För mkt mat till föl och unghästar?

Askersund

Trådstartare
Det finns en del uppfödare som anser att man inte ska ge föl och unghästar för mycket mat eftersom de då växer över måttet. T ex 148 cm för ponnyer då.

Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Sv: För mkt mat till föl och unghästar?

Det är sorgligt att höra att det fortfarande finns ”uppfödare” som lever i den misstron!
Naturligtvis skall just föl och unghästar har fri tillgång till bra grovfoder. Ide fall där man använder grovfoder med för låg proteinhalt får man lov att kompletera med kraftfoder (dock ej majs osv, som ockskå det har dåligt proteinvärde, samt är dyrt, eftersom det är importerat). Använd förslagsvis havre och betfor. Bra fodermedel till hästar som är odla

Jag blir så upprörd när jag hör sånt. :mad:
Tycker att det är hemskt när djur inte får den mängd foder de behöver pga sin ägares ovilja.

En häst kan inte växa mer än vad den genetiskt kan/ska göra. Dåligt med mat gör inte än häst starkare än en häst som får mat. Hur ska den kunna bli stark om den inte kan växa utan att ta av sig själv?

Nä, mat till unghästarna så dom växer ut istället för att bli tunna och eftersatta.

Det är sorgligt att höra att det fortfarande finns ”uppfödare” som lever i den misstron!
Naturligtvis skall just föl och unghästar har fri tillgång till bra grovfoder. Ide fall där man använder grovfoder med för låg proteinhalt får man lov att kompletera med kraftfoder (dock ej majs osv, som ockskå det har dåligt proteinvärde, samt är dyrt, eftersom det är importerat). Använd förslagsvis havre och betfor. Bra fodermedel till hästar som är odla

odlat i Sverige, skulle det ju vara.

Iband resonerade man som så att "unga hästar skulle
växa långsamt". Då hade man nog inte de kunskaperna som vi har nu. När en unghäst passerat ett tillväxtstadium, så har den, och kan omöjligen växa till sig där senare i livet.
Mycket och proteinrik föda till unga djur!

Mycket och proteinrik föda till unga djur!

Precis så ska det vara. Tyvärr lever det gamla kvar, framförallt hon många uppfödare av stora hundraser. Hörde också i somras att en kompis fått rådet att inte ge för mycket mat till sin stora åring "så han inte skulle växa för fort". Han är född med senkontrakturer. Resultatet var en mycket mager unghingst. Det var en välkänd hästveterinär som gett det rådet.

Skrämmande!!

Kan inte bara hålla med om mycket om proteinrik föda till föl och unghästar. Det är inte bra om ett föl växer för snabbt pga överskott på protein i kraftfodret. Det kan vara negativt för lederna, som inte får tid på sig att utvecklas färdigt. Däremot måste unghästen förstås ha fri tillgång till ett bra hö, och också kompletterande kraftfoder, men man måste vara försiktig med att inte överutfodra.
Har med egna ögon sett vad det kan leda till, och efter det är jag försiktig.

Ja, jag är så där gammal att man kommer ihåg de gamla råden; försiktighet med kraftfoder och för mkt protein till föl och unga hästar upp till 2 år i a f.
Har bara i bakhuvudet att man ofta talade om uppdrivna kotor eller liknande som ett resultat av för mkt kraftfoder?

Jag har nog kört ngt mellanting på mina genom åren; jag ger havrekross och betfor + mineraler och hö förstås, men havren ges i vad jag tycker små mängder. Unghästfoder och mer protein börjar jag i regel inte ge förrän det är dags att börja arbeta, någon gång vid 2,5-3 års ålder.

Det finns en del uppfödare som anser att man inte ska ge föl och unghästar för mycket mat eftersom de då växer över måttet. T ex 148 cm för ponnyer då.

Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Min erfarenhet säger mig att fri tillgång på grovfoder är det bästa.

UNGHÄSTAR SKALL HA FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER, DYGNET OM.

¤ Det är det viktigaste punkten överhuvudtaget.
¤ Därefter kommer kraftfoder.

¤ Utevistelsen är den andra punkten.

Jag tycker ju som Ragnhild och mul i denna fråga, men det är intressant att få höra argumenten till de som inte gör det.

"Unghästar som fodras restriktivt växer långsammare, men tar igen det senare genom att växa snabbare, när de får tillgång till foder, så kallad kompensatorisk tillväxt, eller genom att växa under längre tid, d.v.s. uppnå vuxenstorleken vid en högre ålder. Den slutliga storleken påverkas inte av restriktiv utfodring. "

Citat från Christina Plancks text på SLU http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder#21

Är det inte bättre att ge ordentilgt med mineraler och protein av god kvalitet tex soja + fri tillgång till bra hö, mindre spannmål & betfor som innehåller mera energi. Proteinet & mineralerna är ju det viktigaste för tillväxten, som jag förstått det är det all överlopps energi som får dem att växa alltför fort och leder till problem. Rätta mig om jag har fel :).

Kan inte bara hålla med om mycket om proteinrik föda till föl och unghästar. Det är inte bra om ett föl växer för snabbt pga överskott på protein i kraftfodret. Det kan vara negativt för lederna, som inte får tid på sig att utvecklas färdigt. Däremot måste unghästen förstås ha fri tillgång till ett bra hö, och också kompletterande kraftfoder, men man måste vara försiktig med att inte överutfodra.
Har med egna ögon sett vad det kan leda till, och efter det är jag försiktig.

Det är i så fall kalorierna (energin) som du menar? Proteinet snarare stärker skelett och muskler.

Vad ledde det till, det du såg med egna ögon? Vill du berätta?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 508
Senast: Derivata
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010