För långa ledband bakknä - behandlingar?

leia

Trådstartare
Min häst har för långa ledband vid bakknäna, vilket gör att knäna blir ganska instabila + att hon får patella-upphakning då och då (låser sig ej helt, men man ser att bakdelen faller ner när ledbandet glider rätt igen). Veterinären tyckte att jag skulle försöka med att bygga upp muskulaturen i bakdelen och kanske fodra extra silicea (kisel?) och musselextrakt. Har provat detta under nästan två år, vilket också har hjälpt. Under sommarhalvåret märker man nästan ingenting, men under vintern tappar hon muskler eftersom det är svårt att hålla igång ordentligt. Är orolig för att knäleden ska inflammeras och att det leder till artros. Funderar på om man skulle behandla det lite mer ’aktivt’... Som jag förstått det finns det tre möjligheter:

1) Skär av ledbandet på ngt sätt (vet ej exakt hur det funkar, men har hört att hästen ej kan vila stående sedan => faller bort)
2) Spruta som ger inflammation och sedan ärrbildning på ledbandet => blir kortare
3) Hörde om ngn ny metod som skulle kallas ’splitting’ (?), där de också opererar runt på ledbandet men inte på samma sätt som i 1) => bättre?

Ska fråga min veterinär, men vore också intressant att höra lite vad ni tycker. Har ni erfarenhet av ngn av metoderna? Bra/dåligt? Vet ngn vad 3) är egentligen? (Försökte googla men hittar inget vettigt.) Finns det andra möjligheter?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Sv: För långa ledband bakknä - behandlingar?

Är oxå intresserad.

"Puttar" upp tråden:bump:

Vill gärna höra erfarenheter av operation samt resultat.

Har fortfarande inga direkta erfarenheter, men har fått lite mer info från veterinären som var här idag (från en klinik). Han sa följande ang. de olika alternativen:

1) Utförs ej längre (iaf inte av denna klinik) eftersom många hästar fick återfall när ledbandet läkt ihop igen.

2) Spruta som ökar blodcirkulationen => inflammation => mer spända ledband funkar ibland, men långt ifrån alltid. Men eftersom det är lätt att genomföra utan operation hemma i stallet (dvs jämförelsevis billligt) tycker han att det alltid är värt ett försök.

3) Vid splitting skär de ett snitt i ledbanden (fast inte som i alt 1...). Snittet ökar blodcirkulationen. Enligt honom ett bra alternativ om 2) ej fungerar. Dock betydligt dyrare eftersom det måste göras på klinik (hästen upphängd, ultraljud, osv).

Jag beslutade att spruta båda knäna, så nu blir det till att vänta 3-4 veckor och se om det har hjälpt...

Hej!

Tack för ditt svar!

Vad sprutade Vet med?

Jag har hört av mig till Djursjukhuset i Skara och den vet som jag talade med ang min häst med patellaupphakningar rekommenderade Den gamla operationen där man skär av ledbandet. Han sa att det blev bäst resultat. Konstigt att de kan säga så olika. Jag är tveksam till om jag ska operera, nu har jag skott med kilsula bak som vet rekomenderade samt ska ge tillskott med Tiamin. Hoppas att detta hjälper.

Berätta gärna om hur det går med din häst :banana:

Hej igen,

jo visst är det konstigt att de har så olika åsikter! Men å andra sidan råkar man ut för det rätt ofta när det gäller hästar - svårt att veta vad man själv ska tro när 'proffsen' själva inte är överens...

Han sprutade med jod. Dagen efter svullnade det till typ en golfboll, men nu har det gått ner igen. Han sa att inflammationen håller i sig ca en vecka. Hittills har det inte blivit bättre (snarare tvärtom, man märker att hon har ont), men ska vänta tills inflammationen klingat av och se hur det verkar. Om det inte blir bättre ska vi undersöka henne ytterligare och kanske operera. *håller tummarna*

Senast ändrad:

Hur går det med din häst - blivit bättre?

Nyfiken:)

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 714
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka