För liten hage?

Bakam

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen köpt en häst. Hästarna är ute många timmar, vilket är bra, men min häst går i en liten hage, som en "ruta" där han inte kan springa och där han står själv. Han har "grannar", två hästar, som går i en stor hage. När de skulle släppas tillsammans gick det inte så bra så vi skulle avvakta. Nu verkar det inte hända så mkt trots att jag sagt ifrån flera gånger. Hästen är superladdad när jag ska rida, han får ju inte ut sin energi på hela dagarna och jag rider inte varje dag. Vad tycker ni, ska jag flytta honom? Är det dåligt för hästen att flyttas två gånger på kort tid? Jag tycker inte det känns bra att han inte har mer plats och att han inte har kompisar att leka med.
Tacksam för tips och råd.

Sv: För liten hage?

Tycker du ska flytta honom om det inte finns något bättre att erbjuda än en liten ruta. Känns ju inte bra för dig heller, hitta en plats där han kan få mer stimulans. Stressen att inte kunna röra sig ordentligt överträffar omställningen att bli flyttad ett par gånger på kort tid. Hoppas du hittar en bra lösning :)

Jordbruksverket har sedan 2010 infört ett tvång att hästar ska få röra sig fritt dagligen i sina naturliga gångarter. Det är alltså inte tillåtet att ha hästen så som du har idag (liten ruta). Jag tycker absolut att du ska flytta så du tillgodoser din hästs behov.
---
Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Beror ju lite på häst, om den är nervöst lagd kanske en flytt är jobbig. Men min häst har sedan i september förra året stått på 4 olika stall! Och ska flytta till ett 5:e nu i månadsskiftet, pga att jag/hästen av olika anledningar inte trivs. Från första till andra stallet var det iofs från Norge till Sverige, men dom andra har varit pga avsaknad av ridbana, jättekort utevistelse och otrevliga personer, ett annat med dum stallägare. Så det är ju väldigt viktigt att man trivs (både häst och ryttare) i alla aspekter!

Nu verkar det inte hända så mkt trots att jag sagt ifrån flera gånger. Hästen är superladdad när jag ska rida, han får ju inte ut sin energi på hela dagarna och jag rider inte varje dag.

Sånna där stallägare klarar inte jag av, sånna som bara låter tiden gå och inte lyssnar eller gör någonting åt problemet. Jag skulle ha flyttat. Jag och min häst har flyttat mycket men nu äntligen hittat rätt sen ett på månader tillbaka. Det är ju tyvärr så att man har sällan någon aning om hur stallet man flyttar till fungerar innan man står där oavsett hur mycket man försöker ta reda på från början, ibland har man otur och då är det bara att flytta vidare.

Tycker du ska flytta om du inte kan få en större hage snart. För inte var det väl sagt från början att din häst skulle gå i en minihage? Hästar behöver röra på sig och säg att din häst är superladdad och verkligen behöver en större hage omedelbart annars måste du flytta för hästens skull och för din egen skull. Inte jättekul att rida hästar som är överladdade pga av för liten hage

Jordbruksverket har sedan 2010 infört ett tvång att hästar ska få röra sig fritt dagligen i sina naturliga gångarter.

Lagen säger dock ingenting om hur länge hästen ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Vad jag förstår vore en sådan liten ruta till hage tillåten, om man också ser till att hästen får springa runt lös i ridhus/paddock varje dag.

Jag tycker att man ska sikta högre än vad lagen kräver, och ordna så bra för sin häst som man bara kan. Jag hade flyttat hästen om jag var i TS kläder, om saken inte kan lösas i det nuvarande stallet.

Givetvis kan man "lösa" det som du föreslår. Men i ts fall görs inte ens det, utan hästan har fått m e m boxvila.

Givetvis kan man "lösa" det som du föreslår. Men i ts fall görs inte ens det, utan hästan har fått m e m boxvila.

Det var inte ett förslag. Det var snarare en kritik av lagstiftningen. Ska vi nu ha lagstiftning på detaljnivå när det gäller både storskalig och småskalig hästhållning, så tycker jag att dagens regler (inklusive de som diskuteras inför ändringen) är helt otillräckliga ur ett hästperspektiv.

TS häst mår ju uppenbarligen inte bra av att vara i sin lilla ruta, den är ju laddad och jobbig. Självklart borde den - liksom alla hästar - få gå i en stor och bra hage med sällskap av andra hästar.

Nu har man väl utökade regler för rasthagar på att kortaste sidan ska vara minst 30 m (och sammanlagt minst 300 m2 om inte jag minns galet..) Så den lilla rutan hästen står i är sannolikt inte ens laglig.

Nu har man väl utökade regler för rasthagar på att kortaste sidan ska vara minst 30 m (och sammanlagt minst 300 m2 om inte jag minns galet..) Så den lilla rutan hästen står i är sannolikt inte ens laglig.

Den är nog laglig. Vad som krävs är att hästen får röra sig fritt i sina gångarter varje dag. Det finns ingen regel för hur länge detta ska pågå. Så släpps hästen tex i en paddock en stund dagligen, så är det fullt lagligt alltsammans (förutsatt att hästen inte står i spilta mer än 16 timmar/dygn).

Personligen tycker jag inte att 300m2 där minst en sida ska vara 30 m är tillnärmelsevis tillräckligt för att en normalstor häst ska kunna utöva sin naturliga gångarter på ett någorlunda naturligt sätt.

Men nu trivdes ju inte hästen, och TS ska flytta den.

Jo visst är det så, att det räcker att ha den lös i paddocken. Men det utrymme den släpps i måste vara minst 30 m på den längsta sidan, så är inte hagen det där hästen går, måste det ju finnas en minst så stor paddock.

Bra att TS är noga = )

Nej, vad reglerna sedan säger kan ju vara tokigt ibland... på en väl fungerande ridskola, där dom bara går ute ett par timmar kan det funka väl så bra eftersom dom sedan motioneras flera timmar (kanske inte så hårt, men ändå motion). jämfört med knäppa stallägare som tror att det funkar lika bra för dom med bara ett par timmar i rasthage, fast dom sedan ska stå i box resten av dygnet(!).. Inte sällan rids ju också dom här hästarna av rätt oerfarna ryttare, känns inte schysst mot varken häst eller ryttare m.a.o.

men men, människor utan sunt förnuft blir vi väl aldrig av med..

Jordbruksverket har sedan 2010 infört ett tvång att hästar ska få röra sig fritt dagligen i sina naturliga gångarter. Det är alltså inte tillåtet att ha hästen så som du har idag (liten ruta). Jag tycker absolut att du ska flytta så du tillgodoser din hästs behov.
---
Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Tänkte precis skriva det:grin:

Spontan reaktion: bra att du flyttar hästen till ett stall där den får en rimligt stor hage.
Men: jag tror knappast att det faktum att hästen är överladdad helt beror på att hagen är liten. Det är en häst som är ny för dig. Hur är den i lynne? Får den onödigt mycket kraftfoder??
Är hästen stressbenägen vid byte av miljöer, tro?

Jag har en häst som när hon var yngre, var ordentligt övertänd både vid ridning och hantering. Hon hade en rimlig hage (inte jättestor men utrymme fanns att springa så mycket hon ville) och ett par hagkompisar. Hon lugnade sig när hon var 8-9 år gammal. Kan nu, som 14-åring, ha en del dagar då hon formligen exploderar men de dagarna har tack och lov blivit färre.
Hon blev lugnare av att inte få kraftfoder (klarade hullet på bra grovfoder).

Hej!
Flytten gick över förväntan. Min häst togs emot i den nya flocken på ett bra sätt och han såg glad ut i hela kroppen :D. Han fick nya kompisar direkt och han var jättecool med det. Efter det har vi varit ute på en lång ridtur och visst är han pigg, men helt normalt, inga explosioner eller konstigheter. Så jo, jag tror det hade väldigt stor betydelse för när jag ser honom nu inser jag hur understimulerad han var i gamla stallet. Han har inte fått en massa kraftfoder sen han kom eftersom vi ska ta det lugnt. Sen har du rätt i att vi inte känner varandra jätteväl ännu så det blir spännande att vi ska lära känna varandra framöver.

Skönt att det fungerar nu, hagar har en otroligt stor betydelse för hur allt fungerar i början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama