För MKT respekt.. eller?

B

Bia

Mina hästar är inte grundtränade i rundpaddock mm, endast ledhanterade, stå stilla, flytta för tryck, komma till grinden närhelst man går dit etc!

Det jag undrar över nu är vid utsläpp.. jag öppnar boxdörren, hästen kommer fram, vi hälsar och så håller jag fram grimman.. då vänder hästen bort huvudet, tuggar lite, sänker ner & luktar i bädden, mina skor, grimskaftet boxväggen mm.. det tar en EVIG tid innan nosen kommer dit den ska.. alltså ner (in) i grimman så att vi kan gå ut i hagen!

Är detta normalt eller gör jag nåt fel.. vad kan jag göra för att 'skynda på' detta moment lite, det är ju inte bara EN häst som ska ut :smirk:!?
 
Det kanske beror på hur du står? :idea:

Jag måste stå "på sniskan" (axeln mot hästen) om min häst självmant ska stoppa ner huvudet i grimman, kommer jag "rakt på" så får jag antingen samma reaktion som du får, eller så vänder han helt. Fast det är klart, ibland stoppar han in huvudet i grimman i alla fall, oberoende av hur jag står.

Har du provat att vrida och vända på dig och hålla fram grimman på olika sätt, och se vad du får för reaktion?

Sådana här små "problem" är intressanta. Berätta vad som händer! Heh. :)
 
Jag står lite på 'sniskan' och glor inte hästen i ögat.. hästen rör inte en endaste hov, jag väntar.. & väntar, men det verkar ju även hästen göra :smirk:!!!
 
Tycker det låter lite som att hon leker med dig snarare än "överdriven respekt", eller vad man nu ska kalla det. Knäpp med fingrarna eller gör vad som helst för att få upp skallen på henne, beröm och trä bestämt på grimman. Det är också fullt tillåtet att ta t.ex. under ganaschen och lyfta upp huvudet (svarar hon bra på tryck borde det vara enkelt).

Visst är det bra att hästarna självmant stoppar in huvudet direkt, men ibland måste man visa dom att det är DIREKT som gäller ;)
 
Tack för tipset :), det fungerade BRA på alla hästar att jag inte tillät nosandet, sa ett bestämt *NEJ* och knackade på dörrstolpen varje gång någon försökte djupdyka eller vända bort huvudet.. idag gick utsläppet på 10 min isf 20 :D
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 210
Senast: Fiador
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 855
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: Boj
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp