för mycket kalcium!

Evergreen

Trådstartare
hur jag än räknar och knopar med mina hästars foderstater blir kalciumnivån för hög. är det något jag bör oroa mig över, och som kan ge skadliga biverkningar i längden?
bägge hästarna är dräktiga.

jag har räknat på hippocampus, vad har ni & säga om den sidan?
kan man "lita" på deras beräkningar av vilka nivåer som är OK och inte OK?

just nu går de på lusern & miner grön. vad finns det för annat man kan ge som får upp proteinmängden utan att innehålla för mycket ca/p?

MissQ.jpg

Sv: för mycket kalcium!

skulle också vilja veta för även jag har problem med att det blir för mycket Ca i foderstaten

Sv: för mycket kalcium!

Nu läser jag innan till i "Hästens näringsbehov och utfodring".

"Ca/P-kvoten bör ligga mellan 1,2-1,8. För växande hästar bör den ligga i övre delen av intervallet, medan den för arbetande hästar kan ligga i den nedre. Den får aldrig ligga under 1,1 till några hästar.
När hästen får för mkt P i förhållande till Ca, sjunker Ca:s smältbarhet. Hästen kan då få kalciumbrist. Det motsatta - för mycket kalcium i förhållande till fosfor - är betydligt mindre allvarligt. Det största nettoupptaget av Ca sker i främre delen av tunntarmen, medan det för P sker i grovtarmen. Överskott av kalcium utsöndras med urinen. Friska hästar klarar utan problem en kalcium/fosforkvot på 3. Det kan accepteras när kalcium kommer från en "naturlig" källa, under förutsättning att minimibehovet av fosfor är uppfyllt."

Dvs ok!

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 951
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 056
Senast: Kodiak
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka