För korta stigläder

N

NightOwl

Vad gör man om man nyss köpt en nya westernsadel och stiglädrena är för korta?
Jag har ju ridit i sadeln för många gånger för att lämna tillbaka den.
Lite klantigt att inte kolla lädrena ordentligt i början men jag trodde dom gick att länga mer men icke.
Finns inte ens platts att göra några nya hål.
Kan man byta stigläder på en westernsadel eller kan man skarva dom
på något vis?

MVH/ Stefan

Sv: För korta stigläder

En duktig sadelmakare kan nog byta stigläderremmarna (inte själva fendrarna) och sätta dit längre.

Ok
Kanske skulle ringa någon sadelmakare och fråga vad det skulle kosta då.
Men remarna är väll nitade?
Borde vara lurigt att byta utan att det ska synas.
Vet du någon bra sadelmakare här i krokarna?

MVH/ Stefan

Senast ändrad av en moderator:

Kolla med Essunga ridskola i Nossebro de borde veta någon ;)

Hade jag bott kvar i Frambo hade jag kunnat fixa det åt dig.

Det är bara att borra ur nitarna, förlänga o nita igen ;)

det kan även gå att beställa längre stigläder till just den sadelmodellen, dvs exakt likadna som de du har men...längre! ;)
men då måste du nog kontakta grossisten. en del butiker är sin egen grossist, så det beror på var du köpte sadeln.

Jag tror företaget jag köpte sadeln ifrån importerade sadlarna direkt från USA :crazy:
Känns lite tråkigt att operera en sprilans ny sadel så jag ska undersöka om det går att lösa på något annat sätt.
Kanske går att bygga någon förlängare? :idea:

MVH/ Stefan

Men om du tittar under så ser du ju att fendrarna sitter ihopnitade eller med lädersnodd med den smalare remmen som hålen sitter i. Den kan du som sagt ta bort och byta ut. Är du lite händig så fixar du det själv!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka