För mycket för ett russ?!

T

Tooveee

Ett russ i mitt stall på 4år får, enligt mig, på tok för mycket mat! Både morgon och kväll får hon 3dl havre+6dlkraaft. Sen får hon 3kg hö morgon och 3kg hö kväll. Jag förstår inte hur hennes ägare tänker då hon endast körs 4 gånger i veckan varav en är hårdträning, en medeltuff och två lätta motionspass. Och hästen i fråga är inte så smal heller utan har nu börjat bli fetare och fetare..
Är det bara jag som är nojig eller får den här ponnyn på tok för mycket mat? :confused:
OBS! ägarna i detta stallet ger endast mat morgon,kväll...

Sv: För mycket för ett russ?!

6 kg hö är väl inte på tok för mkt om hästen får maten så sällan.
En häst ska inte stå utan mat för länge!
Däremot är väl kraften rätt onödig.

Blir hästen fetare så är det nog bäst att byta ut fodret till något mindre näringsrikt.

tycker det låter bra med höet, men alldeles för mycket krafft, den skulle nog nästan klara sig med bara havren tillsammans med höet. och kanske lite mineraler förstås om då krafften tas bort.

Huruvida det är för mycket mat är omöjligt att säja utan att se hästen ifråga. Det kan vara alldeles lagom eller alldeles för mycket beroende på vad höst innehåller i näringsväg och vilken sorts krafft hästen får.

Håller med föregående, höet är inte för lite men kraften tycker jag är lite mycket kanske. Särskilt om det märks att hästen blir fetare. Ett alternativ skulle kunna vara att bara ge kraftfoder när hästen har arbetat, lite mer när den jobbat hårdare pass...

Tkr inte hö mängden är för mkt, spec inte om den bara får 2 ggr /dag, sen skulle jag inte ge kraftfoder till en tjock häst, om det är för att den behöver mineraler skulle jag ge det löst isåfall.

Självklart tycker jag också att dom i det stallet borde ge åtminstonde lunchhö också eftersom hästarna verkligen inte har ingenting att göra i lerhagarna dom står i..

Eller hur?! Jag tycker så synd om ponnyn då man nu fått börja spänna upp täckesgjordarna ännu mer då hon bara blivit fetare..

Är hästen verkligen FET och inte undernärd ? Undernärda hästar kan få extremt uppblåst buk och många misstar sig för att det är övervikt.

Högivan är, som många redan skrivit, inte för lite, mitt russ på 4 år går på fri tillgång på ensilage under dagen och får ca. 2-3 kg inne på kvällen + halm och det fungerar bra.

Men kraftfodergivan är väl kanske att ta i, ja. Skulle tro att hästen klarar sig bra på endast havren ev. tillsammans med mineraler och vitaminer.

Mitt russ får 2 dl krossad havre(dvs. största delen av dessa två dl. är luft:p), detta ger jag endast för att hon ska få i sig vitminerna + inte totalförstöra boxen när de andra hästarna fodras, hon håller hullet bra(nästan för bra:o) på endast grovfodret.

hahahah jaa, man känner knappt revbenen och tro mig det märks !! :laugh:

Jag tycker iallafall att den mängen mat låter alldeles lagom! Men om nu hästen är väldigt tjock så kanske man skulle kunna ta bort en del av kraftfodret. Några dl väger dock inte mycket.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Träning Lägger till en bild för orkar inte förklara hur hon ser ut 😳👌 Jag trodde att jag hade en bättre bild men jag har tydligen raderat den...
2
Svar
20
· Visningar
2 817
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar