För kallt för att klippa?

LillaVita

Trådstartare
Har en ponny som vilade förra vintern och blev inte klippt, men nu ska vi sätta igång honom helt, och jag vill ju inte ha en häst som blir svettig och kall efter ridpasset. Speciellt inte när hans kondition inte är i topp...

Funderar på att klippa (täckes- eller spårklippning) men funderar på om det är försent att göra det nu?
Bor i Stockholms området, och graderna är runt 0:an. Men tex igår blev det jätte kallt (ca -7), men idag är det +2 igen.
Är väldigt kluven :crazy:
Skulle ni säga att det är för sent och för kallt?

Sv: För kallt för att klippa?

Nej, varken för sent eller för kallt.... Du behöver ju inte klippa så mycket! Jag har min islandshäst klippt på halsen, bogen och bringan, vilket gör att han svettas betydligt mindre än om han är oklippt, och dessutom torkar fortare (det är ju på de partierna han svettas mest som jag har klippt). Men ändå är han tillräckligt lite klippt för att kunna gå ute dagtid utan täcke. Han är hittills klippt två gånger i år, och jag funderar på en tredje klippning nu....

Märker du att hästen fryser, så är det ju bara att ta på ett täcke när den är ute! "För sent" att klippa blir det inte förrän i januari-februari då vinterpälsen börjar släppa (då finns risk att man får "ränder" i sommarpälsen om man klipper).

Jag förutsätter att du täckar den som kompensation om du klipper den, så nej, det är inte för sent eller för kallt.

japp. han står inne med fleecetäcke och ute med fleece+regntäcke.

kroppen är ganska "kort"hårig (för att vara oklippt och med inslag av islandshäst). så det är halsen som är värst...

Japp, kommit fram till att jag ska klippa nu.

Inte roligt att komma till stallet och märka att hästen fortfarande var blöt på hals och huvud - efter 6 timmar :(

Absolut kan du klippa nu! Det är ju mitt i säsongen för det nu. ;) De flesta klipper sina 1-3ggr på hösten mellan sep-dec och kanske ytterligare en gång i jan/feb.
Hade du klippt för några veckor sen hade du förmodligen ändå fått klippa äänu en gång snart - det växer tillbaka fort på hösten.

Jag har klippt 3 hästar denna vecka och ska klippa två till. Så det är bara att klippa på!

Klipp på ^^ själv har jag täcke på min sköthäst på vintern sp han får inte vinterpäls :)

Och jag klipper två här i dagarna, inga problem. Nu är det ju dessutom en fördel att det är ganska varmt.

Jag har dock klippt den här tiden på året även när det varit KALLT 8dvs minus 10 och mer), utan problem. Men de ska givetvis ha täcke utefter klippningen sen.

Jag skulle definitivt ha klippt, åtminstone spårklippt. Du kanske inte behöver helklippa hästen. Men jag tror inte att -7 grader är för kallt för pållen din om den är täckad, men nu vet jag ju inte hur frusen den är... Här har vi runt -15 på dagarna och jag vet flera som klippt sina hästar en gång till mitt i vintern.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 933
Senast: Pilot
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Zevzan
·
Hästvård min isis är import från island och har sommar exem mot mygg och sol. Då hon kan stå i hagen och svettas jätte mycket när hon har täcket...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 031
Senast: Yrja
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka