För märriga ston.

P

PaulinaHjoberg

vet inte om detta var riktigt rätt kategori för brunstiga ston? Jag har ett sto som har väldigt kraftig brunst. Hon blit sur, grinig & irriterad, går inte att sammarbeta med alls = omöjlig att rida. Vad finns det man kan göra åt saken?

Sv: För märriga ston.

Ge munkpeppar eller stroppy mare, dom brukar hjälpa. I stroppy mare är det är andra örter med som är lugnande för hästen ifall den blir stissig och jävlig med när den brunstar.

Det är som allt annat en helhetsfråga, men akupunktur och örter som komplement brukar fungera bra för att balansera kroppen. Vissa ston har snedheter och låsningar som behöver rättas till.

Skippa enbart munkpeppar, jag törs lägga min hatt på att du blir missnöjd. Däremot örtblandningar som även innehåller munkpeppar, men först skulle jag kolla upp hästen så att inga andra problem i form av cystor eller liknande föreligger.

Mina favoriter är Temperamental som är flytande, vi började en gång i tiden med Regulate från Hilton. Men så bestämde sig damen för att bli kräsen, varvid fasta örter ratade så då blev det flytande istället.
Stroppy Mare provade vi också, men den gav nada resultat vilket tydligen förklarades med senare att kvalitén är olika i detta märke eftersom man har valt bort den lite kostsamma delen att analysera varje parti. Hilton har kvalitetssäkrade örter vilket även Equmins har. I gengäld är det lite dyrare, men jag tar det för att få resultatet.

Var hittar du Hilton?? Jag ger min ena munkpeppar, men jag är inte särskilt nöjd, det händer ingenting... Vet du något om dem blandningarna Dodson & Horrell gör?

//E

Var hittar du Hilton?? Jag ger min ena munkpeppar, men jag är inte särskilt nöjd, det händer ingenting... Vet du något om dem blandningarna Dodson & Horrell gör?

//E

Hilton kan man skicka efter, eller så finner man en återförsäljare i sin närhet på www.hippok9.nu

Tempremental finns på www.equimins.se

Det jag har provat frå D&H var just Stroppy Mare, den blev jag inte nöjd med.

Hittade den här gamla tråden och tänkte fråga lite,

jag har funderingar på att beställa något preparat med munkpeppar i för att se om det kan hjälpa mitt sto,

hon är stressad och rätt svår att lugna ner både vid ridning och hantering, ibland är det perioder när hon inte är med på noterna alls oavsett vad det gäller.
Jag försöker arbeta lugnt och konsekvent och jobba med ledarskapet men det känns som att jag skulle behöva se om hon kan bli hjälpt av tex munkpeppar.

Jag har funderat på Hilton's regulate eller hiltons tempramend,
har också sneglat på Equimins tempramental.

Vad tror ni kan fungera bäst?

Ska även ta ut nån som kan känna igenom hennes rygg och bäcken etc så att det inte är därför hon är som hon är.

Det som fungerar bäst måste du själv prova dig fram. En del saker fungerar utmärkt på en del hästar, samma preparat kanske inte fungerar på andra hästar. För min del fungerade munkpeppar jättebra på mitt hingstiga/stressade sto, för min kompis sto fungerade det inte alls. Regulate fungerade si sådär tyckte jag...men för andra kanske det är helt ok.

Mitt sto var likadan innan hon fick föl,tom när man borstade henne så pep och slog hon.I hennes fall så hjälpte stroppy Mare jättebra.

Om man pratar om stress och stoighet så upplevde i varje fall jag att Tempremental från Equimins funkade bäst, även Regulate men dessvärre ville hon inte äta fasta örter så därför blev det då flytande.

Ni vet om att det är karens på munkpeppar va? Om man skall ut och tävla, minns bara inte hur länge :(

min hingstiga valack blev lugn och fin på munkpeppar och valeriana men det tar ca 2 veckor innan resultat.det finns en jätte bra bra bok som heter Hästägarens örta bok ,suverän.:bow:

Under brunstperioden, dvs under sommaren. Den flytande gav jag 10 ml per dag i underhållsbehov, vid introducering krävs lite mer under ca 14 dagar och därefter kan dosen dras ner till underhåll.

Men jag är ju egentligen ute efter nåt att prova nu,
eftersom hon ju har en riktigt jobbig period nu,
kan det vara brunsten som kommit igång för tidigt/är på G,
eftersom det vart så milt och ljust/soligt ett tag nu?

Hon är så svår, ibland är hon änglasnäll och go, och ibland är hon stressad och svårhanterad.. :crazy:

om du inte ska avla på henne så kan du ju kastrera henne! inte så vanligt i sverige, men det blir vanligare och vanligare, utomlands är det inte speciellt ovanligt!

Ja men börja nu då, har varit med om att få börja i februari vid ett tillfälle. Det är inte pappret som gäller, utan verkligheten som talar. Har du problem nu, testa nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 426
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka