För lite fosfor...

Eastwick

Trådstartare
Fick min analys idag och får en Ca/P kvot på 3,4... ingen katastrof, jag vet men grejen är den att jag inte får ihop fosforhalten. Det blir för lite hur jag än gör, kan man tillsätta endast fosfor? Allt annat stämmer ju även om kalciumen blir väl hög kanske... :confused:

Sv: För lite fosfor...

Iofs accepteras en högre ca/p-kvot som kommer av grovfodret, under förutsättning att behoven är uppfyllda...

Men jag skulle lagt till fosforbalans...

Om hästens minibehov av fosfor är tillfredsställt är det helt onödigt att ge fosfortillskott till denna kvot. Fosforöverskottet rinner bara ut i våra vattendrag.

Behovet är från 30 mg per kg kroppsvikt för icke dräktig häst och som högst för ett mjölkande sto - 90 mg per kg kroppsvikt. HH

Fosforen ligger på 1,5g per kg foder, jag får inte ihop det med normala högivor väl?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 836
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 054
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025