För mycket Nimmerdor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
H

Helan

Blir det för mycket av det goda om jag betäcker ett sto som är e.Aerline H (Cortez-Nimmerdor) med Emmerton (Nimmerdor som både morfar och farfarsfar) eller Pessoa VDL (morfar Nimmerdor)??

Sv: För mycket Nimmerdor?

Blir det för mycket av det goda om jag betäcker ett sto som är e.Aerline H (Cortez-Nimmerdor) med Emmerton (Nimmerdor som både morfar och farfarsfar) eller Pessoa VDL (morfar Nimmerdor)??

Samma tanke brottas jag med, kan det bli för mycket Nimmedor? Stoet jag har är e Amulet ( vars pappa är Farn som är Nimmerdors pappa) sen kommer Jasper och i tredje Nimmerdor.
Finns flera fina hingstar med Nimmerdor som morfar, ex Pessoa och Radisson. Skulle med vilja veta hur de mer erfarna uppfödarna tänker i frågan. Och vad blir det för siffra på linjeaveln om man skulle använda en hingst med Nimmerdor som morfar?

Kan ju vara intressant att veta vad Nimmerdor utmärker sig med i nedärvning, finns det något som ger mer genomslag från honom? Exteriört, temperament, hoppteknik?
Inom exv Welsh-aveln är det inte alls ovanligt med så nära linjeavel, men inom halvbloden så verkar det än så länge inte helt vanligt.

Inavelskoefficienten för Nimmerdor blir på din avkomma 3,1% om du väljer Pessoa och såklart lite högre om du väljer Emmerton eftersom han även har Nimmerdor som farfars far. Vet dock inte riktigt hur man räknar om man har hästen ytterliggare en gång i stamtavlan :S 3,1% är ok för svensk varmblodsavel, gränsen går vid 5%. Jag tror att även Emmerton klarar sig under den gränsen på ditt sto. Dock ska man ha med i beräkningarna att Emmerton själv har en koefficient på 6,3% på Nimmerdor, så han ligger ju för högt själv..

Risken med inavel/linjeavel är ju att egenskaper som ligger dolda (recessiva anlag) kan komma fram genom att de plötsligt kommer i dubbel uppsättning. Sen är ju just Nimmerdor en riktig toppförvärvare, så kanske är det värt risken ;)

Samma tanke brottas jag med, kan det bli för mycket Nimmedor? Stoet jag har är e Amulet ( vars pappa är Farn som är Nimmerdors pappa) sen kommer Jasper och i tredje Nimmerdor.
Finns flera fina hingstar med Nimmerdor som morfar, ex Pessoa och Radisson. Skulle med vilja veta hur de mer erfarna uppfödarna tänker i frågan. Och vad blir det för siffra på linjeaveln om man skulle använda en hingst med Nimmerdor som morfar?

Ditt sto har en koefficient på 3,1% för Farn.

Om jag har räknat rätt så skulle du få en procentsats på 1,9% för en avkomma om du valde t.ex. Pessoa. Är dock inte helt säker på denna formel, ska fråga min avelslärare nästa gång om detta stämmer. Blir 1,5% om ditt sto inte haft Nimmerdor i 3:e led, så lite mer än så, ungefär.. :cool:

Ditt sto har en koefficient på 3,1% för Farn.

Om jag har räknat rätt så skulle du få en procentsats på 1,9% för en avkomma om du valde t.ex. Pessoa. Är dock inte helt säker på denna formel, ska fråga min avelslärare nästa gång om detta stämmer. Blir 1,5% om ditt sto inte haft Nimmerdor i 3:e led, så lite mer än så, ungefär.. :cool:

Tack snälla för Ditt svar! Det låter ju som det kunde gå då :)
Nu blev ju VDL Radisson (e Indorado ue Nimmerdor) genast mycket intressant, när han hamnat hos Peter Eriksson :)

Vem vet, kanske kan han utvecklas till en ny Cardento, och då vill jag gärna ha en avkomma :rofl:

Tack snälla för Ditt svar! Det låter ju som det kunde gå då :)
Nu blev ju VDL Radisson (e Indorado ue Nimmerdor) genast mycket intressant, när han hamnat hos Peter Eriksson :)

Vem vet, kanske kan han utvecklas till en ny Cardento, och då vill jag gärna ha en avkomma :rofl:

Jo, Radisson kan minst sagt hoppa i alla fall, såg när Peter trimmade honom häromveckan. Tjohoo! :D

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 097
Senast: unoannis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel 3+4 på Nimmerdor vad säger ni om det Hiss eller diss ? Den tilltänkta blandningen är Kannan - Pessoa VDL med Irco Marco på mormor.
Svar
2
· Visningar
726
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?