för mkt/för lite?

linnsan

Trådstartare
jag undrar om ni tycker att min ponny får för lite för mkt eller lagom mkt foder..
kväll
hö: morron: ca 3 kg midda: 1-2 kg kväll: 4- kg
havre: morron: 0.5 l kväll: 0.5 l
betfor: morron: 2 dl kväll: 2 dl
groov 125: morron: 0.5 l kväll: 0.5 l

fakta
4 år i april, ca 143 cm, lättfödd, får en-två dagar ledigt per vecka, körs 2-3 ggr i veckan då hårt och länge - 2h och ibland längre men då tar ja de lungt..

rids mellan 20-60 min 2-3 ggr i veckan, vet ej värdena på höet men ni kanske kan försöka ändå...
går på lösdrift och är klippt överallt utom ben o huvud...
tacksam för svar...:banana:

Senast ändrad:
Sv: för mkt/för lite?

Hej

Grund regeln är 1kg hö / 100kg, alltså väger hästen 400kg skall hästen ha minst 4kg hö/dygn!:eek:

Kraftfodret: 0.4kg/ 100kg, alltså väger hästen 400kg skall hästen som mest få 1.6kg kraftfoder per dygn.

Tips: gå in på hemsidan http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm. Där får du svar, men mitt råd till dig::rofl:

Gå in på Krafft.nu och foderrådgivning och skicka ett mail till någon av personerna där. DU får svar tillbaka efter ett dygn!
Läs böcker om hästens näringsbehov!:bump:
Lycka till!

/Becka

Sv: för mkt/för lite?

Beckasin skrev:
Grund regeln är 1kg hö / 100kg, alltså väger hästen 400kg skall hästen ha minst 4kg hö/dygn!:eek:
Det är 1 kg ts/100 kg häst som är MINIMIGIVA! Rekommenderad giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst! 1 kg ts motsvaras av 1,2 kg hö.
Beckasin skrev:
Kraftfodret: 0.4kg/ 100kg, alltså väger hästen 400kg skall hästen som mest få 1.6kg kraftfoder per dygn.
För kraftfoder gäller maximalt:
1. 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg häst och utfodringtillfälle
2. 200 gr stärkelse/100 kg häst och utfodringstillfälle
3. 75-100 gr fett/100 kg häst och utfodringstillfälle. Maxgiva per dygn för fett är 150-200 gr.

Jättebra att du ger mycket grovfoder! Det är ju basen i hästens foderstat. Hur mycket och vad du ska ge i kraftfoderväg är svårt eller rättare sagt omöjligt att råda i då du inte har någon analys. Är din ponny pigg och glad, håller hullet och orkar med arbetet så är det nog en bra giva!
//marti.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 368
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 216
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama