för mycket eftergift?

P

Pachpiran

Fick får några dagarsedan kommentaren på denna bild att jag ger förmycket eftergift.
Vad är nackdelarna med att ge för mycket? Finns det några? och ger jag för mycket?

tacksam för svar!! :bow::bow:

profile.php

Sv: för mycket eftergift?

Nu ser jag inte bilden på dig, men det är nog rätt vanligt att man ger för mycket eftergift. Kolla på Marcus Ehning eller någon annan av VC-ryttarna så kan du se att de inte ger så mycket eftergift i förhållande till hur högt hindret är.

Nackdelen med för mycket eftergift är ju att man kan bli lite flaxig med handen, ju mer stilla hand desto bättre.

Sen är det kanske bättre att ge för mycket eftergift än för lite, men man ska ju alltid sträva efter det perfekta :D

Att ge för mycket eftergift kan göra att hästen tappar stödet. De ska kunna sträcka ut halsen så mycket de behöver men ändå få stöd i bettet. En hårfin känsla som kräver mycket egen balans av ryttaren.

okej , tack för svar:) asså min tygel är inte helsträckt lixom men hänger inte jättemycket, tror att jag är lite smått rädd att rycka hästen i munnen så den inte ska vilja hoppa mer :P en jag rider för säjer att unegifär 2/3 av halsen ska handen fram på men då hänger tygeln lite för mig, och jag rider inte med super långa tyglar.. :)

Skulle vara intressant att se den där bilden, för frågan är om problemet verkligen sitter i tygeln, eller i din kropp. Konstigt att kunna säga hur långt fram på halsen handen ska, det beror ju på hur högt hindret är.
Generellt skulle jag inte tycka att det gör något om tygeln slackar lite, så länge du inte tappar balansen. För man fram handen för mycket så kommer överlivet fram för mycket, och då stör man hästens balans.

showimage.php

Nu ska förhoppnigsvis bilden funka, annars ligger den i mitt fotoalbum :)

jag tror inte jag har överlivet för långt fram, eller asså det har aldrig hänt att någon har lix påpekat att jag har överlivet för långt fram.. :P
Men jag tycker inte heller riktigt att det gör så mycket om tygeln ''hänger'' inte om det är super fel eller att det skadar mycket lixom :) tror iofis det är ganska vanligt att man har ''hängande'' tygel för många i stallet och kompisar har det och de har heller aldrig fått den komentaren innan.. :)

tack för alla svar! :D

Nej, den funkar inte.
Men är du rädd att rycka i munnen är mantag praktiskt.
Jag hoppar bara "hoppsäkra" hästar där jag kan styra, blunda, hålla i manen och hoppas på det bästa :p

Kanske inte riktigt så, men typ.
Mantag är ett måste för mig, även om jag aldrig hoppar högre än 70 :p

Det går inte att avgöra från den bilden. Man ser inte om ni är i balans och man ser inte hur högt hindret är, hur hästen hoppar med ryggen osv.

Som sagt svårt att avgöra från den vinkeln på bilden, men om kommentaren var att du ger för mycket eftergift kan jag tänka att du är lite för långt fram med överlivet. Som det ser ut "härifrån" så har du hela underarmen längs ponnyns hals och hindret ser inte så högt ut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I går fick Wilma Hellström beskedet att hon inte får åka till OS. I dag svarade hon med ett toppresultat – som tvåa i GP-hoppningen på...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 225
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 152
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar