För höga energinivåer i foderstat?

krusmynta

Trådstartare
Jag har flyttat in på en nytt stall där fri tillgång till hösilage ingår, vilket är superbra för mig eftersom pållen är i lite dåligt hull. Det har 17 g srp/kg foder (22/kg ts) och energi 6,5/kg foder (8,4/kg ts), kassa proteinvärden som dock kan hjälpas upp med kraftfoder. När jag räknar i Hippocampus på vad han äter nu (foderstat innan jag kollade analysen), dvs 1 kg havre, 0,5 kg kornkross och 1 kg krafft grund förutom ca 15 kg hösilage så blir både proteinvärdet och energivärdet för högt. Kvoten blir dock bara 4, men hur kan det vara negativt att ha en för låg kvot om man egentligen har överskott på både energi och protein? Konstigt tycker jag, någon som kan förklara varför det är negativt att ge för mkt energi om hästen inte blir pigg och inte är fet (snarare mager)?

Sv: För höga energinivåer i foderstat?

Jag har flyttat in på en nytt stall där fri tillgång till hösilage ingår, vilket är superbra för mig eftersom pållen är i lite dåligt hull. Det har 17 g srp/kg foder (22/kg ts) och energi 6,5/kg foder (8,4/kg ts), kassa proteinvärden som dock kan hjälpas upp med kraftfoder. När jag räknar i Hippocampus på vad han äter nu (foderstat innan jag kollade analysen), dvs 1 kg havre, 0,5 kg kornkross och 1 kg krafft grund förutom ca 15 kg hösilage så blir både proteinvärdet och energivärdet för högt. Kvoten blir dock bara 4, men hur kan det vara negativt att ha en för låg kvot om man egentligen har överskott på både energi och protein? Konstigt tycker jag, någon som kan förklara varför det är negativt att ge för mkt energi om hästen inte blir pigg och inte är fet (snarare mager)?

Jag antar att din fråga bara är teoretisk? Varför räkna på ett grovfoder när man har ett helt annat?:confused:

Men om kvoten är för låg så måste en genomsnittshäst sätta i sig massor av detta för att få i sig tillräckligt med proteiner. Då får den en massa energi på vägen och blir lätt fet. Programmet kan ju knappast veta att din häst inte blir det?

Hmmm ursäkta men jag är nog inte med riktigt.

Havre och korn är ju energikraftfoder. Även om din häst är energikrävande så verkar det ändå som att den skulle behöva lite mer av proteinkraftfoder?

Nej, frågan är inte teoretisk, han äter detta foder nu. Att han skulle bli fet är liksom inget problem eftersom han i dagsläget är tunn, men frågan är om han "mår dåligt av" alla extra MJ han äter eller om det blir problem med proteintillförseln eftersom kvoten är så låg trots att proteinmängden räcker gott och väl?
Eftersom det ingår korn och havre på stallet och han är i dåligt hull får han av det nu, och jag funderar på att byta krafft grund mot krafft protein (eller liknande, tips på billigt alternativ?) för att slippa betala för havren i krafft grund..

Jag förstår fortfarande inte riktigt.
Hur skulle han kunna må dåligt av extra energi förutom att bli tjock? Det har jag ingen aning om. Förutom att han inte kan få för mkt kraftfoder förstås men det gäller alla hästar.

Om han får tilräckligt med proteiner av bra kvalite så borde det inte kunna bli ngt problem med det heller.

Ursäkta ngt knasigt svar

Strunta i kvoten, huvudsaken är att proteinbehovet är tillgodosatt och det är det ju.
Det enda som kan hända av för mkt mj är att hästen blir fet, och skulle det inträffa så får du väl tänka om då i så fall, tex ge soja istället för kraftfoder för att få ner mj.
Men verkar hästen ok av denna foderstat så är det bara att köra på:)

Bra, då är jag med.. Blev lite förvirrad av Hippocampus kommentar att jag hade för höga energinivåer men att de var ok om proteinnivåerna korrigerades därefter...
Tack för era svar!

Bra, då är jag med.. Blev lite förvirrad av Hippocampus kommentar att jag hade för höga energinivåer men att de var ok om proteinnivåerna korrigerades därefter...
Tack för era svar!

Det står att det är ok. Hade det inte varit ok så hade det stått nåt annat.

Fast är det eigentligen ok när det står: det är ok OM protein nivån korrigeras därefter?
Ska man då inte korrigera så att kvoten blir 6 till de mängd energi man tilldelar hästen oc inte låta den vara kvar på 4?

Det är ju den faktiska energitilldelningen som bestämmer proteinbehovet vars kvot ska vara 6.

Eftersom din häst behöver upp i hull gör det ju ingenting att det blir höga energinivåer. Behovet är ju större när den ska upp i vikt, men för att få hyfsad proteinkvot behöver du tillsätta mera protein. Soja eller krafft protein har mycket protein men inte så mycket energi. Svårt ändå att få någon bra kvot med de värdena. Soja hade varit mitt val.

Det är ju den faktiska energitilldelningen som bestämmer proteinbehovet vars kvot ska vara 6.

Det beror på hur man beräknar en foderstat. I Sverige är det många som räknar med kvoter så som du beskriver det. Så gör man inte i flera andra länder. Där räknar man energin för sig och proteinet för sig. Så brukar jag göra, tycker bara detta med kvoter är förvirrande och dessutom blir det konstigt till ex bensinsnåla hästar som inte behöver så mkt energi.

De där tabellerna visar bara vad en genomsnittshäst kan behöva det varierar mycket. Din häst behöver uppenbarligen så mkt energi som den får nu, iom att den inte går upp i vikt eller ner. Däremot är då proteinintaget för lågt. Behöver den 100 Mj, så behover den i snitt 600 g smrp (6 g smrp per Mj). Du kommer få hästen rund och fin om du fixar så proteinintaget är i samma nivå som energiintaget. Med balans mellan energi och protein får man bättre resultat. :laugh:

Det beror på hur man beräknar en foderstat. I Sverige är det många som räknar med kvoter så som du beskriver det. Så gör man inte i flera andra länder. Där räknar man energin för sig och proteinet för sig. Så brukar jag göra, tycker bara detta med kvoter är förvirrande och dessutom blir det konstigt till ex bensinsnåla hästar som inte behöver så mkt energi.

Tycker också man inte ska ta kvoterna för allvarligt, däremot har jag efter noga eftertanke :p insett hur sammanlänkade energiförbränningen och protienförbrukningen är. Om hästen behöver mer energi har den/använder den också generellt sett mer protein också. Har man däremot en fet häst utgår jag från "normalbehovet" och minskar endast energiintaget och låter proteinet vara kvar.

Genom att titta på kvoten i totala foderstaten riskerar man inte att som ts här ge energi efter hästens behov och protein efter tabellen till en svårfödd häst som då inte kommer muskla sog lika bra som den kunde. :)

Med andra ord: energinivåerna är ju inte "för höga" iom att hästen behöver det. Alla mina hästar äter mer än hippcampus säger, till och med lilla kallblodet som bantar som gått ner 60 kg under vintern. Det är alltså bazra proteintilldelningen som halkat efter i hästens behov, bara inte i tabellen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar