För mycket MJ

Sass

Trådstartare
Vad gör man om ens hösilage innehåller för mycket energi i förhållande till proteinet?
Är det "farligt" om man ger över behovet för att få fram en bra kvot, eller ska man satsa på att täcka behovet precis och köra på en lägre kvot?

Har precis börjat räkna foderstat, och allt är lite förvirrat just nu :crazy:

Ger jag så mkt hö som jag vill så täcks MJ behovet så det räcker och blir över. (men tillsätter jag då proteinfoder så blir värdena skyhöga, men kvoten bra :crazy: ).... Vad gör man?

Hoppas någon förstod ;)
 
Sv: För mycket MJ

Tja, det finns ju tusen olika fodersorter man kan reglera det där med. Bara att prova sig fram i räkningen. Sen beror det ju på vad du har för häst. Behöver han gå upp i vikt? För tjock kanske? Lite slö? Hoppar han ur skinnet om han får för mkt energi? Osv...Det behöver alltså inte vara så exakt på varje siffra.
 
Sv: För mycket MJ

Det som kan hända om du ger för mkt mj och smrp är att din häst blir fet!
Det finns ju bra foder som innehåller massor av protein och som man inte behöver ge så stora mängder av (du får mkt protein men lite mj på köpet). Tex soja, krafft protein.

Är kvoten på grovfodret låg kan man ibland behöva begränsa kilona där och istället lägga till ex lusern som har hög kvot och innehåller bra med protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 247
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp