För mycket mat = viktminskning??

S

Susanna_

Hej. Jag har en fundering som jag inte kan hitta nåt svar på.
Jag hörde från en person, att om man ger hästen för mycket grovfoder går den ner i vikt. ´Man ska inte lita på allt man hör men jag tycker det iallafall lät väldigt konstigt.. Mer mat = mer vikt trodde jag.. Enligt denna person blev det nåt "fel" i mage/tarm som gör att hästen inte tar upp det den ska och går då ner i vikt. Är det någon som hört nåt liknande eller har något rimligt svar på detta?? Jag har själv inte en aning så är öppen för alla svar och funderingar. :)

Sv: För mycket mat = viktminskning??

Ja alltså har hästen gått på svältdiet med mycket lågt protein så kan den bli svullen om magen och kan uppfattas som fet. Ökar man då maten och framför allt proteinet så kan man uppleva att hästen blir "smalare".

Sv: För mycket mat = viktminskning??

Okej tack för svar. Men hur vet man om den är fet på riktigt eller bara svullen isf? Är det "farligt" om hästen blir smalare på det viset?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix