För lite fosfor!

Teresa00

Trådstartare
Enligt egna beräkningar och foderstatsprogram har min häst ett fosforbehov på kring 16 g/dag och ca 23 g kalcium/dag. Men jag lyckas inte få ihop det! Just nu får han ca 8g fosfor/dag och 25g kalcium/dag. Kan det vara skadligt med så lite fosfor i foderstaten? Vad kan det ge för följder?
Har hört att man kan ge fosforbalans, någon som vet vart det går att köpa? :)

Sv: För lite fosfor!

Ja det är skadligt att inte ge behovet av fosfor.

Fosforbalans går att köpa på tex granngården eller ridsportsbutiker eller andra foderbutiker. Finns även lättillgängligt på nätet. :)

Just nu får han 8 kg hö:
Ca: 1,3
P: 0,5

och 0,1 kg hippo grow alfa, 0,1 kg havre och 1,5 dl krafft miner blå :)
Jag vill inte köpa nåt nytt kraftfoder nu när jag har så mycket grow alfa, havre och betfor kvar. Betfor kan jag inte ge för det fryser.
Mineralerna vill jag inte heller byta ut då jag har en 10 kg påse som måste användas upp, därför tänkte jag att jag kan ge fosforbalans för då behöver jag väl inte byta ut någonting annat? Men hur mycket ska jag ge?

GÅr fosforbalans att köpa på hööks? :)

Krafft Miner Vit är bättre för dig än Blå!
Så prova att räkna med den till du ska köpa nytt mineralfoder!

Tror inte fosforbalans finns på hööks, brukar finnas på granngården däremot.
Såhär står det på förpackningen (och tillverkarens hemsida):
1 dosmått = 10 g ger 2,5g fosfor och 1,8 g natrium

Skulle alltså behövas 3-4 mått/dag? Frågan är hur smakligt det blir, kanske skulle behöva blanda ut det med något smarrigare.

Gillar hästarna salt brukar det inte vara något problem att få i dem fosforbalans (mononatriumfosfat)! Det luktar i stort sett inget och smakar i princip bara salt! Det blir dock dyrt om man ska ge så stora givor av fosforbalans. Kostar ca 55 öre / gram fosfor om man köper en två kilos hink, Granngårdens pris!

Ja jag kom fram till det också! :/ Fast fosfor är ju dyrt, frågan är om det inte blir samma i slutändan om man ska lägga till såpass mycket annat foder att fosforbehovet täcks, eller om man ska köpa nya mineraler trots att man redan har mycket kvar. Beror kanske på hur långsiktigt det gäller, om det rör sig om ett halvår eller ett par månader. Är det bara ett par månader (och att man ändå ska köpa nya mineraler vid det laget eller byter grovfoder t ex) så borde det ju vara billigare att bara köpa En produkt nu (fosforbalans) än att köpa något billigare foder för att fylla upp med fosfor och ändå riskera att få köpa fosforbalans också för att balansera upp det sista, borde ju krävas ganska stora mängder per dygn av annat för att täcka upp såpass mycket.

Om jag ger 2 dl krafft miner blå och 2 dosmått fosforbalans så blir det väl helt okej? Eller blir det för stor mängd selen med 2 dl miner blå?

Vet någon om fosforbalans går att köpa på citygross?

Du har långt kvar till gränsvärdet för selen, jag skulle mer klura på om jag lyckas få i hästen så mycket mineraler och hur det blir ekonomiskt om man ger så mycket mineraler hellre än bara fosforbalansen. Vet inte vad du gett för dina, är det en säck så blir det ju rätt billigt sett till mängden, är det en hink kostar det rätt mycket om man gör av med den snabbt.
8kg i en hink, 2dl per dag -ca 160g, räcker 50 dagar, jämfört med 100 då snabbt räknat om man ger hälften. Om en hink kostar 200kr(?) blir det 4kr per dag om den räcker 50 dagar, 2kr/dag då om den räcker 100 dagar.
Har för mig jag gav 250-280kr för en 2kg fosforbalans, räknar på 280kr så är det nog lite i överkant. Skulle man bara ge ett mått på 10g skulle en hink räcka 200 dagar, vilket skulle kosta 1:40kr/dag, 2:80 då för det dubbla dvs 20g/dag.
Du får ungefär lika mycket extra fosfor av 10g fosforbalans som en dl krafft miner blå, bara att 10g fosforbalans till per dag kostar 1:40kr/dag och en dl krafft miner blå extra per dag skulle kosta 2kr/dag.
Inte jättestor skillnad men eftersom det trots allt är billigare att ge mer av fosforbalansen (förutsatt att man inte köpt en hel säck mineralfoder eller får tag på väldigt billigt för då blir ju mineralerna billigare än i min beräkning) så skulle jag hellre ge mer fosforbalans. Man slipper ge mer av annat som inte behövs, särskilt Ca ökar du ju på ännu mer iom att Ca/P-kvoten i mineralerna är så hög, mineralerna smakar ju inte värst bra så risken är väl att dom blir ännu mer benägna att sålla bort det ju större mängder med så lite övrigt foder att blanda det i.

Okej, om jag tar 1,5 dl mineraler och 3 dosmått fosfor blir kvoten 1,6 så det kanske passar bättre då! :)

Mineralerna köpte jag för 390 kr, en 20 kg säck. Så det blir cirka 0,0195 kr/g som motsvarar 2,43 kr/dag för 1,5 dl, ca 70 kr/månad och säcken räcker i ca 5,5 månad.

Om fosforbalansen kostar kring 280 kr för en 2 kg hink blir det ca 0,14 kr/g, 4,2kr/dag för tre dosmått och ca 130 kr/månad. Hinken bör räcka i ca 2 månader... om jag istället ger två dosmått per dag blir det 85kr/dag och hinken räcker i ca 3,3 månader. Lite rimligare kostnad då :)

Har jag räknat allting rätt nu?
Med 1,5 dl mineraler och 2 dosmått fosfor blir det ca 150 kr/månad.
Med 2 dl mineraler och 2 dosmått fosfor blir det ca 180 kr/månad
Med 1,5 dl mineraler och 3 dosmått fosfor blir det ca 200 kr/månad
Billigast blir det med 1,5 dl mineraler och 2 dosmått fosfor så jag kanske ska börja att ge det? Sen finns det ju en chans att jag inte behöver ge lika mycket tillskott när höet tar slut och vi får en ny leverans. :)

Mineralerna kommer det inte bli några problem att få honom att äta, han älskar dom! ;D Fosforbalansen vet jag inte, men det är väl bara att testa då :)

Senast ändrad:

Med 1,5dl mineraler och 2 dosmått fosforbalans täcker du inte hästens behov, du måste ge minst 3 dosmått fosforbalans till 1,5dl mineraler om du ska täcka behovet....
Annars innehåller spannmål fosfor, du kan inte öka havregivan lite också? Det kanske hjälper litegrann. Och dra ner på hippo grow alfa?

Okej men det känns inte så bra att ge så mycket fodertillskott, speciellt eftersom fosforbalansen endast innehåller 2,5 g fosfor/10 g fosforbalans och 1,8 g natrium/10 g fosforbalans, vad är de resterande 5,7 gram för något?

Jag kan inte ta bort grow alfan och ge mer havre, alfan behövs för proteinet. Egentligen hade jag velat ge bara grow alfa. Kan inte öka havregivan heller eftersom han redan nu får maximal mängd MJ (höga värden på höet).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Enligt foderanalys saknar mitt foder lite kalcium, fosfor magnesium. Blandade mineraler täcker inte helt, så jag tänkte ge dessa tre...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: hanne982
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve