H
Helan
Blir det för mycket av det goda om jag betäcker ett sto som är e.Aerline H (Cortez-Nimmerdor) med Emmerton (Nimmerdor som både morfar och farfarsfar) eller Pessoa VDL (morfar Nimmerdor)??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blir det för mycket av det goda om jag betäcker ett sto som är e.Aerline H (Cortez-Nimmerdor) med Emmerton (Nimmerdor som både morfar och farfarsfar) eller Pessoa VDL (morfar Nimmerdor)??
Samma tanke brottas jag med, kan det bli för mycket Nimmedor? Stoet jag har är e Amulet ( vars pappa är Farn som är Nimmerdors pappa) sen kommer Jasper och i tredje Nimmerdor.
Finns flera fina hingstar med Nimmerdor som morfar, ex Pessoa och Radisson. Skulle med vilja veta hur de mer erfarna uppfödarna tänker i frågan. Och vad blir det för siffra på linjeaveln om man skulle använda en hingst med Nimmerdor som morfar?
Ditt sto har en koefficient på 3,1% för Farn.
Om jag har räknat rätt så skulle du få en procentsats på 1,9% för en avkomma om du valde t.ex. Pessoa. Är dock inte helt säker på denna formel, ska fråga min avelslärare nästa gång om detta stämmer. Blir 1,5% om ditt sto inte haft Nimmerdor i 3:e led, så lite mer än så, ungefär..![]()
Tack snälla för Ditt svar! Det låter ju som det kunde gå då![]()
Nu blev ju VDL Radisson (e Indorado ue Nimmerdor) genast mycket intressant, när han hamnat hos Peter Eriksson![]()
Vem vet, kanske kan han utvecklas till en ny Cardento, och då vill jag gärna ha en avkomma![]()