H
Helan
Blir det för mycket av det goda om jag betäcker ett sto som är e.Aerline H (Cortez-Nimmerdor) med Emmerton (Nimmerdor som både morfar och farfarsfar) eller Pessoa VDL (morfar Nimmerdor)??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blir det för mycket av det goda om jag betäcker ett sto som är e.Aerline H (Cortez-Nimmerdor) med Emmerton (Nimmerdor som både morfar och farfarsfar) eller Pessoa VDL (morfar Nimmerdor)??
Samma tanke brottas jag med, kan det bli för mycket Nimmedor? Stoet jag har är e Amulet ( vars pappa är Farn som är Nimmerdors pappa) sen kommer Jasper och i tredje Nimmerdor.
Finns flera fina hingstar med Nimmerdor som morfar, ex Pessoa och Radisson. Skulle med vilja veta hur de mer erfarna uppfödarna tänker i frågan. Och vad blir det för siffra på linjeaveln om man skulle använda en hingst med Nimmerdor som morfar?
Ditt sto har en koefficient på 3,1% för Farn.
Om jag har räknat rätt så skulle du få en procentsats på 1,9% för en avkomma om du valde t.ex. Pessoa. Är dock inte helt säker på denna formel, ska fråga min avelslärare nästa gång om detta stämmer. Blir 1,5% om ditt sto inte haft Nimmerdor i 3:e led, så lite mer än så, ungefär..
Tack snälla för Ditt svar! Det låter ju som det kunde gå då
Nu blev ju VDL Radisson (e Indorado ue Nimmerdor) genast mycket intressant, när han hamnat hos Peter Eriksson
Vem vet, kanske kan han utvecklas till en ny Cardento, och då vill jag gärna ha en avkomma