För Lite Hö, hur farligt?

Alfakrulls

Trådstartare
I stallet där jag står finns två Isisar + min isis och det är stallägaren som äger de två andra.

De är såna där isisar som VÄLDIGT lätt lägger på sig och blir väldigt feta snabbt, speciellt på sommrarna.
Men jag är oroad då hon ger dem så liiiite mat så de är läskigt.

Den ena, en stor valack på 148 cm, 9 år gammal, väger väl ca 400 kg, rätt grov får 3 kg hö om dagen , kraft + lite betfor.

Den andra, ett sto på 137 cm, 20 år gammal, 350 kg, får max 3 kg hö om dagen + kraft & betfor.

detta är vad de får höst/vinter/vår.

Det vet ju jag att detta är alldeles för lite hö för dessa två hästar, de säger sig själv men VAD kan hända med hästar som får äta så här lite?

De är ute i en stor hage ca 10-12 timma/Dag å där finns väl lite å pyssla med, träd att gnaga på osv men de finns ju inte så mkt att gnaga på vintertid, mest nu på våren när de kommer upp lite strån.

Den gammla rids väl inte så mkt, max 3 dagar i veckan och valacken rid så gott som dagligen. Valacken är ju rätt stor och tycker detta med att jobba i paddock är bland de tråkigaste som finns och blir sååå tjurig och grinig när man kommer in där, men kan även vara lite trög och seg ute även om han oftast är pigg då men jag tror ju att han är så här tjurig å seg eftersom han inte får i sig all den energi han borde få i sig och de säger väl sig själv, ingen mat = ingen energi till att jobba.

Hon pratar ofta om att hon inte vill att de ska blk så tjocka, och drar därför in på höt, vilket jag vet är fel men hon verkar inte förstå detta, och man kan ju inte banta en häst genom att ta bort nästan allt hö och inte motionera dem ordentligt.

Så, hur farligt är de för hästarna att få så här lite mat igentligen?

Min 4-årig får ju nästan fri tillgång nattetid till hö, och sen 2 kg morgon och 3 kg på lunchen och sen ca 5-6 kg på kvällen som hon har att göra med hela natten inne.

Så, vad kan igentligen hända? :crazy:

Senast ändrad:
Sv: För Lite Hö, hur farligt?

Delar med mig lite av mina erfarenheter...

1.Om en häst inte får sitt tuggbehov stillat kan den lätt börja gnaga på annat istället, och förstöra saker. Detta kan också leda till att den får i sig saker som den inte borde äta, t ex målarfärg från staket och boxväggar osv.

2.En häst behöver minst 1-1,5kg hö per 100 kg häst och dag. Men detta är minimum=svältföda. Står en häst utan hö i mer än 7 h börjar hinnorna i magen och tarmen ta skada.

3.Många försöker banta sina hästar genom att ge mindre högiva, de gör hästarna och sig själva en björntjänst. Då försöker hästarna få i sig så mycket som möjligt av allt den kan tugga på och kan pga av svältfödan lägga på sig. Då är det bättre att minska på kraftfoder och ge mer hö så den får tugga och vara nöjd.

Hästen löper stor risk att utveckla olika beteendestörningar som vävning eller krubbitning. Även risken för magsår är välidgt hög likaså kolik. Skulle tippa på att dessa hästar redan har magsår tyvärr. Tragiskt när folk inte förstår hur hästen fungerar. Jag ger mina hästar minst 2kg hö/100 kg kroppsvikt.

Är ju lätt att de börjar väva, krubbita osv...

Sen mår ju inte magen alls bra! Stor risk för magsår! En häst blir ju inte mätt på hur många MJ den får i sig, utan det är ett visst antal tuggningar som ger den mättnadskänsla... Naturligt går en häst aldrig utan mat mer än 4h i sträck så det är något jag tycker man ska försöka eftersträva...

Ja mina hästar står på halm och de äter så gärna av den att jag räknar med halm i foderstaten. Ibland tar de till och med halm före hö.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat