Riley
Trådstartare
Om ett par månader ska min häst för första gången i livet åka på tävling, vilket kommer att ske över en helg och hon kommer att stå i gästbox två nätter. Saken är nu den att det dagen innan den första tävlingsdagen har dykt upp en kurs i form av en "säker häst"-träning (liknande polishästträning, vad jag förstått), som jag gärna skulle vilja delta i, men jag är lite rädd att det blir för mycket mentalt för hästen.
Med träningen skulle helgen alltså se ut så här i sin helhet:
Dag ett: Transport från stallet till träningen (ca 50 minuter). Träning, ca 1,5 timme. Därefter direkt transport till tävlingsplatsen (ca 3 timmar).
Dag två: Utställning och eventuellt löshoppning på förmiddagen. "Ledigt" den resterande dagen.
Dag tre: Två dressyrstarter på förmiddagen. Hemresa under tidig eftermiddag.
Hästen ifråga har en historia med känsligt psyke och är fortfarande väldigt känslig för stress och nya miljöer, och därav att jag är osäker på om det ändå vore bäst att skippa den här skrämselträningen. Å andra sidan får hon ju en natts vila mellan varje aktivitet, och tar hon till sig allt på rätt sätt skulle det ju antagligen leda till en väldigt stor utveckling för henne och hennes psyke.
Åsikter, någon?
Med träningen skulle helgen alltså se ut så här i sin helhet:
Dag ett: Transport från stallet till träningen (ca 50 minuter). Träning, ca 1,5 timme. Därefter direkt transport till tävlingsplatsen (ca 3 timmar).
Dag två: Utställning och eventuellt löshoppning på förmiddagen. "Ledigt" den resterande dagen.
Dag tre: Två dressyrstarter på förmiddagen. Hemresa under tidig eftermiddag.
Hästen ifråga har en historia med känsligt psyke och är fortfarande väldigt känslig för stress och nya miljöer, och därav att jag är osäker på om det ändå vore bäst att skippa den här skrämselträningen. Å andra sidan får hon ju en natts vila mellan varje aktivitet, och tar hon till sig allt på rätt sätt skulle det ju antagligen leda till en väldigt stor utveckling för henne och hennes psyke.
Åsikter, någon?