För mycket krafftfoder?

Z

Zolitary

Jag har ej analyserat hö frå årets skörd (ekologiskt). Är 1.5 kg krossad havre och ett halvt kg krossad korn för mycket för ett travföl? Hon har inte vants av än men jag funderar vad jag ska ge henne sen. Hon äter redan nu en del havre med sin mamma.

Sv: För mycket krafftfoder?

FÖRLÅT!!! La frågan på fel ställe.

Att höet är ekologiskt - vad innebär det? Att man har gödslat lite snålt kanske? Har höet blivit dåligt gödslat kan man ju misstänka att proteinhalten inte är så hög? Eller är det skördat i god tid? Jag hade gett i alla fall 1/2 kg lusernpellets upptill den givan för att säkerställa proteingivan.

Det är skördat i normal tid men är ej konstgödslat, enbart stallgödsel. Har använt soja innan för proteinets skull men lusern kanske är bättre? Hon får ju givetvis även mineraler och så ger jag betfor. Tänkte mest om själva havre/korngivan är för stor?

Nä, jag tror havre korn givan kan vara ganska lagom, det brukar jag ge mina årsföl (halvblod).

Ska du använda samma hö hela vintern? Läge för analys om du har en travfölis som ska växa upp och bli en högpresterande häst.

Det är ytterst sällan bara havre och korn räcker som tillskott för så unga föl.

Jag tar hö från olika vallar med olika kvalitet och sorter på gräset så det går inte nu.
Är det bättre att ge henne ett färdigfoder ist för att blanda själv menar du?

Man kan visst ta ett samlingsprov så att man i alal fall har en ANING om vad höet innehåller.
Enn föl av den rasen har ett stooort proteinbehov, så att gissa vilt är ingen bra lösning. Det är svårt nog att täcka behoven ändå.

FÄrdigfoder är nog bättre, det är svårt att hitta tillräckligt proteinrika tillskottsfoder. Soja i all ära men man kan inte ge särskilt mkt av det. Kolla också så att det inte är alltför hög sojahalt i de färdigfoder du funderar på...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat