För lite fosfor

liden

Trådstartare
Jag behöver lite råd om vad jag kan ge när foderstaten innehåller för lite fosfor. Har fått annalysen på mitt hö och är väldigt nöjd med värdena för utom fosfor värdet. När jag räknat på hästarnas foderstater stämmer allt väldigt bra, men alldeles för lite fosfor. Vet att det är mycke fosfor i vetekli men ger ganska mycke av det men det fattas ändå. Finns det mineralfoder som bara innehåller fosfor? Är det farligt att inte göra något åt det? Tänker mest på mitt föl snart 6 mån. Vill ju ge henne den bästa föutsättningen att växa och utvecklas riktigt. Har en vän som läser till häst terapeft och hon har frågat några lärare på skolan som kan mycket om mineraler och dom säger att det inte är så farligt när det är för lite fosfor, hade vart värre om det var för lite kalk eller magnesium, Tacksam för alla svar.

Sv: För lite fosfor

Fosforbalans, finns bla på Granngården. Kostar nästan ingenting, vitt pulver. Innehåller enbart fosfor och natrium.

Jag var på granngården igår och dom hade inte det:(. Vet du vad det är för fabrikat? Han sökte på massa olika på datorn men hittade inget.

Hej!

Ett annat alternativ är Krafft Miner vit. Det är ett mineralfoder som innehåller mer fosfor än kalcium. Det gör inget om hästen får i sig för mycket kalcium, så länge huvuddelen är från kraftfodret. Däremot bör man nog undvika fosforunderskott till en växande häst.

Liknande trådar

Foder & Strö jo det är såhär att jag har två pållar: En D-ponny på 15 år som väger ca 400 kg och hobbyrids 4-6 dagar i veckan Och en storhäst på 9...
Svar
2
· Visningar
1 832
Senast: spaderÄss
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 285
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 319
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka