagar på gården. 2 minuter till stort fint Ridvaruhus, där ägaren också är vår hovslagare. Finns inga nackdelar.

2. Ja vi har en mycket bra gemenskap.

3. 2000:-

4. Det finns 6 ridhästar i ett stall.
4 avelsston ( med föl ) i ett annat
4 åringar på lösdrift

5. Jag har stått i många stall då jag haft häst i 47 år, mest pga flyttningar.
Föredrar stall med 5-6 hästar.

6. I stallet finns 2 D-ponnies, ett Fullblod, 2 Halvblod och ett Polskt Halvblod.
Stallet ligger i direkt anslutning till Ridhuset. Vi har mycket natur och skog att rida i.
På gården föds det upp galoppörer.
Ägarna har "ärvt" uppfödningen av hennes föräldrar som födde upp i över 40 år.
Vi har en mycket bra gemenskap, umgås på fritiden.
För mig som inte har bil är det en enorm trygghet att ha häst där, i händelse av sjukdom eller blixthalka. Vet att jag har fullservice då och behöver inte riskera livet på moppen.

Senast ändrad av en moderator:

Litet personligt stall med mig som enda hyresgäst.
Jättefina hagar och omgivningar med fritillgång till grovfoder.
Övrigt att önska i stallet vore möjligtvis en plats där man kan gå in och stänga dörrarna runt sig för att stå i lugn och ro när t.ex massören kommer.
Annars är det otroligt fint!! :love:
Ordning och reda är där!

Jättebra!

500kr i kallhyra.

3 hästar i lösdrift med tre "boxar".

På ett ställe hade vi mil efter mil efter mil med fina sand och skogsvägar att rida på samt en stor grusgrop med terrängbana och klättringsmöjligheter. Skulle jag flytta "hem" igen så blir det till att kolla om det finns plats i det stallet.
I ett annat stall hade vi stooort ridhus och skrittmaskin men lite sämre ridvägar. Dock väldigt opersonligt med lite fabrikskänsla och oresonabel hyresvärd.
Själv föredrar jag mindre stall med stor gemenskap.

5 min skritt genom skogen så ligger det en paddock som bara vi använder. 10 minuter bort ligger det ett ridhus som kostar 150kr i månaden eller 50 kr per gång. Där får vi fritt disponera hindermaterialet och eftersom det är privat utan hyresgäster i stallet så är det väldigt sällan det är någon där och rider när man kommer dit.

Ja, berätta hur det är hos er, alltid roligt att höra. :) Visa gärna bilder.

Eftersom ja inte sitter vid min egen dator så kan jag tyvärr inte lägga in bilder just nu. Men jag ska se om jag kommer på hur man gör sedan när jag kommer hem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka