För mkt protein?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jezzibell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 156
J

jezzibell

Hej,
Har hö med lågt proteinvärde.
TS 84%
27 g sm råprot Smrp
Energi 7,4 Mj

Enligt foderrådgivaren på Krafft skulle jag använda Krafft Grov 125 till bägge två (en dräktig och en icke dräktig islandshäst).

Nu är min dräktiga i månad 8 drygt och jag har ökat mängden Krafft Grov 125 samt lagt till lucern.

Nu blir det enligt HippoCampus, för mycket protein till den dräktiga.
När jag slår in värdena på Krafft Grov 90, så blir alla värden bra, förutom att det blir lite för mycket energi.

Frågan är:
Skall jag gå över till Krafft grov 90, eller köra vidare på Krafft grov 125?

Tacksam för råd
//Jezz

Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mkt protein?

Hej,
Har hö med lågt proteinvärde.
TS 84%
27 g sm råprot Smrp
Energi 7,4 Mj

Enligt foderrådgivaren på Krafft skulle jag använda Krafft Grov 125 till bägge två (en dräktig och en icke dräktig islandshäst).

Nu är min dräktiga i månad 8 drygt och jag har ökat mängden Krafft Grov 125 samt lagt till lucern.

Nu blir det enligt HippoCampus, för mycket protein till den dräktiga.
När jag slår in värdena på Krafft Grov 90, så blir alla värden bra, förutom att det blir lite för mycket energi.

Frågan är:
Skall jag gå över till Krafft grov 90, eller köra vidare på Krafft grov 125?

Tacksam för råd
//Jezz

Lite för mycket protein är inte farligt.
Mår hästen bra och inte tappar hull är det snarare bättre med lite för mycket protein än energi.

Jag skulle fortsätta med Grov 125

Hippocampus räknar proteinbehov lite i underkant... har jag märkt. Även Kraffts rådgivare gör det ofta.

Hur mycket Groov 125 handlar det om? (vilka mängder ger du?)
Ditt grovfoder har ju så pass låg kvot att det behövs nog en hel del? Vore bra om du kunde få upp kvoten i första hand med lusern... och enbart det som är nödvändigt med Groov 125 eller ännu starkare proteinkoncentrerat... (t ex Krafft Pluss Grön, Krafft Protein).
Vet du vad jag menar när jag pratar om KVOT? Det är när man delar proteinmängden med energimängden och får fram en siffra - t ex så är kvoten i ditt hö 27 delat på 7.4 = 3.6. Den kvoten ska vara minst kring 6 och till dräktiga fr o m månad 8 höjs den mer o mer framot slutet (samt till växande och till digivande ska den vara högre, finns tabeller på det).
Du kan kontrollera att kvoten på Hippocampus program blir rätt - ta då den "utdelade proteinmängden" och dela med den "utdelade energimängden" och se vad du får fram för siffra! (minst 5.5-6 till din odräktiga ska det vara och gärna runt 6.5-7 till den dräktiga i nuläget)

Hippocampus räknar proteinbehov lite i underkant... har jag märkt. Även Kraffts rådgivare gör det ofta.

Hur mycket Groov 125 handlar det om? (vilka mängder ger du?)
Ditt grovfoder har ju så pass låg kvot att det behövs nog en hel del? Vore bra om du kunde få upp kvoten i första hand med lusern... och enbart det som är nödvändigt med Groov 125 eller ännu starkare proteinkoncentrerat... (t ex Krafft Pluss Grön, Krafft Protein).
Vet du vad jag menar när jag pratar om KVOT? Det är när man delar proteinmängden med energimängden och får fram en siffra - t ex så är kvoten i ditt hö 27 delat på 7.4 = 3.6. Den kvoten ska vara minst kring 6 och till dräktiga fr o m månad 8 höjs den mer o mer framot slutet (samt till växande och till digivande ska den vara högre, finns tabeller på det).
Du kan kontrollera att kvoten på Hippocampus program blir rätt - ta då den "utdelade proteinmängden" och dela med den "utdelade energimängden" och se vad du får fram för siffra! (minst 5.5-6 till din odräktiga ska det vara och gärna runt 6.5-7 till den dräktiga i nuläget)

Hej hej,
Jag ger just nu 7-8 kg hö, 3 kg krafft grov 125 och 0,5 kg lucern.
Det gav bäst värden enligt hippocampus.
Kvoten nu blir 7,49

Om jag lägger in mer lucern och mindre krafft, så fattas det en massa av allt det andra.

Är kvoten alldeles för hög nu, eller är den ok?
Beräknad fölning 19 mars.

tack //Jezz

Jag ger just nu 7-8 kg hö, 3 kg krafft grov 125 och 0,5 kg lucern.
Det gav bäst värden enligt hippocampus.
Kvoten nu blir 7,49

Du menar till den dräktiga?

Om jag lägger in mer lucern och mindre krafft, så fattas det en massa av allt det andra.

Du menar mineraler mestadels? Det kan du kompensera med ett mineralfoder istället... Testa med t ex 3kg lusern och ett mineralfoder (Krafft Miner Vit passar bäst när man ger så mycket lusern) och se vad som händer - kan hända att proteinet blir i underkant men då kan du ju pröva med t x 2kg lusern/1kg Groov125 eller så (plus Miner Vit).

Är kvoten alldeles för hög nu, eller är den ok?
Beräknad fölning 19 mars.

Den är okej men du behöver ju inte ha den så hög! Onödigt att ge så mycket Groov125 om det är nödvändigt mest för att täcka mineral/vitaminbehov... för det kan man ju, som sagt, komplettera med ett mineralfoder istället.

Tusen tack,
Nu blev det mycket bättre värden :)
Det enda som stod var att det var för mkt magnesium, men att det inte var farligt.
Antar att det blir billigare också ;)
Igen, tusen tack.
//Jezz

Vad roligt att du fick till det! :) Hur blev resultatet då? (hur mycket av vad?) *nyfiken*

du verkar bra på det här med kvoter, vet inte riktigt vad det är... håller på att förösker räkna ut en foderstat till min häst. Skulle du kunna förklara lite vad kvot är och vad som är bra kvoter oså ??? :rofl:

du verkar bra på det här med kvoter, vet inte riktigt vad det är... håller på att förösker räkna ut en foderstat till min häst. Skulle du kunna förklara lite vad kvot är och vad som är bra kvoter oså ??? :rofl:

Det gjorde jag ju ovan delvis... I svaret till jezzibell :
"Vet du vad jag menar när jag pratar om KVOT? Det är när man delar proteinmängden med energimängden och får fram en siffra - t ex så är kvoten i ditt hö 27 delat på 7.4 = 3.6."

Men jag kan försöka förklara lite till.

T ex är det så att forskning kommit fram till hästar i genomsnitt behöver ca 6gram smältbart råprotein per MJ (dvs per energienhet).
Så när man beräknar foderstat, eller ska köpa nytt grovfoder, vill man kontrollera att det är minst kring 6gram protein per MJ och det lättaste sättet är då att dela proteinmängden med MJ-mängden. Då ska resultatet bli ett tal på runt 6 (eller högre), alltså. Det är det talet som kallas för kvot (kvoten mellan smältbart råprotein och MJ).
Många ggr är det svårt att hitta ett grovfoder med en kvot på 6 eller högre, utan man får ofta ett med mer eller mindre för låg kvot... då får man försöka få upp kvoten (dvs proteinmängden i foderstaten) med ett proteinrikt kraftfoder.

Man räknar också på mängden kalcium mot mängden fosfor. Det får nämligen aldrig vara mer fosfor än kalcium i en foderstat, det stör då kalciumupptaget hos hästen och kan leda till kalciumbrist (fosforen "äter upp" kalciumet).
Då tar man kalciummängden i gram och delar med fosformängden i gram och får fram ett tal - det är kvoten mellan kalcium och fosfor. Den ska vara minst 1.1, gärna kring 1.5-2.0. Uppemot 3 är okej men den får aldrig vara lägre än 1.1!! (annars blir det för mycket fosfor i förhållande till kalcium)
Om grovfodret man har, eller ska köpa in, har en för låg kvot mellan dessa så kan man alltid justera det genom att lägga till mer kalcium från annat håll - genom ett helt mineralfoder eller helt enkelt lite foderkalk.

okej, tack så mkt :rofl: förstod nu vad det var för något, håller på och räknar lite på hippocampus.

Vad roligt att du fick till det! :) Hur blev resultatet då? (hur mycket av vad?) *nyfiken*

Nu fick jag göra fyra olika uträkningar :D
En för månad 8-9, en för månad 10, en för månad 11 och en för digivande månad 1-3. Samt gjorde jag en ny uträkning för hon som inte är dräktig.
Så, i nästa månad kommer jag att köra med Krafft Protein också bl.a.
//Jezz

Om jag fodrade exakt enligt hippocampus skulle mina hästar svälta ihjäl. Jag ger alltid så jag ligger en bra bit över i både energi och protein och ingen av dem är fet utan blanka och fina och i lagom hull. Kommer det mesta av proteinet från lucern och annat grovfoder gör det inte ett skvatt om det inte är löjligt långt över behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej alla foderkloka! Sedan jag var liten och hade foderlära på ridskolan har jag hört att det finns en maxgiva för kraftfoder och en...
Svar
8
· Visningar
1 313
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka