För lite fibrer?

Lindon

Trådstartare
Har ett helt ok hö i övrigt men NDF ligger väl lite väl lågt? 54%/kg foder. (tillägger att sockerhalt 96g/kg foder). Vår stora har reagerat med lite lösare mage (inte helt fasta bollar) medan ponnyn inte alls visar några tecken på ngt. Ligger runt 1,5 ts, får 5 ggr mat/dag i finmaskigt nät.

Borde jag byta ut/komplettera med halm? skulle vara ok ut proteinsynpunkt, MEN halm är väl inte så lätt att få tag på nu efter en skit höst. Byta ut en del mot lucern? Räcker det att komplettera med t.ex bark, granris?

Sv: För lite fibrer?

NDF = 540 g/kg foder är inte lågt utan ganska normalt. Min erfarenhet är att det är grovfoder med en hög fiberhalt, dvs. sent slaget grovt hö/hösilage, som ofta orsakar lös avföring. Att komplettera med halm kommer förmodligen bara att göra saken värre.

Sv: För lite fibrer?

Ok, jag avvaktar då alltså. Plockade bort mineralerna helt för jag fick mineralanalysen igår och hade tur - höet täcker även mineralbehovet. Kan ju ha reagerat på ngt i mineralerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama