För lång sadel?

Sv: För lång sadel?

Ska det inte vara bakon revbenets bakersta punkt eller bakersta punkt där det utgår från ryggraden?

Första ländkotan finns precis bakom sista revbenets infästning i ryggen.

Som många här påpekar så kan man inte enbart se på sadelns längd utan måste se hur den fördelar trycket i praktiken. Jag är inte expert på om rådet och har inte testat mig fram tillräckligt med på gränsen för långa sadlar så jag kan inte uttala mig om cm och revben utan att bara gissa och upprepa andras kunskaper. Hur hästen reagerar är långt viktigare än vad folk tycker. Jag bytte ut en sadel som sadelutprovaren menade på passade utmärkt, hästen var dock inte enig, problemet här var förstås inte längden.

Trivs hästen bäst med en sadel som enligt "boken" är för lång men protesterar mot en kortare så får man leta vidare efter en som även passar enligt sina egna teorier om vad som passar och hästen samtidigt gillar.

Varför i hela fridens namn skulle man utsätta sin häst för en sadel som inte var korrekt utformad så den passar dess rygg... För lång sadel går inom den kategorin.

Du hör ju på meningen. För lång sadel. För lång sadel. För lång sadel för att det ska vara bra.
Allt som är för kort, för långt, för brett, för smalt är för dåligt. Mer argument än så behöver iallafall inte jag.

Om för lång sadel menas sadel som täcker hästaens hela ryggrade eller en centimeter vet du inte på "för lång sadel". VAR går gränsen, VARFÖR och VAD har du för belägg?

Jag äter mat även om någon säger att den är för god för mig.

Silkisif, jag tror merparten diskuterar utifrån vad du skrev:

"Nu vill jag ha alla argument för och emot "för lång sadel" på (islands)häst, ....."

Som merparten troligen tolkar som

- Nu vill jag ha alla argument för och emot att ha en sadel på (islands) inte passar, ....

Du försöker diskutera var gränsen går för om sadlen är för lång.

Svankryggig, överbyggd häst får ju säkert större problem med lång sadel.
Sen undrar jag vad som gör mest skada förutsatt att sadeln passar hästen.
Större sadel eller ryttarens rumpa som hänger bakom sadeln i för liten sadelstorlek.
Gamla smala sleipnir med rejäla spadar bak används dom fortfarande.
Är det den typen av lång sadel tråden handlar om eller för långa/ stora sadlar överlag.

Om för lång sadel menas sadel som täcker hästaens hela ryggrade eller en centimeter vet du inte på "för lång sadel". VAR går gränsen, VARFÖR och VAD har du för belägg?

Jag äter mat även om någon säger att den är för god för mig.

En för lång sadel utifrån hästens exteriör är en för lång sadel, oavsett om den är tre meter eller en decimeter för lång. Så enkelt är det.

Du får ju vara lite specifik med vad du menar, eller ha ett bättre ämne att diskutera. Du kan ju inte göra en tråd där du, som Lobelia skriver, har ett ämne som vi tolkar som "vad är det negativa med en dåligt anpassad sadel?". Ska du ha det på det sättet får du räkna med sådana svar.

Det sista du skrev makes no sense.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag menar är att jag vill veta vad det är för skada med att ha sk. för lång sadel. Det som jag fått som svar här skulle kunna vara taget ur luften, eftersom ingen hänvisar till något konkret vetenskapligt alls.

Har via pm däremot fått källa för varför det skulle vara bra att ha sadeln långt bak.

Tycker det är konstigt att alla är så anti, men inte har något konkret att komma med.

För visst skulle det kunna vara så att det är någon slags dominoeffekt? Någon säger att sadeln långt bak på en specifik häst är dåligt, nästa tror att den menar alla hästar osv.

Ursäktar mitt förra svar. Det var dumt att skriva "för".
Det jag är ute efter är argument mot långa sadlar, vilket jag nog borde skrivit ut tydligare. Även för, om sådana finns.

Jag har ingen studie att hänvisa till, men som jag skrivit tidigare är länden inte gjord för att bära tyngd. Sånt jag har lärt mig från utbildade veterinärer, equiterapeuter, kiropraktorer samt sadelutprovare. Så det duger som "bevis" för mig...

Det jag menar är att jag vill veta vad det är för skada med att ha sk. för lång sadel. Det som jag fått som svar här skulle kunna vara taget ur luften, eftersom ingen hänvisar till något konkret vetenskapligt alls.

Har via pm däremot fått källa för varför det skulle vara bra att ha sadeln långt bak.
Tycker det är konstigt att alla är så anti, men inte har något konkret att komma med.

För visst skulle det kunna vara så att det är någon slags dominoeffekt? Någon säger att sadeln långt bak på en specifik häst är dåligt, nästa tror att den menar alla hästar osv.

Ursäktar mitt förra svar. Det var dumt att skriva "för".
Det jag är ute efter är argument mot långa sadlar, vilket jag nog borde skrivit ut tydligare. Även för, om sådana finns.

Vänta lite nu...!!

Här skriver du "ha sadel långt bak".....inte "ha för lång sadel"....det är en milsvid skillnad anser jag.

Att ha en sadel långt bak ( men inte för långt bak ) är väl helt ok.
Men att ha en sadel som är för lång för hästen är ju inte så bra.....

Och vaddå, taget ur luften ??
Du frågade om vad folk tycker och varför, att källor gärna fick vara med men inte att det var något krav på att man skulle ha bevis för vad man tycker.....

Vilket är det du egentligen undrar ??
Jag blir lite förvirrad....

vad anser ni om bomlösa sadlar i detta läge?

Jag har lagt en bomlös sadel som var alldeles för lång på min häst (provade).
I den sadeln hade jag suttit och lagt tryck längst bak på sadeln.
Sadelförsäljaren hävdade att det inte var något problem eftersom sadeln är mjuk och saknar bom. Jag höll inte med. :o

Är det inte så att man också sitter på hästens njurar om man sitter för långt bak?

Nu behöver man väl nödvändigtvis inte sitta på bakvalvet för den sakens skull, men har man en lång sadel så bjuder väl det in till det kanske...

Jag har ridit många mil i bomlös sadel som varit "för lång".

Det viktiga är att man sitter "där man ska", för då blir det inget tryck för långt bak. Sen kan givetvis hästen vara känslig och störa sig på att sadeln är lång. På en av mina förra valacker så låg sadeln över manken och bak på korset. inga som helst problem! Han hade ett mkt kort sadelläge och bomsadlar funkade aldrig utan blev jämt för långa, och då blev han helt låst i höften.

Detta är helt enkelt för att sadeln inte är tryckutjämnande på samma sätt som en bomsadel, utan trycket kommer i stort sett bara där man sitter.

Men hästen är som vanligt alltid facit. Och det finns hästar som tex är mkt svankiga och därför inte gillar lång sadel för att sadeln då måste böjas för att ligga och det kan kanske orsaka lite obehag... Är ju så olika med olika hästar, ingen av mina har reagerat på det, men nån gör det säkert.

Är det inte så att man också sitter på hästens njurar om man sitter för långt bak?

Till saken hör att hästens njurar ligger ungefär 10 cm under hästens ryggrad, placerade på följande vis. Den högra njuren ligger under de två tre sista revbenen i närheten av där de ansluter till ryggraden, den vänstra ligger lite bakom den sista revbenet ungefär vid tvärutskotten på de två första ländkotorna. De ligger vid bukhålan och påverkas inte alls pga ryttaren som många vill tro.

Däremot kan man läsa i en bok som heter They saddled the west av författaren Lee Rice att man la ett fårskinn under sadelskirten för att filten inte skulle glida under. Man ville se vad som tryckte igenom fårskinnet och det var avgörande för om hästen rygg klarade det hela eller blev oanvändbar vid långa ritter.:crazy:
Så alltså redan då visste man att sadeln kunde ställa till med rejäla problem om den hamnade i för hårt tryck på ländryggen. De sadlar man använde då täckte helt klart hästens ländrygg.

Detta avser alltså för diskussion gällande för lång sadel.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka