för mycket kalcium?

Nordiskusken

Trådstartare
vårt hö innehåller i år för lite protein så vi har valt att fodra upp med lusern. lusernet tillsammans med grovfodret som innehåller mycket kalcium gör att kvoten mellan kalcium och fosfor blir hööööög! (2,9)
hur allvrligt är detta? (grundbehovet av fosfor är täckt)
använder "fosfor balans" men funderar på att sluta eftersom det blir så himla dyrt utan större "effekt" då det innehåller så lite fosfor egentligen (kvoten ändras inte mycket trots maxdos...)
finns det något bättre fosfor preparat?
eller är det inte så allvarligt när det är grovfodret som ger den höga kvoten?

Sv: för mycket kalcium?

Den kvoten är inte någon fara alls. Det viktigaste är att inte kvoten blir för låg och att behoven är fyllda.

Det är billigare att ge Krafft Miner Vit per gram fosfor än med fosforbalans! Själv köper jag mononatriumfosfat på 50 kgs säck, blir betydligt billigare så!

Om behovet av fosfor är täckt som du skrev är det ingen fara alls med den kvoten! Så sluta du med fosforbalansen.

om inte din häst är det kan du även fodra med spannmål (krossad korn, havre, vetekli) för att få upp balansen lite mer. Det gör jag o det funkar bra! Spannmål innehåller nämligen mer P än Ca.

vårt hö innehåller i år för lite protein så vi har valt att fodra upp med lusern. lusernet tillsammans med grovfodret som innehåller mycket kalcium gör att kvoten mellan kalcium och fosfor blir hööööög! (2,9)
hur allvrligt är detta? (grundbehovet av fosfor är täckt)

Det råder väldigt delade meningar om hur hög Ca : P-kvoten kan vara. De flesta studier som har gjorts är korttidsstudier som t.ex. endast har varat ett par månader. Det finns endast en långtidsstudie som jag känner till och den gjordes på shettisföl.

http://jas.fass.org/content/40/1/78.full.pdf+html

Här är några kommentarer om den studien:

 I första stycket säger man att ponnyerna i grupp 2 gavs en Ca : P-kvot av ca. 6 : 1 (2.5% Ca och 0.45% P) under en 4-årsperiod. Detta stämmer inte. Ca : P-kvoten minskades successivt under hela försöksperioden. Under de första 2 månaderna var Ca : P-kvoten 6.3, under de nästa 3 månaderna var Ca : P-kvoten 5.2, sedan var Ca : P-kvoten 4.9 i 5 månader och därefter var Ca : P-kvoten 4.6 under resten av försöksperioden. Så i själva verket var Ca : P-kvoten 4.6 och inte 6 under den största delen av försöket.

 Både mängden kalcium och fosfor i foderstaten var höga. Enligt NRC 2007 (den amerikanska fodernormen) är underhållsbehovet av fosfor ca. 0.26% för växande hästar och shettisarna fick 0.48% fosfor, dvs. nästan dubbelt så mycket som det rekommenderade behovet.

 En annan sak som man bör notera är att shettisarnas foderstat bestod av väldigt lite grovfoder, endast 30% lusernhö. Återstoden av foderstaten bestod av havre, majs, majskolvar, betfibrer och sojamjöl. Shettisarna blev feta på denna foderstat och uppvisade symtom av laminitis/fång.

 Även om man inte kunde iakta några negativa konsekvenser beträffande viktökning hos de ponnyer som var på hög Ca : P-kvot så fanns det andra oroande tecken. Det fanns skillnader i bentillväxt och mineralinnehållet i benstommen var lägre hos de ponnyer som fick den höga Ca : P-kvoten. “Scalar selected radiograph projection areas and gamma ray absorption measurements suggest that treatment did affect bone growth. Subperiosteal appositional bone growth achievement was similar; however, the medullary region was relatively larger and the cortical bone area relatively smaller in ponies fed the high calcium diet. These differences in anatomical distribution of areas are accompanied by a decrease in the amount of bone mineral per unit of projection area of the cortex.”

 Denna studie gjordes på shettlandsföl. Man kan inte utan vidare överföra resultaten på vuxna hästar. Unga växande hästar verkar ha ett behov av en större Ca : P-kvot än vuxna hästar. NRC 2007 rekommenderar Ca : P-kvoten 1.8 för unghästar men endast 1.4 för vuxna hästar.

Vad betyder då allt detta? Det betyder att man bör vara väldigt försiktig med höga Ca : P-kvoter i alla fall under en längre period. Kortsigtigt kan man kanske tillåta lite högre kvoter.

Hästens fysiologi verkar vara bättre anpassad till normala kalciumhalter än till höga halter. Hästar har mindre möjlighet att anpassa upptaget av kalcium än mångra andra djurarter och prestationsförmågan minskar ofta vid höga kalciumhalter i foderstaten (risk för muskelproblem vid arbete).

Man har iaktagit benförändringar redan vid en så låg Ca : P-kvot som 4 : 1.

I brist på tillförlitliga studier på vuxna hästar så finns det all anledning att vara försiktig. Personligen skulle jag inte vilja ha en Ca : P-kvot högre än ca. 2.5 : 1 eller möjligtvis 3 : 1 och endast om man ger minst 50% mer fosfor än minimibehovet.

använder "fosfor balans" men funderar på att sluta eftersom det blir så himla dyrt utan större "effekt" då det innehåller så lite fosfor egentligen (kvoten ändras inte mycket trots maxdos...)
finns det något bättre fosfor preparat?
eller är det inte så allvarligt när det är grovfodret som ger den höga kvoten?

Det bästa mineraltillskottet är mononatriumfosfat som innehåller ca. 25% fosfor och tas upp bra av hästen ( jag tror att Fosforbalans innehåller mononatriumfosfat). Andra bra alternativ är kli, t.ex. riskli eller vetekli.

Tack för era svar!
fodrar redan med vetekli men det ska upp i sådana mängder för att verkligen ge resultat...

fodrar redan med vetekli men det ska upp i sådana mängder för att verkligen ge resultat...

Man bör vara lite försiktig med vetekli. Helst bör man nog inte ge mer än 1 – 1,5 g per kilo kroppsvikt, dvs. max 750 g till en häst som väger 500 kg.

Det mesta av fosforet i vetekli är bundet till fytat. Hästar liksom människor saknar enzymer som kan bryta ner fytat. Fytatet kan dock brytas ner av mikroorganismerna i hästens grovtarm och frigöra fosfor som kan tas upp där.

Problemet med fytat är att det kan binda andra mineraler, främst kalcium. Har man en hög Ca:P-kvot så är faktiskt vetekli ett utmärkt tillskott dels därför att det tillför fosfor, dels för att fytat kan binda en del kalcium. I en studie band fytatet ca. 15% kalcium.

Fytat kan även binda andra mineraler som t.ex. selen, zink och koppar, men eftersom dessa mineraler även kan tas upp i hästens grovtarm (kalcium tas bara upp i hästens tunntarm) så kan dessa mineraler tas upp där när fytatet bryts ner av mikroorganismerna. Ger man stora mängder vetekli finns det dock risk för att fytat även binder betydande mängder viktiga mikromineraler som inte hinner tas upp till 100% i hästen grovtarm.

Senast ändrad:

Men om man som vi har ett skyhögt Kalcium på grund av kalciumrik berggrund?
Vi kan ju aldrig få kvoten kalcium: fosfor att stämma?Foder experter jag talat med påstår att kalcium från grovfodret inte spelar någon roll.

Här har man alltid sagt att hästar som växer upp på ön blir härdiga och får starka och hållbara ben

Foder experter jag talat med påstår att kalcium från grovfodret inte spelar någon roll.

Här har man alltid sagt att hästar som växer upp på ön blir härdiga och får starka och hållbara ben

Det skulle vara intressant att veta vilken forskning som de foderexperter som påstår att Ca:P- kvoten inte har någon betydelse stödjer sig på.

Du kan själv läsa den studie jag länkade till som är den enda långtidsstudie av effekterna av en hög Ca:P-kvot som har gjorts på hästar. Shettisarna i denna studie som gavs en hög Ca:P-kvot hade benförändringar jämfört med de som var på normal Ca:P-kvot trots att fosforhalten i foderstaten var dubbelt så hög som det egentliga behovet.

Vi bör kanske vara lite tydliga här eftersom det kan vara andra med mindre foderkunskap som läser våra inlägg. En hög kalciumhalt är i sig själv inte farligt eftersom hästen lätt kan göra sig av med ett kalciumöverskott via urinen. Från studien som jag länkade till: “”Ponies fed the high calcium diet appeared to have consumed more water as their pens were constantly wet”.

Det som kan vara farligt är att en hög kalciumhalt i foderstaten försämrar upptaget av fosfor och kan leda till fosforbrist hos hästen. Det finns flera studier som visar detta.

NRC 2007 säger följande: ”Inadequate dietary phosphorus will, like calcium and vitamin D, produce rashitic-like changes in growing horses and osteomalacic changes in mature horses”.

Med ”osteomalacic changes” menas att benstommen mjuknar. Fosforbrist leder inte till att hästarna "blir härdiga och får starka och hållbara ben".

Det finns väl skäl att tro att kalcium i grovfoder har mindre inverkan på upptaget av fosfor än foder som innehåller mer lättlösligt kalcium eftersom kalcium i grovfoder kan vara bundet vid svårsmälta fraktioner och denna kalcium konkurrerar då inte med fosfor om att tas upp i hästens tunntarm. Men att påstå att kalcium i grovfoder inte har någon inverkan på upptaget av fosfor är naturligvis helt felaktigt. Om detta skulle vara sant så skulle hästen inte kunna tillgodogöra sig kalcium från grovfoder och det vet vi att den kan.

Jag förstår problemet som ni har på ön men det hjälper nog inte att negligera problemet. Man får försöka göra det bästa möjliga av situationen. Om man inte kan minska kalciumhalten i foderstaten så får man öka mängden fosfor i foderstaten. I studien jag länkade till gav man t.ex. dubbelt så mycket fosfor som det beräknade behovet.

Det finns också ett par saker som man kan ta hänsyn till när man ger tillskott av fosfor.

Ger man vetekli så kan man ta hänsyn till att fytat kan binda en del kalcium.

Ger man mononatriumfosfat (MNF) så kan man ta hänsyn till att biotillgängligheten av fosfor är betydligt högre än i grovfoder. Det kan vara rimligt att endast ge 75% av beräknad mängd om man har svårt att få i hästen stora mängder av MNF (många hästar tycker tyvärr att MNF är skitäckligt!).

Slutligen vill jag bara än en gång betona att det finns inga långtidsstudier av effekten av en hög Ca:P-kvot på vuxna hästar. Var och en får bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker man bör vara försiktig med höga Ca:P-kvoter och jag har redovisad mina skäl, sen får var och en bilda sig en egen uppfattning.

vad anser ni vara en hög/för hög kvot?

den högsta kvoten i vårt stall ligger som sagt på 2,9 det är till en unghingst på 2år som får 1kg lusern och 300g vetekli + hö? tycker ni detta är ok? med tanke på vad spaderÄss säger så kanske kvoten är lägre om man tänker sig att vetekli binder en del av Ca...

Jag har inte haft problem med att få dem att äta mononatriumfosfat, däremot provade jag med monocalciumfosfat och det var äckligt tyckte de!

vad anser ni vara en hög/för hög kvot?

Det beror på hur mycket fosfor du ger. Min rekommendation är max. 3 : 1 om man ger minst 50% mer fosfor än minimibehovet. Ger du mindre fosfor så får du minska Ca:P-kvoten.

den högsta kvoten i vårt stall ligger som sagt på 2,9 det är till en unghingst på 2år som får 1kg lusern och 300g vetekli + hö? tycker ni detta är ok? med tanke på vad spaderÄss säger så kanske kvoten är lägre om man tänker sig att vetekli binder en del av Ca...

Om du vill räkna på hur mycket kalcium som 300 g vetekli binder så kan du hämta uppgifter här:

http://www.animal-science.org/cgi/reprint/82/6/1756

Måste du för övrigt ge lusern? Lucern har en Ca:P-kvot på ca. 5 : 1 och förvärrar ju bara kvoten.

enligt SLU kan man öka kalcium upp tii 5 gånger utan problem så länge fosforbehovet är fyllt.

Självklart måste jag inte fodra med lusern men då grovfodret inte innehåller tillräckligt med protein måste något kraftfoder till. jag väljer gärna lusern då jag tycker det är ett naturligt och bra foder! som foderataten ser ut så är det "bara" Ca:P kvoten som inte stämmer, går det att lösa på något annat (smidigt) sätt än att byta ut lusernet vore det bra.

Jag har inte haft problem med att få dem att äta mononatriumfosfat, däremot provade jag med monocalciumfosfat och det var äckligt tyckte de!
vart får du tag på det? pris? innehåll?

Mononatriumfosfat är den råvaran som Eclipsebiofarmab säljer i småhinkar under namnet Fosforbalans!
Jag köper i 50 kg säck, till betydligt bättre pris!
PMa mig om du vill ha mer info!

jag orkade inte läsa igenom allt men att det inte är skadligt för hästen med för hög ca/P tror jag inte på. När Bamora behövde extra mkt mat så fick hon 2 liter stud balancer, 2 liter lusern, ½l betfor o obegränsat med grovfoder. Men när gräset tog slut i hagen så började hon o dricka så in i helvetes mkt, dubbelt så mkt som innan. Jag fattade snabbt att Ca/P kvoten var hög, så jag ger nu hälften så mkt lusern och stud balancer för att hon e i bra form nu, sen la jag till 2 liter kornkross. O nu dricker hon inte mer än normalt.Så jag vet inte VAD det gjorde, men jag förstår att det inte var helt nyttigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama