För lite energi i foderstaten!

mian

Trådstartare
Jag håller på att klura ut bra foderstater till mina hästar, men har svårt att få till energibehovet. Har ett svårfött fullblod och en tvååring.
Analysen på hösilaget är;
TS 50%
8,9 MJ/kg
75 g smrp/kg
+de andra men de ärr inte problemet-

Vad jag har förstått så är det inte farligt att ge för mycket protein, men hur jag än räknar får jag ej ihop energin.:(
Visst kan de få fri tillgång men de äter inte så mycket som det behövs, de äter upp max 12 kg var på en dag (resten ligger kvar).
Något tips på vad man kan ge dem som får upp energin???

De får redan Lucern hack och kraftfoder men det räcker inte till ändå....särskillt inte på fullblodet.
De ökar ju även upp proteinet och inte bara energin.

Senast ändrad:
Sv: För lite energi i foderstaten!

Kontrollfråga, är det verkligen 8,9 MJ/kg foder? Det skulle med 50% TS innebära 17,8 MJ/kg TS, vilket är snudd på omöjligt högt, ett riktigt, riktigt högt MJ-värde brukar ligga på 13, på sin höjd 14 MJ/kg TS. Ofta ligger ett 'normalt, bra' på 11 - 12 MJ/kg TS.

Så det känns som ett väldigt högt värde där. Stämmer det är det ju kanon, men då är det något jag aldrig sett förr (och jag läser mkt analyser), och jag är aviiiis ;) Men iom att du har svårfödda så är det ju olyckligt om det skulle vara skrivfel/liknande.

Hur mycket energi saknar du, och vad ger du i övrigt för något?

Olja är super, 3.5 MJ/dl, och tar ingen plats i krubban. Finns dock maxgiva på det, och inte alla hästar tycker om.

De flesta fodertillverkare har högenergifoder i sitt sortiment, kikat om något av dem skulle kunna funka? JAg gillar Hestekraft just åt svårfödda med lite 'klen aptit'.

Varför ger du lusernhack när du redan har ett grovfoder med högt proteininnehåll och fri tillgång som ger tillräcklig tuggtid? OM jag vore du skulle jag ta bort lusernen och leta reda på ett energitätt foder, som ger mycket energi på lite tuggande.. Det energifoder jag själv brukar använda är Kvarnbyfoders "Derby". Sen kan man alltid komplettera med olja.

håller med Alexandra W, det är ju skyhöga värden, även proteinet tycker jag, säker på att det inte står per kilo TS?
Vad tror du om olja som föreslagits, eller havre?

Ojdå, såg missen...naturligtvis skulle de stå
TS 50%
8,9 MJ/kg ts
75 g smrp/kg ts

Som sagt så äter hon inte mer än 12 kg/dag...vilket räcker till på proteinen
420 g men energin ca 50 blir på tok för låg.
Lucern kan jag hålla med om är ganska onödigt, men har gett henne egenblanda müssli i flera år för magen, är en kolikhäst.
Hon har alltid fått Lucern hack + korn (tål inte havre blir nipprig av det) + vetekli + linfrö (kokta) och mineraler. Mängden har varierat beroende på hövärdena. (Tål ej betfor...konstigt nog tillhör hon skalan som får kolik lättare om hon äter det.)

Nu med detta hö vet jag inte hur jag ska få ihop det. :confused:

Jag vill helst blanda mitt foder själv så jag vet vad hon får i sig.

Olja låter vettigt, kanske blanda ut det med müslin du brukar ge? Kanske dra ner eller ta bort lucernhacket. :) 3,5 Mj per dl brukar jag räkna med.

Olja + lucern i lämplig blandning. Sen, sök så energirika foder som möjligt. Jag fick hem smakprov på ett risklifoder idag. Snällt så det förslår mot magen, och 18 MJ/kg foder (!!). 103 gr srp om jag inte minns fel.

Kostar gör det dock, men det är det fasiken värt om han äter, just för det skyhöga MJ. Ngt kika på kanske?

Jag fick hem smakprov på ett risklifoder idag
Kom bara ihåg att de risklibaserade fodren kan innahålla en dopingklassad substans, så det kan vara dumt att ge om man vill tävla!

Jo, jag vet. Är ju inte aktuellt tävla innan sommaren, så ingen fara. Men bra ändå att du tänkte på att 'varna' =)

kl

Tycker man ska ge svenskproducerat så långt det går... 1 kg havre+ 2 dl olja= ca 16 Mj och 80-90 g smrp. :)
Eller korn/vetekli/lucernhack då i detta fallet, blir en aning mer protein men suger å andra sidan upp olja bättre utan att det blir flottigt och äckligt för hästen om den är kinkig.

kl

Tycker man ska ge svenskproducerat så långt det går... 1 kg havre+ 2 dl olja= ca 16 Mj och 80-90 g smrp. :)
Eller korn/vetekli/lucernhack då i detta fallet, blir en aning mer protein men suger å andra sidan upp olja bättre utan att det blir flottigt och äckligt för hästen om den är kinkig.

Var det riktat mot mig? I så fall så är målet en foderstat med så lite stärkelse och socker det går. Havre kan hästen inte äta, däremot korn. Men det blir rena stärkelsebomben. Olja tycker han inte om.

Så, jag ger gärna både svensk- och närproducerat - om det passar. Men dte gör det tyvärr inte här.

Så i år blir det melassfri lucern (Danmark) - Linklipellets (Sverige) - Max E Glo (USA)

Den dag Krafft får ändan ur vagnen och gör ett melassfritt foder med lågt socker och stärkelse ska jag GÄRNA köpa det dock, samma med melassfri lucern.

Ska se om jag kan smyga in lite olja dock, jag kommer få så in åt helvete med protein annars, och analysen kom idag, kvoten är över 12 i silaget.

Sen rent generellt så något man ofta måste jaga med de där svårfödda är koncentrerat foder med låg volymvikt. Korn har en pissdålig volymvikt, 1 liter kornkross = 400 gram (av mitt). 1 liter Max E glo = 800 gram. Sånt blir också viktigt, så¨man slipper ge 4 kg kraftfoder som hästen inte orkar äta upp.

Sant:bow:

I ditt fall är det ju väldigt motiverat att välja bort det som odlas runt knuten. Men jag tycker det är onödigt att importera en massa ris och pressa upp matpriser i lågavlönade länder samtidigt som man ökar miljöpåverkan x antal gånger om hästen funkar bra även på svenska foder, eller i alla fall europeiska. Så ts tycker jag kan prova använda den blandningen hon brukar men spä på med olja och se om hästen vill sätta i sig det. Går inte det får man ju börja leta efter andra alternativ. :)

Nu har jag snickrat ihop en foderstat men det blir mycket protein, ca 690 gr!

Så här bidde det;
13 kg hösilage..hopps hon kan tänka sig och äta upp allt-:grin:
1 kg Lucern hack
1 kg korn kross
0,5 kg majs
1 dl vetekli
1dl kokta linfrön
3 dl olja
mineraler
1 mått biomag

Vad tror ni om den?
91 MJ och 690 smrp , kvoten smrp/Mj blir ca 7,5....borde vara rätt ok för ett fullblod.

Vilken olja rekomenderar ni?

690 g är inte så jättemycket, finns hästar som behöver mer än så. :) Men det ser bra ut det där, prova och sedan justera efter behov.

En kommentar bara: är det verkligen 1 dl vetekli? det är ju bara ungefär 25 gram, gör ju verkligen ingen skillnad alls. (4 liter är ett kg av vårt vetekli)

Senast ändrad:

Hon har bara fått 1 eller 2 dl för magen, just för fibrerna.
MMen kaske är lite, har alltid varit lite försiktig med kli....förr hörde man alltid att det var mycket äggviteämne i kli och att man ej ska ge för mycket. Vet dock inte om de stämmer.:grin:

Äggviteämne är ju protein, och det är inte så jätteproteinrikt. Ungefär samma värden som i lucern, fast inte lika mycket lysin som är den viktigaste aminosyran (proteinmolekylen). Så om du ger ungefär fyra liter vetekli är det ungefär som att ge 1 kg lucern, ca 1,6 liter pellets, med hänsyn till proteinmängden. Men det beror även på hur finmalet vetekliet är, väg kliet för att se hur stor volym du ska ge beroende på hur många hekto du vill ha i hästen.

Däremot är det mycket fosfor i, därför brukar man säga att man inte ska ge mer än 100 g per 100 kg kroppsvikt per dag om man inte har analyserat mineralerna i höet. Men ger du lucern, betfor och/eller mycket hö till vetekliet kan du lugnt ge mer vetekli i och med att de fodermedlen är calciumrika. (Det är alltså viktigt att hästen alltid får i sig mer calium än fosfor för att inte få problem som tex urkalkning av skelettet). Så en häst på 500 kg kan utan problem äta ½ kg vetekli om dagen.

Senast ändrad:

Det där lät riktigt bra, då fosforen va låg i mitt hösilage, hade en kvot på 4.
Så då kan hon få lite till kli...den väger ca 0,2 kg/liter.:idea:
Måste kolla ikväll kommer inte ihåh kvoten pånuvarande forderstat, men den måste väl vara minst 2,2? vad är max?

Ca/P kvoten ska vara minst 1,1 men eftersom man inte kan veta om analysen är exakt 100% så brukar jag se till att ha mer än så, 1,3 så är jag på det torra. Någon högsta gräns finns egentligen inte, man har sett att man kan ha kvot 3 och mer utan att det gör nåt. Det viktiga är att fosforbehovet är uppfyllt. Sen om man får i hästen löjliga mängder extra kalcium får man byta till kraftfoder som inte är lika kalciumrikt, men det är om det är jättehögt, kanske dubbla behovet eller mer. Får den i sig extra via grovfoder gör det inget alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Oknytt
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 218
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar