För mycket kalk/fosfor?

sassiball

Trådstartare
Jag är rädd att jag ger för mycket fosfor i maten pga ganska mycket havre och lite soja pga dåligt protein i höet. Jag ger lusern också. Jag har ett mineralfoder där kalcium/fosfor kvoten är 5. Problemet är att inte foderstatsprogrammet bryr sig om att jag lägger in mineralvärdena. Därför kan jag inte räkna ut och tänkte för säkerhets skull ge lite extra foderkalk. Någon som har något att säga om det? Kan det bli för mycket kalk?

Sv: För mycket kalk/fosfor?

Vad hamnar ca/p-kvoten på totalt? idealet är 1,2-1-8, men en högre kvot (upp 3,1 och ibland högre om det kommer grovfodervägen) klarar en frisk häst av. Förutsättningen för en högre kvot är att både fosfor och kalciumbehoven är uppfyllda.

Jag är rädd att jag ger för mycket fosfor i maten pga ganska mycket havre och lite soja pga dåligt protein i höet. Jag ger lusern också. Jag har ett mineralfoder där kalcium/fosfor kvoten är 5. Problemet är att inte foderstatsprogrammet bryr sig om att jag lägger in mineralvärdena. Därför kan jag inte räkna ut och tänkte för säkerhets skull ge lite extra foderkalk. Någon som har något att säga om det? Kan det bli för mycket kalk?

Nej, det är ingen fara med kalcium överskott. I boken står att överskottet utsöndras med urinen! (Hästens närinsgbehov och utfodring)

Jag skulle också göra som du för att inte riskera en för låg Ca/P-kvot.

Mne hur mycket havre, soja och lusern handlar det om?

Ja, eftersom jag inte får foderstatsprogrammet att funka vet jag ju inte vad kvoten hamnar på- det är det som är problemet.....
Ett ex. En stor åring äter 7 kg hö och 3 kg hösilage, 3 kg havre, 0.8 kg sojamjöl, 1 kg lusernpellets. Jag har ett mineralfoder som ligger på 5 i kvot kalcium/fosfor som jag köpt just för att de får ganska mycket havre. Höet har dåliga värden och minskar jag på kraftfodret blir hästarna bukiga och långhåriga. Nu är de jättefina.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Tänkte börja ge lusern till min häst pga att det finns för lite protein i hö:t som han får. Men lusern innehåller ju mycket kalcium...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V