För mkt hö??

caradan

Trådstartare
Vi har ett riktigt bra hö i stallet med värdena:
Ts: 84
Energi: 9,3
smrp: 83
Mg: 1,5
Ca: 3,7
P: 1,9

Hästen ifråga är ett hbl sto, -91, rids sporadiskt ca 3 dagar/vecka, lugnt då hon är utan kondition. 158 cm, grov. Står på spån, ute i hage mellan ca 9-18.

Hon får i dags läget
10kg hö
1-3kg halm (beroende på hur mkt som är kvar från gårdagen)
6dl vetekli (för att få upp fosforhalten)
1dl miner blå.

Då jag är rädd för fång så funderar jag på att dra ner på klit mera men ska jag då istället ge fosforbalans eller liknande?

Eftersom höt är så bra så funderar jag även på om jag ska ge mindre, kanske blir för mkt med 10kg????

Hur tänker ni?
Vad tycker ni?

Sv: För mkt hö??

Hur ser hon ut i hullet? Är hon tjock så kan du ju minska på höet och ge mera halm för att få grovfoder.

Tjock är hon inte kanske lite för mkt men inga mängder, lite lagom på ålderns höst :-)

Jag får tyvärr inte i henne mer halm utan jag måste blanda i hö i halmen för att hon ska äta den!

Men

Är det farligt att ge för mkt av ett såpass bra hö=????

Beror väl på om hon har lätt att lägga på sig lr inte... Skulle ge mer halm om du drar ner på höet iaf.

Det är absolut inget farligt hö. Superbra att kunna slippa kraftfoder.
Du kanske kan ta bort kliet och byta till miner vit?
// Linda

Va bra har haft inbillningar på fång i flera dagar nu men kom fram till att jag fick ge mig idag.

Har ändrat så här:

6 dl kli (tills det är slut, ca 1 månad till knappt)
1 dl miner blå (finns kvar tills i sommar)
7kg hö
3 kg halm

Men jag kanske ska ha kvar 10 kg hö ändå???

Hon är inte tjock utan kanske mera bukig.

*KL* hoppas TS ursäktar...

Har nästan exakt samma värden på mitt hö, 9,4 i energi ist.
Min häst är FET, en nordis, ska väl väga runt 600(gör hon inte nu...:crazy:)
7 år rids 5 till 6 dagar i veckan lätt arbete(inte helt igång än).

Inget kraftfoder! Hur lite hö tycker ni jag kan ge henne?

Nej jag tycker inte att hon har dålig överlinje men kanske ngt bukig/tjock.
Jag har kvar 10 kg och har även nu så jag lägger in 3 kg halm per dag.
Får se var det slutar!!

är ju högt energivärde, skulle nog försökt byta hö till lite lägre eller kompletterat med halm.

Finns aldrig någon anledning att ge mindre grovfoder även om det är jättebra värde, om inte hästen blir smällfet. Då kan det ju vara läge att leta något med lägre värden i första hand.

Kicki :laugh:

Jag vet... o nu är hon smällfet men jag har fixat "dåligt" hö att blanda ut det med...

Jag har samma problem med min nordis, jag har fått blanda ut med halm. Kan man ge endast halm vid något utfodringstillfälle under dagen t ex till sena kvällsfodringen när hon egentligen bara ska ha något att plocka med för o hålla magen o god form?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: HannaZ
·
G
Foder & Strö Har suttit och räknat på en foderstat åt en kompis häst, men hur jag än gör så blir det utslag på för mkt protein! Hästen är ngt...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka