För lång sadel?

Silkisif

Trådstartare
Hej alla! Nu vill jag ha alla argument för och emot "för lång sadel" på (islands)häst, och källor gör ingenting att ha med om ni har det ;)

Sv: För lång sadel?

Hej alla! Nu vill jag ha alla argument för och emot "för lång sadel" på (islands)häst, och källor gör ingenting att ha med om ni har det ;)

Det kan ju inte finnas annat än emot för lång sadel, pga skade risken i ländryggen.

Vad är det för risk? Vad är det som drabbas?

Har hört att "rönen" kommer från obducerade stridshästar som fått skador av packningen, inte sadeln.

Ökar man trycker i ländryggen så kan hästen först och främst inte använda sina bakben, vilket gör att ryggen sänks helt och hållet. Det som sker i thorax är att tornutskotten kommer för nära varann, vad som kan ske i ländryggen kan vara slag eller tryckskador som ryggen försöker reparera genom att skapa förkalkningar mellan kotorna sk spondylos.

Vad skulle det kunna finnas fördelar, menar du?

För övrigt håller jag med Boj, som gav ett bra svar!

vad anser ni om bomlösa sadlar i detta läge?

Jag kan inte uttala mig om dessa då man nog måste se hur sadeln ligger för att kunna ha en åsikt. T ex skulle en sadel med rundbossor som visserligen ser ut att ha passerat det sista revbenet funka för att den inte utövar tryck i den sista delen av sadelns parti.

En för lång sadel skjuts ju iaf i mitt tycke lättare fram, för att rörelsen är större där bak så att säga.

Om den är för smal/inte tillräckligt vid ja, annars inte. Och kanske då främst på hästar som är överbyggda.

Ett förtydligande, för det är inte självklart att en sadel som ligger strax bakom sista revbenet orsakar problem det sker om sadeln utövar tryck bakom sista revbenet och det är inte alla sadlar som gör även fast de ser ut att ligga för långt bak.

Varför ska man ha en för lång sadel? en för lång sadel orsakar bara skador..
Boj har gett bra svar, har inget mer att tillägga.

Vad är det för risk? Vad är det som drabbas?

Har hört att "rönen" kommer från obducerade stridshästar som fått skador av packningen, inte sadeln.

Det kan ju inte finnas någon möjlighet att en häst, oavsett ras, får tryckskador av packningen...??

Möjligen skavsår och liknande men tryckskador på skelettet har jag väldigt svårt att se hur det skulle gå till, rent praktiskt.......

Det blir ju inte den typen av tryck på en packning som det blir på en sadel där ryttaren sitter i.

Du ville gärna ha källor till varför lång sadel skulle vara skadligt....Finns det någon källa till att det skulle stämma, det om stridshästarna ?

Och varför drar du in stridshästar när det från början var islandshäst du frågade om, som jag uppfattade det ?

Mammas tränare hävdade att lång sadel-hysterin kommer från stridshästars problem från packningen.
Nej, jag tror inte på att det är bra för våra hästar med för lång sadel, men jag tror absolut att packningen kan skada. 50 kg där bak där sadeln inte får ligga, med tryckyta över hela ryggen (ingen tunnel för ryggrad).

Jag vill säga emot, men helt ärligt är det enda jag hört "det är skadligt" och "den är för lång". Jag vill därför veta vad det är som är farligt, och eftersom vi har just islandshästar är detta den ras jag väljer att beröra.

Det är väl snarare nya studier som visar på att hästens länd inte är gjord för att bära tyngd, och inte bör utsättas för tryck på det sättet som vi gör vid ridning?

Ett förtydligande, för det är inte självklart att en sadel som ligger strax bakom sista revbenet orsakar problem det sker om sadeln utövar tryck bakom sista revbenet och det är inte alla sadlar som gör även fast de ser ut att ligga för långt bak.

Revbenen går väl från ryggraden till bröstbenet bortsett från de sista revbenen som inte går till bröstbenet, därav kan de inte bära vikt? Eller har jag läst fel någonstans..

Det säger sig självt att "för lång" inte är bra och fördelar sakans helt. Sedan kan man diskutera vad kriterierna för för lång är.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka