För höga värden på koppar vad händer?

Jessica.B.

Trådstartare
Mitt sto började tappa en massa och se allmänt tåkig ut blev väldigt orolig så jag tog ut vet men hon kunde inte finna några fel så vi bestämde oss för att ta en massa blodprover som inte visade några fel mer än att hon hade ett förhöjt värde av koppar. Vart tror ni det kommer ifrån? Övriga mineraler var toppen. mvh jessica

Sv: För höga värden på koppar vad händer?

Fodret innehåller i vanliga fall den koppar djuret behöver, så oftast behövs inget tillskott ges. Men som jag förstod det ger du väl inget koppartillskott, så att din häst har förhöjda kopparvärden kanske helt enkelt beror på att fodret du ger har växt på koppar-rik jord, men det kan också beror på dränaget i jorden eller vilka gräs- och spannmålsarter som ingår i fodret. Sen är jag inte helt säker men kan det inte vara så också att hästen kan få i sig koppar via vattnet om man har vattenledningar av koppar där metallen börjat fälla ut av någon anledning. Obs rena spekulationer.

Precis, man kan få i sig koppar genom vattnet.

Hur är det med pälsen, hur ser hon ut där? Och har det hänt nåt i hästens liv senaste tiden? Satt i träning efter vila, satt i vila efter träning, bytt stall eller foder eller så?

Hon gick ut på bete efter ha gått ganska tuft. I början var det inga problem med efter en månad kom det. Hon började bli raggig i pälsen och den tappade lystern så då tog jag hem henne och började fodra på och gjorde en kraftig avmaskning men hon hade inga parasiter. Vårat vatten inehåller inte mycket koppar så det har jag uteslutet.

Hur var betet? Hur såg det ut? Vad innehöll det? Hur har hagen skötts de senaste åren?

Hon har alltså bytt miljö rätt så nyligen...två gånger?

Betet är ganska bra. Jag har haft mina hästar där i tre år nu och före det gick det kor där. Det är vanligt ängsbete. Hon har flyttat två gånger. Ska bara tillägga att hon gick på samma bete förra året och då höll hon sig frisk. De har inte haft någon mineralbalja på betet utan en helt vanlig saltsten.

Så hagen har betats i minst 3 år i rad utan vila? Hur har skötseln varit? Klippning, harvning, mockning...? Betet blir gärna fattigt, även om det växer gräs, om marken inte får vila. Kanske kan vara det är en av orsakerna till att hon fallit ur? Finns det mkt av nån växt i hagen? "Ogräs" har ju en förmåga att sprida sig lätt när betet är hårt betat och dessa växter är inte meningen att de ska vara hästens huvudföda.

Hur är hästens livsmiljö? Nån typ av stimulans? Nånting att göra?
Finns ju de hästar som blir nere när de inte får saker att göra/rätt vila.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 010
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Tjholahopp
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka