För mycket snö?

Beppo

Trådstartare
Har precis fått hem min släde idag :bump: och redan provåkt den. Walle tyckte nog att den var lite läskig men gick på snällt. Tror han vänjer sig.

Tänkte på en sak dock... har snöat en hel del och vi har itne så mkt plogade vägar här omkring...mest snötäckta skogsvägar. kan det bli för mycket snö så att det inte går att åka släde?

Sv: För mycket snö?

Hur mycket snö har ni då?

Sen beror det väl på hur tränad hästen är och vad det är för släde, har man en rissla vänder man väl inte gärna så tvärt med om det är mycket snö. Dyngsläden däremot tål mer och går att "bröta" runt på ett helt annat sätt.

hur vet man skillnaden mellan en rissla och en Dyngsläde? jag har en släde som är något mindre än en korgsläde men med mer stabil "korg" Är dessutom kortare. Har precis fått hem den och kört premiärtur i dag så inga bilder än så länge. Har rejält med snö och det ska tydligen snöa mer i natt... säkerligen 5 dm

Va kul att du fått hem och provat!!! Skönt att han accepterar den, inte för att han är typen som stressar upp sig...;)

Finns det inte fast underlag får du bara passa så att den inte tippar, var ute igår där det var lite djup snö (där vi körde sist, där L gick med Xandra) och då gick det plötsligt väldigt mycket på sned!

Annars är det nog ingen fara, men ta det lugnt med korta turer när du är ute i djupsnön, för det är ju ganska tungt för honom!

Vändningarna är ju som med min, det är fasta skacklar och då får man inte vända för tvärt när det är djup snö, då kan man knäcka skackeln i värsta fall. Kör man med en sån anspänning som vi hade på Xandra blir det ju ledat, och går att vända mera tvärt. På plogad mark däremot glider ju släden runt även om man vänder tvärt, när inget tar emot.
Blev det rörigt?

Nu är det ju lite skare, och här är det också drivsnö så det är ganska tunggått över huvud taget! Jag var ute och pulsade lite i fredags, barbacka nu :o med Xandra på släp, och det var riktigt jobbigt för dom! (Och jag har ont i ändan :angel: )

Just nu är det superföre på byvägen, men idag tror jag att det blir ridning i alla fall.

Hur mår blivande mamman?

Lotta

ah... jo i går när vi va rute så gled släden en del men kändes inte som om den var på väg att vicka. När vi vände så tog vi av släden och vände den för hand och satte sedan på den igen. Var lite trångt om vändplats sen har walle lite svårt att vända i vagn än så länge.

Vi har nästan bara djupsnö på våra vägar men det går nog bra att åka rakt fram. blir inga tvära vändningar. Men oj vad han fick dra i går... tror han tyckte det var riktigt jobbigt.

Ska ut en tur snart o se hur det går med snön. I värsta fall får vi vända :-) Tar med kameran så ska ni få se hur släden ser ut! Den är jätteskön att sitta o köra i !!! :-)

Det är stor skillnad på pogad/nerkörd snö där släden nästan åker av sig självt medan i djup snö får hästen pulsa och det går tungt att dra.

Och som Lotta säger, så kan det vara klurigt med djupare snö.
Spec om man gjort ett spår några gånger i snön, sen låtit det snöa o om man kör igen brukar det vara så att snön utanför spåren är lösare och medarna skär ner djupare där, risk att man vickar.
Men det ska nog mkt till för att vicka i skritt, eller när man kör rakt fram :smirk:
lite fart o en tvär kurva, ja då har man bäddat för det :D

Det fiins slädar som har två medpar och en sådan går ju lite stabilare. Tror sådana kan kallas dyngsläde?
Bild

/Lisa

Här kommer bilder på körturen idag! Skaklarna sitter inte jättebra, ska köpa seltungor i stället för skakelremmar men man tar det man har :)

var väldigt mkt snö på vägarna när vi körde så vi tog bara en kort tur. Walle fick verkligen kämpa på, han var så duktig! Det här är andra gången han drar släde! :love: Så imponerad över min häst!

Walle174.jpg

Walle175.jpg

Walle172.jpg

Härliga biler! :banana:

Jaa helst skulle man väl ha draglinor/snängel...
Men det är svårt på just sådana skaklar - har ju själv inte klurat ut ngt bra sätt på den släde jag har med liknande skaklar.

Seltungor är bättre då du får upp skaklarna lite iaf...

Njaa, den där släden är nog lite för liten för Valle, men om det fanns någon som t.ex hade ett litet russ, då skulle den vara alldeles lagom.:D

Vill du sälja?:angel:

Det ser härligt ut, och tänk vilken snygg rumpa han kommer att hinna få om snön ligger några veckor till!

Lotta

Beppo skrev:
kan det bli för mycket snö så att det inte går att åka släde?

För att just åka släde vet jag inte..... men annars så tycker jag nog att det kan bli för mycket snö:mad: Vill INTE ha mer nu:mad: :mad:

hehe... den är aldeles lagom och helt underbar att åka i. Man sitter som en kung! ja walle får kämpa på bra då vi är ute. Tror nog han kommer ha tärningsvärk i dag trots att vi inte körde så långt i går.

kan det bli för mycket snö så att det inte går att åka släde?
Absolut!
Det har vi hemma. Efter 5 meter ut på gärdet blev det tvärstopp. Släden plogade upp en stor snöhög framför sig. Det var bara till att spänna från, gå hem efter snöskyffeln, gräva, vända släden, sätta för igen och åka tillbaka ut på vägarna.

LIA

Ja, man kan int köre när det är för myck snö. Rut.

VIll du veta en "nackdel" när man kört mycket i "djupsnö hela vintern eller i alla fall sen november/december...
Hästskrället får sån kondis :devil:
Körde på vägen med ganksa mycket trav igår, blev ju inte ens andfådd, grrr.
Körde folk för första gången med den hästen idag, 3 timmar höll det på med en mindre paus när hon fick stå och mumsa lite hö.
Ofta var det 3-4 vuxna och knökat med ungar.
Var hästen trött och nöjd efteråt, nehejdå! :crazy:
Smått frustrerande.

*skrattar* passar mig utmäkrt eftersom min fjording behöver gå ned i vikt. Var ute och galopperade i djupsnö i går och det tog på bådas krafter ska jag säga. Jösses vilken tärningsvärk jag hade i morse när jag vaknade :-) Min enda tröst är att walle har lika mycket träningsvärk han :-)

Nu har skogsbolaget kört med skogsmaskiner här och förstört vägarna så jag är lite smått arg... kanske inte kommer kunna köra med min släde nu *mutter*

*skrattar* passar mig utmäkrt eftersom min fjording behöver gå ned i vikt. Var ute och galopperade i djupsnö i går och det tog på bådas krafter ska jag säga. Jösses vilken tärningsvärk jag hade i morse när jag vaknade :-) Min enda tröst är att walle har lika mycket träningsvärk han :-)

:rofl: ja du skulle jag ge mig ut och galoppera med hästen i snön så skulle jag få fin fin träningsvärk med, har kört alldeles för mycket. Men jag har ju inte haft någon sadel som fungerat till den damen och hon har varit på tok för pigg och studsig vid ridning för att barbarcka skulle kännas frestande annat än i mellan åt. Så ridning är ´vi grymt otränade på, men det kanske kommer snart :angel:

Nu har skogsbolaget kört med skogsmaskiner här och förstört vägarna så jag är lite smått arg... kanske inte kommer kunna köra med min släde nu *mutter*

Nej vad tråkigt! sånt kan verkligen göra vägarna trista :(

Nu förpestar jag din tråd med två bilder, ;)
På slätväg.... *s*
vndning2.jpg

kolla in benen ser rätt komiskt ut där i vändningen....

lrkapDekarsn.jpg

Förmodligen strax innan vändningen ovan

Vilka fina bilder! din fjording var verklig fin! Mysig släde ni hade... men blir det inte läskigt att sitta så lågt?

Beppo skrev:
Vilka fina bilder! din fjording var verklig fin! Mysig släde ni hade... men blir det inte läskigt att sitta så lågt?
Nä då inte det minsta :)
Sitter ju förövrigt lägre på sladden som tydligen blivit min bästa vän i vinter. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 177
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 896
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka