Sv: För närliggande tornutskott
Breccia_ skrev:
Vad kan hända?
De kan orsaka smärta genom att de i vissa lägen 'skaver' mot varandra. I förlängningen kan detta förutoms märta/obehag för hästen skapa inflammation och om det får gå tillräckligt långt pålagringar och ökade problem.
MEN.. det behöver inte betyda ett endaste dugg heller, det finns hästar med näraliggande, intilliggande eller överridande tornutskott som inte har minsta lilla problem.
Min valack har generellt TÄTT mellan tornutskotten i hela ryggen, och på TVÅ ställen i sadelstaden har han intilliggande tornutskott. Konstaterat 2001 med ryggröntgen. Den var aktuell eftersom han var ryggöm vid palpation.
För att VETA om tornutskotten skapar problemen måste man dock i princip scinta. Röntgenbilder allena går inte att gå på. Vi pratade om att scinta (just då hade de semester på scinten annars hade vi gjort det direkt), men började med butta och ett rehabprogram för ryggen. Hästen hade också hältor på tre ben (kotledinflammation BF och VB samt hovkedsinflammation HF och VB) så det var ett väldigt delikat fall och veterinärerna var rätt handfallna. Vad var hönan, vad var ägget, hur kunde en så ung och så försiktigt riden häst somd essutom stått de föregående två månaderna på boxvila följt av en månads hagvila uppvisa dessa symptom?
Rehabprogrammet fick jag lägga ner, hästen protesterade våldsamt. Dock tvingade jag mig X återbesök senare (då ryggen var bra men benen lika illa) till ett erlichiosprov, som var positivt. Tvingades byta klinik för att få honom behandlad, men behandlad blev han och helt återställd.
Dock, sen jag sett de där ryggplåtarna så behandlade (och gör fortfarande) honom som en Kissing Spines häst, i förebyggande syfte. Han har INTE fått diagnosen Kissing Spines eftersom vi inte scintade och/eller provade nervblockader. Men jag har behandlat honom som om han hade det som sagt, och han har inte haft MINSTA LILLA problem från ryggen sedan då 2001. om det beror på mina ansträngningar, eller att han helt enkelt inte HAR minsta lilla problem från sina tornutskott vet jag inte. För att veta det skulle jag bli tvungen att sluta behandla honom som en KS-häst och se om han blir dålig igen.
Men som veterinären sa: "Jag har sett de som sett mycket värre ut på röntgen än den här som inte haft minsta problem, och jag har sett de som sett betydligt bättre ut på röntgen än den här men som haft sådana problem att de fått avlivas. Så man kan inte gå på röntgenbilderna bara, utan man måste scinta för att VETA".
Så, det behöver inte betyda ett dugg att man hittat intilliggande/näraliggande/överridande tornutskott på röntgen, samtidigt som det KAN betyda problem med stort P.
Man gjorde en studie i England eller USA där man rutinröntgade ryggen på fullblod. Alla fullblod som kom in till klinik under en period röntgades ryggen på, oavsett om de haft minsta problem med den eller ej. Och man fann ganska mycket näraliggande/intilliggande/överridande tornutskott. På hästar som fungerade utan minsta problem och inte hade minsta problem med sin rygg. Så som sagt, bara en röntgenplåt är svårtolkad.