För mycket protein.....

F

fullblod4ever

Har för första gången gjort en foderstat på nätet....men min häst är mager och jag måste ge honom mycket mat i allmänhet, men om jag fyller i hur mycket han äter så blir det för mycket protein, men om jag skulle ge deras rekommenderade foderstat så skulle han försvinna. Hur e det tänkt eg?

Sv: För mycket protein.....

Programmen är tänkta för en idealhäst som är fullständigt normal.

Nu är ju din uppenbarligen inte det, så då får du räkna på ett betydligt högre behov. Strunta i om programmet tycker att du överutfodrar din häst, och använd det för att se till att du har balans i foderstaten.

Behoven är individuella. Du har troligtvis en häst som har högre behov är medelhästen helt enkelt. Lita på dig själv.

Det är ju bara ett riktmärke som inte funkar för alla hästar- individer.

Jag har en som är rund på svältkost:D o en annan som behöver hur mkt som helst.

så länge proteinet kommer från grovfoder, (lusern) är det inget problem, för det proteinet tas inte upp lika fort som protein från kraftfoder. Min häst går på typ hans dubbla proteinbehov enligt tabbelerna men han går nästan bara på grovofder och 0.3 kg kra**t protein. Tabbelerna är mer riktvärden, det är ju bra att ha något att ugå från så man vet på ett uungefär vad ens häst behöver, men sen får man ju anpassa efter indivden. Kolla hur den ser ut i hull och päls mm...

så länge proteinet kommer från grovfoder, (lusern) är det inget problem, för det proteinet tas inte upp lika fort som protein från kraftfoder. Min häst går på typ hans dubbla proteinbehov enligt tabbelerna men han går nästan bara på grovofder och 0.3 kg kra**t protein. Tabbelerna är mer riktvärden, det är ju bra att ha något att ugå från så man vet på ett uungefär vad ens häst behöver, men sen får man ju anpassa efter indivden. Kolla hur den ser ut i hull och päls mm...

Ville bara tillägga (som du säkert menade:)) att det är lusernhacken som räknas som grovfoder utöver hö och hösilage. Men det kan uppfattas som att även lusernpellets räknas som grovfoder vilket inte stämmer.

Ville bara tillägga (som du säkert menade) att det är lusernhacken som räknas som grovfoder utöver hö och hösilage. Men det kan uppfattas som att även lusernpellets räknas som grovfoder vilket inte stämmer.
Var har du fått detta ifrån? Att formen på lusernet skulle ha betydelse för om det blev ett grov- eller kraftfoder?
Det är innehållet som avgör var i hästens matsmältning som ett foder bryts ner. Kraftfodren bryts ner tidigare än grovfodret som bryts ner fösrt i grovtarmen. Så lusern i vilken form som helst kommer att brytas ner i grovtarmen för det är ett grovfoder. Inte bara hacket utan även pelletsen.
Så det går alldeles utmärkt att ge fri tillgång på lusern i vilken form som. Även om det kan vara lättare i stråform.

Ville bara tillägga (som du säkert menade:)) att det är lusernhacken som räknas som grovfoder utöver hö och hösilage. Men det kan uppfattas som att även lusernpellets räknas som grovfoder vilket inte stämmer.
lusernpellets räknas som grovfoder, det är fiberinnehållet som bestämmer om det är ett grovfoder, dvs om det är över 18% fibrer.. så vetu va, betfor är ett grovfoder för det innehåller 19% fibrer :p

Var har du fått detta ifrån? Att formen på lusernet skulle ha betydelse för om det blev ett grov- eller kraftfoder?
Det är innehållet som avgör var i hästens matsmältning som ett foder bryts ner. Kraftfodren bryts ner tidigare än grovfodret som bryts ner fösrt i grovtarmen. Så lusern i vilken form som helst kommer att brytas ner i grovtarmen för det är ett grovfoder. Inte bara hacket utan även pelletsen.
Så det går alldeles utmärkt att ge fri tillgång på lusern i vilken form som. Även om det kan vara lättare i stråform.

Det är krafft som sagt det till mig vid ett tillfälle... Jag bara antog att dom borde veta men tydligen inte..:confused:

Det som foderstatsprogram anger utgår ju från en snitthäst , mina klarar sig garanterat inte på så lite. Man måste se till varje häst och utgå fårn det din häst behöver. Min kallblodstravare tex behöver omkring 95 Mj och 570 g smrp för att hålla sig fin, fast det står i foderstatsprogrammet att hon borde klara sig på omkring 60 Mj och 450 g smrp.

Ge så mycket som hästen behöver när den är fin och använd programmen som ett enkelt sätt att räkna ut vad du ska ge i nästa höleverans för att få lika mkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka