för liten grimma..?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Om hästen går mycket med för liten grimma som föl/ unghäst (ja, eller vuxen?)..
Kan då nosryggen bli "klämd"?

Jag har funderat över det väldigt länge, då min häst har som ett jack i nosryggen precis där grimman/tränset sitter så jag tänkte om det skulle kunna vara så att den gått med för liten grimma?!

Eller kan det bero på ngt annat? :p

Sv: för liten grimma..?!

Det kan det säkert. En liten shettis som står i mitt stall hade gått med för liten grimma under mycket lång tid innan han kom till oss. Ca 8 år sedan. Den var alltid på utom när de skulle rida/köra. Nuvarande ägare bytte till en större och låter hästen gå utan grimma både i hagen och i boxen. Jag själv leder honom i luggen till och från hagen.:angel: Han har fortfarande en insjunken nosrygg där grimman satt fast.:(

Ajdå, då är det nog så.. :crazy:

Jo jag har aldrig mer grimma i hagen, dels för att hon tar av den ;)
och dels för att jag upplever att det blir värre.
Jag tyckte det förrförra sommaren iaf då det verkade som att nosryggen blev mer intryckt...

Hola,

Jag köpte en gång en häst som var mycket vanvårdad. När jag fick hem den hade den lus, mask och en rejäl sårinfektion (som hävdes med penicillinsprutor).
Ovanpå detta en grimma som var så liten och satt så fast att jag fick klippa bort den.

Den hästen har inte insjunken nosrygg idag. Dock vet jag inte hur länge hästen varit där när jag räddade/köpte loss den, inte heller hur länge den haft grimman.

mvh Eva

min var insjuken (lr blev) men det berodde på att klanskallen till häst slog huvudet i boxkanten *där uppe* två gånger rejält

Jag har haft en som fick en inbuktning på nosryggen, inte för att grimman satt tight utan för att hon tuggade så stort.

Direkt när vi såg det fick hon en större grimma men då var ju redan inbuktningen där.

Hon fick alltid ha "för stor" grimma efter det även om det om olyckan varit framme kunnat göra att hon fastnat med den.

Jag tror att min var tre eller fyra när detta uppstod.

{92687F76-E51A-4F2E-97B7-EE66CC59DBBC}.jpg

Här syns det ganska tydligt hur inbuktningen är.
Den är inte så jätte "djup" men det syns ju ganska rejält ändå..

Hola,

Jag köpte en gång en häst som var mycket vanvårdad. När jag fick hem den hade den lus, mask och en rejäl sårinfektion (som hävdes med penicillinsprutor).
Ovanpå detta en grimma som var så liten och satt så fast att jag fick klippa bort den.

Den hästen har inte insjunken nosrygg idag. Dock vet jag inte hur länge hästen varit där när jag räddade/köpte loss den, inte heller hur länge den haft grimman.

mvh Eva

Men usch vad hemskt .. :(

Ja visst, vi bor bredvid en väg och har aldrig kusarna ute utan grimma (som tur är de få gånger de kommer lös).

OCH grimma i boxen utifall att man skulle behöva hala ut dem fort av nån anledning.

Det upptäcktes fort men hon fick aldrig tillbaka sin normala profil...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 013
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka