För mycket händelser på för kort tid? Åsikter önskas.

Riley

Trådstartare
Om ett par månader ska min häst för första gången i livet åka på tävling, vilket kommer att ske över en helg och hon kommer att stå i gästbox två nätter. Saken är nu den att det dagen innan den första tävlingsdagen har dykt upp en kurs i form av en "säker häst"-träning (liknande polishästträning, vad jag förstått), som jag gärna skulle vilja delta i, men jag är lite rädd att det blir för mycket mentalt för hästen.

Med träningen skulle helgen alltså se ut så här i sin helhet:

Dag ett: Transport från stallet till träningen (ca 50 minuter). Träning, ca 1,5 timme. Därefter direkt transport till tävlingsplatsen (ca 3 timmar).

Dag två: Utställning och eventuellt löshoppning på förmiddagen. "Ledigt" den resterande dagen.

Dag tre: Två dressyrstarter på förmiddagen. Hemresa under tidig eftermiddag.

Hästen ifråga har en historia med känsligt psyke och är fortfarande väldigt känslig för stress och nya miljöer, och därav att jag är osäker på om det ändå vore bäst att skippa den här skrämselträningen. Å andra sidan får hon ju en natts vila mellan varje aktivitet, och tar hon till sig allt på rätt sätt skulle det ju antagligen leda till en väldigt stor utveckling för henne och hennes psyke.

Åsikter, någon?

Sv: För mycket händelser på för kort tid? Åsikter önskas.

en avgörande faktor är ju om hästen i fråga kommer kunna slappna av i en gästbox? och nästa fråga blir, hur väl klarar hästen av att transporteras?

Transporten bör inte orsaka några problem mer än eventuell fysisk trötthet (tänker på eventuell värme).
Angående gästboxen är det väl smått omöjligt att svara på i förväg. Tidigare har hon alltid ätit och druckit bra, men då har det å andra sidan också rört sig om betydligt lugnare stall och situationer utan större mängder folk och hästar.

om du inte har provat ha henne i gästbox över natten förut så finns inte så mycket annat att göra än att prova. är du orolig kanske du kan be om en en lugnare hörnbox där det inte är så väldigt mycket spring.
eftersom du säger att hon fixar transporter bra utan att bli stressad eller spänd så är ju det en stor fördel!

jag rider ju en häst som skulle fixa alla aktiviteter utan problem fysiskt men skulle packa ihop fullständigt psykiskt, pga transport sen gästbox sen nya hästar. Hon har en mindre karusell mellan öronen.

hurvida din häst fixar träningarna/aktiviteterna fysiskt och pyskiskt kan bara du avgöra.

det kan nog bli lite mycket med att komma till ett nytt stall och prestera 3 dagar i rad. är det inte bättre att bara ta 2 dagar och en övernattning? så riskerar ni inte att få en dålig första tävling för att hästen är mentalt utpumpad.

(ta med box gardiner förresten ^_^ blir lugnare för hästen i boxen då när h*n slipper hålla koll på alla som springer runt utanför)

Det blir dock två dagar och två övernattningar med enbart tävlingen.

Jag ska fundera på boxgardiner. :) Jag tror risken finns att hon blir mer stressad om hon hör men inte ser vad som händer, men det går ju förstås att ta med och prova.

Hur vad är hästen vid olika miljöer? Har hästen stått fem år i samma stall och aldrig flyttat, inte varit utanför området och aldrig sett okända hästar - kanske lite jobbigt läge.

Jag hade inte backat för uppläget om hästen i övrigt är stabil. Det ju inte direkt några gigantiska prestationer som krävs, i värsta fall kommer det inte att gå fantastiskt på de avslutande tävlingarna, men det är ju något man får ta i så fall.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 054
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Ska på ett meeting i hoppning i helgen. Lok/reg med 2klasser ponny först sen är det storhäst. Har räknat ut att det är ca 27 st ponnyer...
Svar
1
· Visningar
1 477
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama