För lite protein till kallblodstravare?

J

JessicaS

För lite protein/kraftfoder till kallblodstravare?

Hallå där!
Jag tänkte höra med alla er hästkunniga människor, hur ni faktiskt bär er åt för att fodra era små tjockisar till kallblodstravare (och andra hästar också för den delen). Jag har en väldigt rund och gó sådan. Fast kanske för rund. Jag har ingen analys på mitt hö, men jag tror det är ganska låg proteinhalt på det. Det är ett sto jag har, 16 år gammal och rund som en tunna nu när hon har fri tillgång på hösilage. Dock får jag för mig att hon har tappat ganska mycket på överlinjen trots att hon är 'igång'.
Jag fodrar inte med så mycket kraftfoder - just nu äter hon några dl krafft ponny och mineraler (miner blå ?). Jag upplever att hon är väldigt pigg, men jag vill samtidigt fodra med kraftfoder så det täcker alla behov. Har ni några erfarenheter av liknande problem? Vad fodrar ni med? krafft - grund, groov, protein? vetekli, betfor, korn? Hur blandar ni de olika? Jag känner mig helt förvirrad här i fodervärlden och skulle mer än gärna ta emot tips från er som är lite mer orienterade! ;)

Jessica

Senast ändrad av en moderator:
Sv: För lite protein till kallblodstravare?

Ja då kanske det är så att det fattas protein i din häst foderstat, eller att du kanske lät hästen gå ute rätt sent i höst o kanske började sent med att ge hö och kraftfoder. Vad jag förståt så finns det en hel del hästar som tappar en del pga att de går ute o tuggar gräs på hösten som kanske inte täcker hästarnas behov..

Något jag tycker är lite tragiskt är att många kallblods ägare men framförallt de som själva inte äger ett kallblod ofta påstår att de inte behöver kraftfoder. I många fall kanske man inte behöver ge något annat än sitt hö eller hösilage, men allt handlar ju också om vad höet och hösilaget innehåller. Och tydligen "eftersträvar" många att ha ett hö med värdena 8 mj och 40 smbrpg, och med ett sådant hö till ett kallblod så blir den om den är lättfödd o har otur fet om man ger så mkt som behövs för att täcka proteinbehovet.

ex en häst på 500 kg underhålls behov kanske är 58 mj och 320 smbrpg, för att få i hästen tillräckligt med protein om mna bara vill ge höet så måste man ge 8 kg (vilket blir 320 smbrpg) men då kommer energin upp till 64 MJ (8*8 =64)

Kanske du skulle byta ut KF ponny till exempelvis lusern? eftersom du inte har analys o kanske inte är säker på om det fattas "protein" så är det ju skonsamast kanske att ge lusern.

Har själv lite krångel nu med vettig foderstat till min fjording, hon är små fet o hovslagaren rekomenderat mig att få ner henne i vikt. Men samtidigt så har hon en buk mage(efter fölning 06)
som ehöver arbetas upp o dessutom är hon inte särskilt musklad. Summa summarum är att jag vill få i henne rätt mkt protein men inte allt för mkt energi. Då är inte mitt stalls hö särskilt idealiskt 7.4 Mj och 38 smbrp, o folk är på mig för att jag envisas med att ge kraftfoder. Ingen kan ju förstå att en fet fjording behöver kraftfoder. Dock ska jag gå över till lusern så hon får mer att tugga på.

ursäkta för ett väldigt långt inlägg men ja tycker det är intressant detta.. Ett tips är att om du inte får så mkt svar i denna tråd så kanske du kan skicka ett PM till Helena Handberg hon verkar ha dunder koll på foder..

såg nu att du undra vad vi gav för foder, just nu ger jag kraft Grund, men det är inte särskilt optimalt för min hästs behov så jag kommer gå över till KF lusern hackat strå. KF Grund ingår i stallhyran så jag har försökt att använda mig av det först o främst, hade ju hellre önskat att det ingick KF Groov exempelvis eftersom proteinet är rätt så lågt i höet.

Sv: För lite protein/kraftfoder till kallblodstravare?

Fri tillgång på hö kommer nog antagligen att hålla kvar/öka på övervikten om ditt kallblod är lättfött. Mitt kallblod är mera lättfött än vad shetlandsponnyn var. Fri tillgång på grovfoder är hur underbart som helst för både ägare och häst, men trist nog fungerar det dåligt på lättfödda raser i hobbyanvändning.

Jag anser att hästägare av idag proppar i sina hästa alldeles för mycke kraftfoder vilket leder till att fång har ökat.

Har en nordis på arton år som jag ger kraftfoder oregelbundet beroende på hur mycke jag rider. Varför ska jag proppa i honom massa energi om jag inte har tid och rida nån dag, hur ska han då kunna få utlopp för sin energi?
Han får betfor och hel havre, vitaminer och mineraler förstås.

Sen får man väl se när han blir ännu äldre om han behöver "stödmatas" upp för att få mer hull.

Jag anser att hästägare av idag proppar i sina hästa alldeles för mycke kraftfoder vilket leder till att fång har ökat.

Har en nordis på arton år som jag ger kraftfoder oregelbundet beroende på hur mycke jag rider. Varför ska jag proppa i honom massa energi om jag inte har tid och rida nån dag, hur ska han då kunna få utlopp för sin energi?
Han får betfor och hel havre, vitaminer och mineraler förstås.

Sen får man väl se när han blir ännu äldre om han behöver "stödmatas" upp för att få mer hull.

eh. vadå ger du kraftfoder typ varannan dag? du borde läsa på lite verkar det som, det handlar inte bara om energi o mineraler o vitaminer till hästen . PROTEIN ska väl inte glömmas

Ja, hon är relativt lättfödd (fast dock kräsen ibland!) all sorts kraftfoder duger inte, nej.... ;) lusern vore kanske en idé, fast jag ahr faktiskt ingen erfarenhet av det, då jag aldrig fodrat varken min eller någon annans häst med detta. Krafft Groov innehåller väl ganska mycket protein? Skulle det kanske gå att kombinera groov 125 med mineralerna jag ger just nu? Hm.....

Sv: För lite protein/kraftfoder till kallblodstravare?

Enkelt, om man 'bara' letar upp ett grovfoder som passar. Dvs med lågt MJ men tillräckligt hög kvot.

Sen ger man fri tillgång av det i idealfallet, alt lämplig mängd. Tillsätter mineraler (och/eller selen, beroende på behov). Klart. Inget behov av kraftfoder.

Jag har 5.6 MJ i höet och en kvot på strax över 8.5. Dvs nemas problemas varken med MJ eller protein till de små tjockisarna. (Sen att det är värdelöst till svårfödda hästar som inte äter så mkt är en annan femma..)

Det förstås. Men jag börjar bli ganska säker på att höet jag har, har relativt högt MJ och låg protein. Därför gör det mig lite konfunderad. Är en en situation där jag faktiskt inte vet hur jag ska göra.... fler tips mottages gärna.

I det läget (till nästa år är det värt att köpa redan analyserat foder, och betala lite extra för att få ett foder med värden som passar DIN häst. De lättfödda fungerar sällan riktigt bra på hö btw, svårt få ner MJ till den nivå som krävs, hösilage är bättre där), så är det bara att rädda vad som räddas går av situationen.

Det första du ska skaffa är en analys. Sen får man tyvärr ofta begränsa grovfodergivan ganska hårt i det läget. Och så lägga på proteintillskott med så lite MJ som möjligt 'per protein'. Dvs du måste lägga till ett proteintillskott som har en hög kvot. Groov etc har på tok för mkt MJ sett till proteinet, utan du får kika mot soja, krafft protein och ev i vissa fall kan Krafft Pluss Grön fungera.

Havre, korn mfl är bara att stryka, det är alldeles för mycket MJ sett till proteinet där.

Det är hösilage jag har ;) Hörde av en i stallet att höet tydligen var väldigt kraftigt och näringsrikt, så jag tror bara det är proteinet som fattas.... Kanske borde satsa på krafft protein?

Hur tror ni det skulle vara om hon får fortsätta med fri tillgång på hösilaget, och utöver det ger jag krafft pluss grön? Hon får även E-vitamin och selen.

Kraftfoder i sig utlöser knappast fång, det är ju en obalans i tarmfloran som gör det. Och med oregelbundet matintag så gagnar detta ju för störd tarmflora. Så ditt sätt ökar ju bara risken att utlösa fång.

Det är hösilage jag har ;) Hörde av en i stallet att höet tydligen var väldigt kraftigt och näringsrikt, så jag tror bara det är proteinet som fattas.... Kanske borde satsa på krafft protein?

Inna du vet analysvärdena skulle jag vara ytterst försiktig att laborera med annat proteintillskott än lucern..

Kraftfoder i sig utlöser knappast fång, det är ju en obalans i tarmfloran som gör det. Och med oregelbundet matintag så gagnar detta ju för störd tarmflora. Så ditt sätt ökar ju bara risken att utlösa fång.

Att ge en häst kraftfoder bara ibland är säkert inte så nyttigt.
Men menar du att det bara är det som är anledningen till att det blir obalans i tarmfloran?

Ett för stort intag av kraftfoder ställer också till obalans genom att det rinner över till tjocktarmen där det sedan bryts ner på fel sätt.
Det innebär för min del att det helt klart kan bidra till att utlösa fång.

Jag menar att, plötslig tillgång till något skapar obalans. Tex: hastigt byte av ett parti grovfoder till ett annat utan invänjning, plötslig tillgång till: kraftfoder, äpplen mm.

En foderstat ska ju vara en jämn tillförsel dagligen av det man ger. Inte hatta hit och dit med att ge ibland.

Det bästa är ju som sagt att ha ett så bra grovfoder som möjligt, med det kommer man ju längst - och att sedan komplettera med det kraftfoder/mineraler/vitaminer som fattas i grovfodret.

Samtidigt håller jag inte med Kikki, att ge kraftfoder oregelbundet. Då tycker jag det är bättre att ge regelbundet om än bara det som behövs.

Och ska man byta foder bör ju det göras med stor försiktighet, med avvänjning där man börjar ge litegrann i det "gamla" fodret för att sedan öka successivt tills man kan sluta att ge av det gamla.

Men en annan fråga, är det någon som har erfarenhet av Krafft pluss grön?

Jag menar att, plötslig tillgång till något skapar obalans. Tex: hastigt byte av ett parti grovfoder till ett annat utan invänjning, plötslig tillgång till: kraftfoder, äpplen mm.

En foderstat ska ju vara en jämn tillförsel dagligen av det man ger. Inte hatta hit och dit med att ge ibland.

Det håller jag med dig om.
Det jag undrade över var att du skrev att kraftfoder i sig inte utlöser fång. Det var ditt svar på att många ger sina hästar mycket kraftfoder vilket resulterar i flera fånganfall.
Jag menar att just mkt kraftfoder kan medverka till att hästen får fång.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 002
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama